[Kritik] Hemsida till skolprojekt

Permalänk
Medlem

[Kritik] Hemsida till skolprojekt

Läser en webdesigns kurs nu och håller för tillfället på med ett projektarbete där vi skapar en hemsida om valfritt ämne. Nu har jag då kommit en bit och det mesta av design och kod arbetet är avklarat (för övrigt är den inte alls färdig).

Nu skulle jag gäran vilja ha lite konstruktiv kritik på sidan som kan göra att den blir bättre. Har redan anpassat den (tror att de funkar nu?!) så att den fungerar i både IE och FF och även lagt till en "byta tema" funktion men kom gärna med mer förslag och tips!

Adressen kommer här:

http://nutty.1go.dk/index.php

Tacksam för svar!

PS. Kan ju tillägga att bannersen på det röda och det blåa temat ska inte se ut så senare!!! Har bara inte orkat fixa nåt annat till dem! DS.

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

Ruskigt snygg sida måste jag bara få tillägga

Visa signatur

www.An7hrax.se - www.Team-FcZ.net
Antec P180 | AMD64 3200+ (vience) | Gigabyte PP GF6600GT 256mb | corsair XMS 1024mb | GA-K8NXP-SLI | Maxtor S-ATA 200gb | 18653 3dmark.

Permalänk
Medlem

För det första tycker jag menyn är för diskret, man lägger knappt märke till den

för det andra är tekin på polhemskolan bäst

\före detta elev polhem / teknik

Permalänk
Medlem

du kan ju alltid fixa till sidan så den validerar...

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fnutty.1go.dk%2...

annars så är sidan riktigt snygg

Visa signatur

Burken: Dual Pentium2 300mhz, 128MB, Tot: ca: 16GB hd
Enäggstvillingarna: Luke & Anakin: Dual Pentium2 450mhz, Luke 512MB, Anakin 256 (Har tappat hälften av minnet pga åldern), 2*9GB scsi, rackmonterade

Permalänk
Medlem

Tack för kommentarerna!

Kommer mecka mer med den när jag kommer hem. Ska då även göra som kkaallll föreslog och försöka validera sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade menyn varit på andra sidan så hade det känns mer naturligt.

Annars såg det väldigt bra ut.

Permalänk

Gillar den stilrena designen men håller med om att navigeringen skulle vara lite tydligare. Kanske även förtydliga "Nya filer" och "Nya artiklar".

Personligen så reagear jag lite negativt på oroliga bakgrunder som den du använder.

Totalt sett klart bättre än medel!

Vad är det för tema du använder i windows?

Visa signatur

The Programmer

Permalänk
Inaktiv

Snygg sida!

Men menyn och skuggan borde du göra något åt.
Skuggan tycker jag du kan göra mindre mer diskret än vad den är nu.
Menyn smälter in för mycket med övrigt innehåll.

Permalänk
Medlem

Jag har osså haft vissa tankar angående Navigeringen och ska försöka åtgärda det när jag kommer hem.

Skuggan gjorde jag bara snabbt för att se om det skulle fungera och sen har jag inte gjort mer där. Rätt lätt fixat!

EDIT!

Har nu börjat mecka med Validatorn och har börjat med att validera XHTML först. Får 15 Errors var av 10 är som detta:

Citat:

Problem Fixat!

Saken är den att jag inte har någon som helst aning om hur jag ska fixa det och jag misstänker att det finns andra som stött på samma problem så jag är tacksam om någon har svar på detta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Error Line 35 column 39: document type does not allow element "h2" here; missing one of "object", "applet", "map", "iframe", "button", "ins", "del" start-tag. <a style="margin:0; color:#595959;"><h2>Nyaste Artikeln</h2> The mentioned element is not allowed to appear in the context in which you've placed it; the other mentioned elements are the only ones that are both allowed there and can contain the element mentioned. This might mean that you need a containing element, or possibly that you've forgotten to close a previous element. One possible cause for this message is that you have attempted to put a block-level element (such as "<p>" or "<table>") inside an inline element (such as "<a>", "<span>", or "<font>").

Du får inte ha <h2></h2> innuti <a></a> då <h2> är en tagg som medför radbrytning, medans <a> inte är det. om du vänder på det:

<h2><a style="margin:0; color:#595959;">Nyaste Artikeln</a></h2>

så försvinner nog felmeddelandena.

Visa signatur

Jorden är rund, det är jag säker på.
Kolla min blogg vettja. http://eboberg.blogspot.com

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg, verkar som eran webbdesign kurs är bra
Som andra har påpekat så är navigeringen lite oklar. Personligen gillar jag inte inte heller att navigeringslaternativen rör på sig, tycker det är störande.
Ett litet tips: Använd inte din email adress i länkar som "mailto:" etc. Spamrobotar hittar sådant fort...
Skriv istället ut adressenför hand (sadsa [at]asdsad) eller se ifall du hittar ett anti-spamscript som passar.

Visa signatur

.::Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke::.

Permalänk
Medlem

skitsnygg!

Om det var min sida, då skulle ja ha tagit din navigation och gjorden den horisontell, och lagt den under loggan.

+ den aktiva färgen borde vara vald från början av dina radioknappar.

+ Texten intill radioknapparna ("red theme") etc borde vara labels, så att man kan klicka på dem för att byta färg, istället för just i radio-cirkeln.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för kommentarerna!!!

Jag har nu gjort vissa ändringar:

1. Har bland annat fixat så i stort sett allt passerar genom Validatorn. Tror där är två saker som ger fel men inget man märker.

2. Har förstärkt Navigerings rubriken från 12px till 14. Hjälper lite.

3. Har ändrat så man bytar tema med en drop-down meny istället.

Ska försöka ta mig tid att mecka lite med skugga och liknande imorron. Tror jag ger mig på att göra banners till de röda och de blå temat osså. Kommer antagligen även byta ut den latinska texten och det andra skräpet mot lite seriös text

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag gillade inte att du hade lagt till två nya rader i toppen på din dropdown, framförallt inte då blankraden faktiskt kan väljas. Jag tycker du ska ta bort dem igen så att det bara finns de tre färgerna som alternativ.

Sen så skulle jag återigen säga att jag _lätt_ skulle haft menyn horisontell istället, under loggan, jag tror det kan bli mycket hett, men det kanske inte är din grej? Jag är iofs skadad, jag gör sån meny på typ alla mina siter, jag älskar dem. Hur som helst så trivs jag inte alls med din meny som den är nu, resten av designen e grym!

Permalänk
Medlem

Problemet är att jag inte lyckas få det aktiva temat att visas!
Det står alltid "Grönt Tema" när man kommer tillbaka till sidan och jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det?!

Sen angående menyn så är ju sidan ett skolarbete i första hand och där har jag fått i uppgift att göra en sida som inte liknar mina tidigare. Det är även därför som menyn ligger till höger! Dock ska jag på nåt sätt försöka göra den lite tydligare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hur du ska lösa detta? Ja, php och nån cookie / session hade jag använt mig av.

Permalänk
Medlem

Jadu... då har vi ju kommit till den delen där jag förklarar att jag typ inte kan nåt om PHP

Har du nån länk till nån bra guide?

Visa signatur