Permalänk
Medlem

Ny nb-kylare till DFI NF4 SLI-DR

Sålde nyligen min förra dator men när vi plocka isär den upptäckte vi att nb-kylaren hade havererat. Har hört på fläkten tidigare att den har varit påväg att skära vilket den tydligen gjort nu för ett tag sen. Uppenbarligen har flänsen blivit väldigt varm för klisterlappen på fläkten hade smält. Men jag har ju lyckats köra systemet i åtminstone några veckor om inte längre utan problem även fast fläkten varit död. Fast det är väl säkrast att den byts ut så jag inte får en arg polare på halsen.

Nu till frågan, någon som vet om det finns ett smidigt sätt att få tag i en ny original nb-kylare till ett DFI NF4 SLI-DR? Eller finns det någon annan kylare som funkar, den får dock absolut inte var ett dugg högre än original kylaren för då tar grafikkortet i. Brädan är en 13-14 månader gammal.

EDIT

Någon som vet exakt vart serienr och allt sånt är lokaliserat på brädan? Har inte möjlighet att kolla själv.

Visa signatur

My head hurts, my feet stinks and I don't love Jesus.

Permalänk
Medlem

Gå till deras hemsida(dfi.com) och klicka till support, och fyll sedan i ett formulär som finns där och berätta att du behöver en ny fläkt för den andra gått sönder.

Man får fylla i köpdatum och serienummer på moderkortet.

Jag gjorde så och tre dagar senare låg det en fläkt från dem på golvet innanför dörren

Edit: klicka in dig på europa regionen, så skickas fläkten från Holland.
Fick min i ett vitt kuvert med avsändaren Diamond Flower Information, visste inte att DFI hade något med blommor att göra

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Tackar. Står iofs att om man inte bor i UK, frankrike eller tyskland ska man kontakta återförsäljaren. Men ska väl funka ändå då. Är ju rätt många nb-kylare som pajjat på dfi-brädor vad jag har förstått.

Visa signatur

My head hurts, my feet stinks and I don't love Jesus.

Permalänk
Medlem

Det funkade för mig att få en ny kylare, så det är bara att fylla i och skicka in.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Passiva Zalman skulle jag köpa.

Visa signatur

A64@2.5@7700CU | 2*1GB Twinmos DC | MSI K8N Neo2 Plat. | MX518 | VX724

Permalänk
Medlem

Re: Ny nb-kylare till DFI NF4 SLI-DR

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoGG

EDIT

Någon som vet exakt vart serienr och allt sånt är lokaliserat på brädan? Har inte möjlighet att kolla själv.

http://eu.dfi.com.tw/RMA/rma_request_step1_us.jsp?PAGE_TYPE=U...

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk
Medlem

Jag har ett DFI Lanparty UT Ultra -D modifierat till ett SLI -D. Jag har flyttat ner mitt X1800XT från övre pci-e x16 platsen till den nedre och kör den nedre med pci-e x8 bandbredd.

Det gav mig möjlighet att installera en Zalman NB47J över moderkortschipset. Moderkortschipset är är nu runt tio grader kallare än innan vid vanligt arbetande, runt 40 grader celsius. Notera att området kring chipset hos mig får en svag luftström från burkens insugsfläkt.

---

RoGG, du borde fundera över att flytta ner grafikkortet för att kunna kyla chipset passivt.

---

Om någon är intresserad så bifogar jag nedan lite 3DMark05 poäng vid samma klockfrekvenser med olika pci-express bandbredder. Samma grafikkort/klockfrekvenser användes. (24/7 klocks med originalkylaren, stockspänningar)

X1800XT ~680MHz/780MHz @ pci-e x16: ~10900 3Dmarks
X1800XT ~680MHz/780MHz @ pci-e x8: ~10100 3Dmarks
X1800XT ~680MHz/780MHz @ pci-e x2: ~8500 3Dmarks

Permalänk
Medlem
Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015