Samsung LE32R41 som dator skärm!

Permalänk
Medlem

Samsung LE32R41 som dator skärm!

hej....

jag är rätt så okunnig inom detta område men jag undrar ifall jag köper en Samsung LE32R41 lcd-tv går det att använda den som datorskärm???..jag vill nämligen köpa denna som present till en kompis som håller på med filmredigering. Är det stor skillnad på kvalite på bild mellan en lcd tv och en Lcd-datorskärm?

tack på förhand..

Permalänk
Medlem

Det går att använda som datorskärm men skärpan blir inte den bästa. Kolla på upplösningen.
håller han på med bildredigering ska han absolut inte ha en TV som bildskärm. Då vill man ha en skarp och färgstark datorskärm. Kolla på en sån till han istället.
Kanske en 21" skärm? eller om du har kosingen, en 24".

Permalänk
Medlem

Okej.....Men han håller delvis på med bildredigering och för det mesta med videoredigering...´
Men vilken lcd tv i marknaden presterar bäst då man använder den som skärm till datorn? han vill helst ha en stor skärm, och dells 30" är för dyr?

Permalänk
Medlem

Den går alldelens utmärkt att använda som data skärm, jag kör med en LE32T51 och det enda viktiga är att köra den kopplad med VGA & med upplösningen 1360x768. Har en ViewSonic VP171b (17" LCD)också & skillnaden i bildkvalite är minimal mellan dessa två så det går prima helt enkelt...

Anledningen till att man kör VGA är att det är enda kopplingen som man kan köra pixelmappad upplösning med, kör man DVI så är man begränsad till HD upplösningar vilket betyder att TVn får konvertera upplösningen den matas med för att kunna visas på hela panelen...

Vad det gäller visning av film/video så är jag mäkta imponerad av kvaliten som framkommer när man kör tvn kopplad på detta sätt, den klår allt under 25-30K jag kikat på kopplade via vanliga DVD spelare & annat (vare sig det är avancerade lösningar med upscaling via HDMI eller component...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Titta på skärmarnas upplösning. 1366x768 som dom flesta LCD-TV apparater har idag är inget vidare om du ska ha det till en datorskärm på 32" till redigering. Då skulle det behövas närmare 1920x1080 som acers 37" har.
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010087634
Den är dyr, men troligen det ända som ligger på acceptabel nivå för bildhantering och videoredigering.

Vi går över till LCD skärmar.
Vad har du tänkt dig för pris? Runt 10 lakan?
Då är 24" något att titta på. 24" är stort för att vara datorskärm. Tror han nöjer sig med det.
Dells 24" skärm har fått mycket bra kritik. Har testat den själv och den är underbar. http://accessories.euro.dell.com/sna/ProductDetail.aspx?sku=5...
Den har 1000:1 i kontrast och 16ms vilket är mycket bra för en sådan skärm.

En annan 24" är samsungs 244T. Också en mycket bra skärm med ganska lika specs som dells.
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010088704

Har du närmare 15k att spendera är Eizo den enda kandidaten. Bästa skärmarna på marknaden idag. Perfekta för bild och videoredigering.
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010087098

Hoppas du fått lite tips nu.

Permalänk
Medlem

okej...jag hadde tänkt lägga ut 10k max. så dell 24" skärmen är mkt bättre val än Samsung LE32R41 lcd tvn?

Permalänk
Medlem

Ja det är den. Mycket bra skärpa och kontrast. Läs några reviews så får du lite försmak. Den öär underbar.
Rekomenderar dig inte att köpa LCD tv till en videoredigerare då man gärna vill ha hög upplösning då.

Sen är det ju extrapris på dell skärmen. Det är ju också en fördel.

Permalänk
Medlem

okej.......tack för hjälpen.. då är det bara att beställa en sådan då.. tack tack

Permalänk
Medlem

Din kompis kommer bli supernöjd!

Permalänk

Vill han ha TV så funkar det ju fint med ett TV-Kort till datorn och vipps så har han en högupplöst TV.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 9070 XT Merc | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk
Medlem

Kom bara ihåg att använda rätt codecs i det program du använder, jag kör själv med ett floppyDTV DVB-S nu & hade ett Twinhan DVB-S tidigare, allra bäst fungerar det faktiskt med Dscaler codecen för video & nVidia purevideo till ljudcodec, purevideos video codec verkar ha lite småproblem med en del upplösningar & kan ibland ge en felaktig proggresiv bild just från DVB... Kan säga att det blir en brutal skillnad i bildkvalite jämfört med en vanlig dbv-s box...

Från DVD material däremot fungerar purevideo codecen bäst för mig (både ljud & video)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |