Permalänk
Medlem

Hackig XviD-återgivning med Philips 3010?

Många Divx/Xvids som jag har spelar helt felfritt, men ett antal spelas upp mycket hackigt. Det som de hackiga haft gemensamt hittills är att de är komprimerade till en skiva, medan de som spelar felfritt (full framerate och inget märkbart osyncat) är fördelade på fler (minst två).

Är det helt enkelt så att det blir för ansträngande för spelaren att avkoda en för hårt komprimerad fil?

Kan man undvika att slösa bort skivor genom att helt enkelt inte bränna ner filer man anar är hårt komprimerade, eller beror det på ren tur hur väl spelaren kan avkoda?

Permalänk

Jag har precis samma erfarenhet som dig. Det jag funderar lite på är om det har med ntsc/Pal problematiken eller om det är som du säger komprimeringen som gör det. Jag märker det mest när det är panoreringar...

Permalänk

Även jag har problem med detta på vissa filer.
Har också en Philips spelare.

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Medlem

kan det vara så att din spelare inte klarar packed bitstream i xvid filerna.
ta hem mpeg4modifier från http://www.moitah.net/ öppna xvidfilen i detta program och om det står "packed bitstream yes" så klickar man bara i "unpack" och sparar om filen så ska det nog funka. så är det för mig iaf på min dvd spelare, en silvercrest med mediatek chip i som jag ser att det är i din spelare också....

Permalänk
Medlem

Tänkvärda svar. Min TV klarar dock både NTSC, PAL och MULTI då den är en rätt dyr Nokia.

Finns det någon motsvarighet för mpeg4modifier för Linux, tro? Jag kör Ubuntu på en iMac, så det är lite svårt (läs: omöjligt) för mig att köra Windowsmjukvara. Nu har jag visserligen inte hunnit kolla om det är sådan, men det vore intressant att veta ändå.

Jag kan tillägga att aspectration ändrades lite till det bättre när jag bytte TV-typ till Multi på DVD-spelaren.

Jag minns att jag hade samma problem med min förra Philips också, och det vore väldigt trevligt att få bukt med det.

En exempelfilm som hackar är Loose Change som kan laddas ner från http://www.vaken.se (avd: Filmer).

Filmen är en dokumentär gjord för att spridas (det uppmanas till det i själva filmen), så detta har inget som helst med piratkopiering att göra, och sidan innehåller heller inget upphovsrättsskyddat material.

(Observera att denna tråd inte är till för att diskutera dokumentären, utan att jag bifogar länken endast om någon vill prova och se vari felet kan ligga)

Permalänk
Medlem

kan denna tråd hjälpa dig kanske som använder imac.. http://forum.doom9.org/archive/index.php/t-87516.html

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vi verkar vara på rätt spår. Jag fick detta när jag körde mono-versionen av det:

---------- Video Info ---------- Packed bitstream: Yes QPel: No GMC: No Interlaced: No Aspect ratio: Square pixels Quant type: H.263 I-VOPs: 648 (0,44%) P-VOPs: 56268 (38,23%) B-VOPs: 90258 (61,33%) S-VOPs: 0 (0,00%) N-VOPs: 2 (0,00%) Max consecutive B-VOPs: 2 1 consec: 26,80% 2 consec: 73,20% --------------------------------

Vi får se hur den funkar när den "reparerat" filen.

Edit: Problemet låg nog i "packed bitstream". Nu flyter den på lika fint som om det hade varit en DVD. Fantastiskt. Tack.

Permalänk

Tack för tipset, det måste testas!

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]