Permalänk

Var det ett bra köp?

Tjo! Nu har jag äntligen, efter många om och men, köpt mig en bra speldator. Men var det ett bra köp? Säg vad ni tycker!

CPU amd athlon 64 3800+ dual core
Internminne 1024Mb
Hårddisk 320gb sata, 7200rpm
Grafikkort ati x550 hm 256mb pcie
CD/DVD DVD+-RW + DVD brännare

Minneskortläsare
USB 2.0
Firewire
Nätverkskort 10/100/1000
m.m

Windows XP Home
Plus program som powerDVD, Norton Antivirus m.f.

Skärm: ACER 19" Wide AL1916W 8ms
Bild på Skärm: http://www.onoff.com/onoff/bilddb.nsf/pictures/40378/$file/big_40378.jpg

Tror det var allt, och för priset 12,300:-

Permalänk

ser bra ut..men grafikkortet fär suger!!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr skriva det med.. x550 ?! speldator?.. går inte ihop alls
Annars var det nog inget fel på det.

Permalänk
Medlem

Tyvärr, för 12,300:- skulle man kunna få en bra mycket bättre dator än den du köpte
(Fast då i lösa delar som man får bygga ihop själv).

Har du möjlighet att lämna tillbaks den så skulle jag gjort det direkt, sedan kan säkert någon av sweclockers duktiga medlemmar här komponera ihop ett bra mkt bättre paket till dig för ca 12000:-

Edit: Räknade ihop allt och att köpa delarna du köpt som en ihopbyggd dator löst kostar ca 9500:- att köpa ifrån datorbutiken.com EXKL operativsystem.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer

Edit: Räknade ihop allt och att köpa delarna du köpt som en ihopbyggd dator löst kostar ca 9500:- att köpa ifrån datorbutiken.com EXKL operativsystem.

Så med operativ och montering tycker jag inte att han betalat något över pris.

Sen tycker jag att ett x550 inte hör hemma i någon speldator överhuvudtaget. Men det går ju alltid att byta mot ett bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toody
Så med operativ och montering tycker jag inte att han betalat något över pris.

Sen tycker jag att ett x550 inte hör hemma i någon speldator överhuvudtaget. Men det går ju alltid att byta mot ett bättre.

Njäe, möjligen att man kommer något billigare undan iallafall.
Samt att man har betydligt större möjligheter att göra det man vill med datorn eftersom man får ett moderkort som har alla features upplåsta.

Sedan anser jag att de flesta faktiskt kan lära sig bygga en dator, även om dom är helt novisa ifrån början.
Det gäller bara att ta fram en bra guide på nätet och lusläsa manualerna.
Har man frågor finns det lämpliga forum att ställa dom i, exempelvis detta

För de pengarna han kunde sparat in hade det kunnat bli ett Geforce 7900GT istället för x550, då spelar inte datorn i samma dimension längre

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Njäe, möjligen att man kommer något billigare undan iallafall.
Samt att man har betydligt större möjligheter att göra det man vill med datorn eftersom man får ett moderkort som har alla features upplåsta.

Sedan anser jag att de flesta faktiskt kan lära sig bygga en dator, även om dom är helt novisa ifrån början.
Det gäller bara att ta fram en bra guide på nätet och lusläsa manualerna.
Har man frågor finns det lämpliga forum att ställa dom i, exempelvis detta

För de pengarna han kunde sparat in hade det kunnat bli ett Geforce 7900GT istället för x550, då spelar inte datorn i samma dimension längre

Tack för stödet, ska bygga idag!!

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att lämna tillbaka?

Permalänk
Medlem

Alla dessa idioter som frågar EFTER de köpt.

Vad tjänar du på att få veta att du har gjort ett stort felköp?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Tyvärr, för 12,300:- skulle man kunna få en bra mycket bättre dator än den du köpte
(Fast då i lösa delar som man får bygga ihop själv).

Har du möjlighet att lämna tillbaks den så skulle jag gjort det direkt, sedan kan säkert någon av sweclockers duktiga medlemmar här komponera ihop ett bra mkt bättre paket till dig för ca 12000:-

Edit: Räknade ihop allt och att köpa delarna du köpt som en ihopbyggd dator löst kostar ca 9500:- att köpa ifrån datorbutiken.com EXKL operativsystem.

hur räknade du då om jag får fråga? Jag byggde exakt hans system, med budget-val som kingston value select minnen osv osv. Inklusive Operativsystem, montering och test. det slutade EXklusive Skärm på 10928.00 Inkl moms på datorbutiken.

Och senast jag kollade gick den skärman på 3000 inkl moms så totalt skulle det sluta på

13928 från datorbutiken. Alltså har han gjort ett grymt bra köp. skit samma om det är ett x550 kort i, det går ju byta.

Till alla som inte tar reda på fakta innan ni spyr ut ur skitnsnack, det är långt värre än att som trådskaparen ställa en valid fråga.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Tänk på att han fick en skärm med också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
hur räknade du då om jag får fråga? Jag byggde exakt hans system, med budget-val som kingston value select minnen osv osv. Inklusive Operativsystem, montering och test. det slutade EXklusive Skärm på 10928.00 Inkl moms på datorbutiken.

Och senast jag kollade gick den skärman på 3000 inkl moms så totalt skulle det sluta på

13928 från datorbutiken. Alltså har han gjort ett grymt bra köp. skit samma om det är ett x550 kort i, det går ju byta.

Till alla som inte tar reda på fakta innan ni spyr ut ur skitnsnack, det är långt värre än att som trådskaparen ställa en valid fråga.

Mjaha, men DBs köp-dator-och-vi-bygger är äckligt dyr.

Ska vi se vad man får med en Dell?
Aningen sämre processor, Pentium D 820
Mer minne, 2048 MB
Större hårddisk, 500 GB
MYCKET bättre grafikkort, Geforce 6800
Skrivare

Denna kostar 1000 kronor mer, men är rejält mycket bättre.

Att kalla en dator med hyper memory grafikkort (tar minne från internminnet) för gamingdator är ett skämt!

Edit: Ja, dellen har en skärm.

Skärmen från onoff är också ett skämt. En analog tft skärm?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Skärmen från onoff är också ett skämt. En analog tft skärm?

hehe jag råkar sitta på den skärmen, och kommer i kontakt dagligen med olika skärmar, den är bland de bästa och prisvärdaste på marknaden. och kan du förklara vad man behöver DVI till?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
hur räknade du då om jag får fråga? Jag byggde exakt hans system, med budget-val som kingston value select minnen osv osv. Inklusive Operativsystem, montering och test. det slutade EXklusive Skärm på 10928.00 Inkl moms på datorbutiken.

Och senast jag kollade gick den skärman på 3000 inkl moms så totalt skulle det sluta på

13928 från datorbutiken. Alltså har han gjort ett grymt bra köp. skit samma om det är ett x550 kort i, det går ju byta.

Till alla som inte tar reda på fakta innan ni spyr ut ur skitnsnack, det är långt värre än att som trådskaparen ställa en valid fråga.

Läs vad jag skrev igen...

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
hehe jag råkar sitta på den skärmen, och kommer i kontakt dagligen med olika skärmar, den är bland de bästa och prisvärdaste på marknaden. och kan du förklara vad man behöver DVI till?

Vad man behöver DVI till!
Skillnaden på skärpan i bilden är ju hästalängder ifrån varandra. Sitter med en 20" TFT använde först den analoga kabeln innan jag fattade vad DVI kabeln var, men när jag bytte efter råd av en kompis då kan vi snacka om skillnad i skärpan på bildskärmen!

Finns säkert flera anledningar till varför det finns DVI uttag i TFT, sorry för OffTopic

Visa signatur

Stationär Compucase 400W .:. AMD64 3700+ San Diego .:. Gainward 7900GT .:. MSI K8N NEO4 .:. WD 250bg SATA 16mb .:. 1024 PC3200 .:. 20" TFT (hp 2035) .:.
Bärbar Acer TravelMate .:. 2,8ghz .:. 256 ram .:. 40gb .:. ATI Mobolity Radeon 9000 IGP .:.
Jobbedator IBM T60 .:. 2,16ghz dual 2 core .:. 2gb ram .:. 100gb .:.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
hehe jag råkar sitta på den skärmen, och kommer i kontakt dagligen med olika skärmar, den är bland de bästa och prisvärdaste på marknaden. och kan du förklara vad man behöver DVI till?

Det kan ge väldigt stor skillnad. Framför allt ger analog kabel ofta väldigt mycket brus som gör att allting flimrar. Det ser ut som om bokstäverna på skärmen dansar rumba och det är väldigt tröttande för ögonen. Detta är inte heller tecken på bra eller dålig skärm, utan även mycket bra skärmar kan flimra om man kör på analog och det råkar vara mycket elektriska störningar runt om. Det kan vara lika mycket störningar på en CRT-skärm, men den plockar bort dem bättre och störningarna syns inte på samma sätt pga dess uppbyggnad. Jag skulle aldrig köpa en platt skärm utan DVI-ingång själv och jag undviker göra det på jobbet också i den mån jag kan.

Permalänk
Avstängd

för normalt hemmabruk så behövs inte DVI, Analog kan orsaka brus i vissa fall, ojordade anslutningar till datorn och skärmen eller interferens med andra kablar eller om man har en väldigt lång VGA kabel, men om man kan undvika detta så är det ingen skillnad.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem

Men DVI är ju inte sämre och det finns billiga skärmar som her det idag, så varför INTE köpa det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
för normalt hemmabruk så behövs inte DVI, Analog kan orsaka brus i vissa fall, ojordade anslutningar till datorn och skärmen eller interferens med andra kablar eller om man har en väldigt lång VGA kabel, men om man kan undvika detta så är det ingen skillnad.

I ett "gaming"-system behövs DVI
Men visst, han köpte ju ett kontorspaket :/

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
I ett "gaming"-system behövs DVI

för att?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
för att?

Men läs vad alla har skrivit! DVI ger mindre brus = skarpare bild. Det är inte heller lika känsligt för störningar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
för normalt hemmabruk så behövs inte DVI, Analog kan orsaka brus i vissa fall, ojordade anslutningar till datorn och skärmen eller interferens med andra kablar eller om man har en väldigt lång VGA kabel, men om man kan undvika detta så är det ingen skillnad.

Dessvärre kan man inte garantera att man inte får in störningar förrän man testat och sett om det funkar och då är det ju lite sent. Har man inte sett skillnaden tycker man kanske att analog koppling duger. Om du har en TFT-skärm med analog koppling så gör följande test: skapa en bild i samma upplösning som skärmens och lägg tunna horisontella linjer på den: varannan pixelrad svart och varannen vit. Lägg sedan upp den över hela skärmen och du kommer förmodligen se myrornas krig. Med DVI kommer bilden däremot bli knivskarp och du kan se varje enskild linje.

Permalänk

Datorn är det inget fel på och skärmen är helt OK i sin klass, men ett X550 hör inte hemma i en speldator. Köper han ett bättre grafikkort, så kan det bli en riktigt bra speldator, fast det måste vara surt att behöva pynta upp stålarna för ett nytt grafikkort. Ett 7600GT är väl det lägsta jag skulle vilja ha i en såpass bra dator, men det blir ju en merkostnad på ungefär 2000kr.
Tycker att det är riktigt dåligt att marknadsföra en dator med ett X550 som en speldator, då det främst är grafikkortet som är viktigt för en speldator. En 3200+ och ett 7600GT skulle ju prestera avsevärt mycket bättre i spel t.ex. (priset skulle väl bli ungefär detsamma om man behöll övriga komponenter)

Edit: Kollade in OnOff och själva datorn är inte uppmärkt som gamingdator, men däremot ligger den under sektionen gaming.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Dessvärre vet OnOff att många av de som köper dator hos dem inte har särskilt bra koll, men de vet att folk känner till att det ska vara "många megaherz på processorn" och eventuellt "många megabyte på minnet". Resten fattar inte vanligt folk, och säger då säljaren att det är en speldator och pekar på den bra processorn och stora minnet, så tror de säljaren. Så är det inom de flesta branscher, men inom datorvärlden är det ovanligt lätt att lura människor eftersom det är så stora skillnader mellan olika datorer.

Permalänk
Medlem

Det brainchild säger stämmer. De flesta äldre människor har ju mest hört talas om "mhz", "ghz", "MB" och "GB". Så när de går till effären för att köpa en dator till sig själva eller någon annan så får de förlita sig på säljaren, som såklart vill pumpa de på så mycket pengar som möjligt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro