Grafikfel - Trasig AGP port?

Permalänk
Medlem

Grafikfel - Trasig AGP port?

Tänke kolla med kompetensen här på Sweclockers om det finns några teorier eller tips
för att lösa det grafikkortsproblem jag har brottats med de senaste dagarna.

En (inte så) vacker dag såg bilden på min monitor nämligen ut ungefär så här med liknande streck och rutor som åkte omkring lite....
http://i03stela.island.liu.se/grafikfel.jpg

Om jag juckar lite på grafikkortet när datorn är igång så kan det antingen bli bra bild i några minuter eller så kraschar den pga att den tappar kontakt med grafikkortet. Jag har försökt ta ut grafikkortet och sätta in det igen utan något resultat.

Bilden ser även märklig ut i bios ibland vilket enligt mig utesluter drivrutinsproblem.

Mina gissningar är alltså att det antingen är glapp i AGP-kontakten eller att mitt grafikkort lämnat in.

Någon som har några teorier eller tips vid glappande AGP-port?

Mobo: ASUS A7N8X Deluxe
Gfx: Hercules 9800AIW SE

Tack på förhand!

Visa signatur

Barton 2800+ | Asus A7N8X Deluxe | 2*256 TwinMOS-Winbond 3200 | Hercules 9800SE AIW

Permalänk
Medlem

ser ut som det är grafikkortet. Har du testat med ett annat grafikkort?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem med vårat gamla 9800Pro kort. Det dog för bara någon månad sedan. Blev sådär efter en formatering.
Blev att skicka in på reperation (märkesdator).
Fick då tillbaka datorn med ett x800Pro i istället. Så fungerade allt igen.
Så troligen är det grafikkortet.

Permalänk

Du kan kolla om man grafikkortskylaren sitter som den ska. Kanske bara är den som har lite glapp, annars bör du testa ett annat grafikkort i din AGP-slot innan du bytar så du inte bli av med en massa pengar i onödan.