förbryllad över raptordisken.

Permalänk
Medlem

förbryllad över raptordisken.

Hej
va i en datorafär idag och frågade om han hade en 74 eller 150 gb raptor disk då han frågade vad jag skulle ha den till. jag sa jag att jag vill ha en snabb disk med mycket lagringsutrymme.
Då påstår han att en raptor som har mer än 34 gb är lika seg som en helt vanlig 7500 rpm:s disk för att läsningstiderna inte blir snabbare pga den stora kapaciteten!
Detta kan väl omöjligt stämma???

Permalänk
Medlem

Handlaren har helt fel.
Accesstiden är inget som ändras utan datahastigheten ut från disken.
Det gäller alla hårddiskar utan undantag.

Raptor-X med SATA-2 stöd är den snabbaste SATA disken man kan få tag i.
Dock har jag inte sett den i 74 GB's storlek ännu, utan enbart med 150 GB f.nv..
Note. Har inte tittat efter på en månad eller så.

Märkväl att den nya WD Raptorn har ett X efter Raptor, och stöder SATA-2.
Den tidigare Raptorn stöder SATA-1.

Permalänk
Medlem

ok tack så hjärtligt för svar
men kan jag ha en sata 2 disk på ett vanligt sata urtag eller finns det några speciella sata 2 kontakter?

Permalänk
Medlem

Det är väl samma interface bara att disken anpassar sig efter vad bussen tillåter för hastighet. Alltså, kopplar man in en SATA 2 dsik i en SATA buss går den ner i hastighet.. ÄR det inte så? Precis som minneshastigheter?

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Medlem

Söktiden blir dock lägre på en disk med högre densitet.

I värsta fall blir den samma men eftersom datan normalt ligger nämare varandra så behöver ju armen hoppa kortare avstånd = snabbare åtkomst.

Permalänk
Medlem

Ja dom säger att 36GB varianten är långsammast och högljuddast faktiskt.
Och snabbast lär vara den nya 146GB varianten.

Permalänk
Medlem

Längst ut på disken så läser disken mer data per tidsenhet.
Diskar med högre packningstäthet kan överföra mer data, därför är Seagate's kommande SATA-2 diskar väldigt intressanta.

Datorns SATA-2 portarna är kompatibla bakåt mot SATA-1 HDD.
Dock har vissa datorer med SATA-1 portar problem med SATA-2 HDD's.

Därför kan man bygla om i hårddisken på SATA-2 HDDs (enligt vad jag har hört på vissa modeller), medans vissa typ Hitachi TK750 kommer förkonfigurerade i SATA-1 mod.
Så att dom passar på alla datorer.

Man måste därför efter inkoppling via program från tillverkaren (som laddas ner från deras site), konfigurera den för SATA-2 mod.

Men OBS det skall du inte göra om du har en SATA-1 port i datorn, för då kan du få problem.
Sen finns det ingen anledning att göra det heller, för det kan inte gå snabbare än vad datorns port klarar av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Längst ut på disken så läser disken mer data per tidsenhet.
Diskar med högre packningstäthet kan överföra mer data, därför är Seagate's kommande SATA-2 diskar väldigt intressanta.

Datorns SATA-2 portarna är kompatibla bakåt mot SATA-1 HDD.
Dock har vissa datorer med SATA-1 portar problem med SATA-2 HDD's.

Därför kan man bygla om i hårddisken på SATA-2 HDDs (enligt vad jag har hört på vissa modeller), medans vissa typ Hitachi TK750 kommer förkonfigurerade i SATA-1 mod.
Så att dom passar på alla datorer.

Man måste därför efter inkoppling via program från tillverkaren (som laddas ner från deras site), konfigurera den för SATA-2 mod.

Men OBS det skall du inte göra om du har en SATA-1 port i datorn, för då kan du få problem.
Sen finns det ingen anledning att göra det heller, för det kan inte gå snabbare än vad datorns port klarar av.

Det er det ikke heller noe behov for ettersom bandbredden er langt i fra fullt utnyttet ved SATA/150 vs SATA/300. Datatettheten (densitet) på lagringsmediet betyr mer enn dagens overføringshastighet. Det er først ved RAID (dvs i server miljøer) som det kan få noen praktisk betydelse med bedre bandbredd.

Når det gjelder WD Raptor, så er størrelse fra 74 GB og 150 GB (begge av de siste utgavene med visse tekniske forbedringer i henhold til orginalet 36 GB) de raskeste i sin klasse på SATA. Se på datorbutiken.com etter WD Raptor 74 GB med 16 MB cache (koster ca 1000 kr mer enn den eldre utgaven av samme størrelse på 74 GB fast med kun 8 MB cache).

Permalänk

Roligaste tråden idag. Det är kul att man inte behöver kunna något för att jobba i en datoraffär.

För övrigt så är inte Raptor X (150GB) snabbare än en "vanlig" Raptor (150GB). Det handlar i stort sett bara om kosmetiska skillnader. SHG.biz gör dock misstaget att kalla alla nya Raptor för Raptor X. Varifrån kommer förresten påståendet att Raptor X skulle vara SATA2? Om du läser på Western Digitals egna hemsida så står det "Interface: SATA 150 MB/s", vilket torde innebära att den inte uppfyller SATA2-standarden.

...och jag har FORTFARANDE inte sett en ny Raptor (med högre densitet och cache) i lager någonstans. Tittar man på datorbutiken.com så är det fortfarande leveranstid obekräftad.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt angående, SATA.
Dom har bitvis misslyckats med att ange vad SATA standarden innebär.

http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp

Enligt vad jag läst om hårddiskar, så är en disk med lägre (snabbare) åtkomsttid att föredra som system disk.

Frågan är om man kan se någon skillnad mellan en 10.000 rpm disk och en med 7200 rpm.
Läste en fråga där man undrade om en SCSI-10.000 rpm disk skulle ge avsevärt bättre prestanda i en hemma PC.
Svaret blev att man som hemma användare inte skulle se detta, utan att SCSI's fördelar kommer först till sin rätt i en server dator.

Nåväl hur det än är med den slutsatsen, så finns det en sak som styr allt, behaget ..
Och en snabbare disk laddar ju Windows snabbare.

Test:

Den nya Raptorn stöder NCQ, den tidigare stöder enbart TCQ.

Permalänk
Medlem

jag fattar inte hur butiksbiträden "vågar" att snacka så mycket skit:P
men jag har beställt en 74 gb raptor med 16mb cache så det ska nog bli förbättringar nu:)

ps tack för all hjälp ds

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbyboy
jag fattar inte hur butiksbiträden "vågar" att snacka så mycket skit:P
men jag har beställt en 74 gb raptor med 16mb cache så det ska nog bli förbättringar nu:)

ps tack för all hjälp ds

Vart har du beställt den, fanns den i lager?

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge
Vart har du beställt den, fanns den i lager?

har beställt den på netsuperstore.se och dom fick hem min idag så förhoppningsvis har jag min imorgon:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbyboy
har beställt den på netsuperstore.se och dom fick hem min idag så förhoppningsvis har jag min imorgon:)

Jag såg också att netsuperstore skulle ha den, undrar dock
hur dom kan få in den när andra butiker inte får in den?
Western digital nämner inte ens disken på sin hemsida?

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge
Jag såg också att netsuperstore skulle ha den, undrar dock
hur dom kan få in den när andra butiker inte får in den?
Western digital nämner inte ens disken på sin hemsida?

Har ingen aning men jag ringde till dom idag och han i kundtjänsten sa att dom skulle få in den imorgon! så man hoppas att det stämmer!:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbyboy
Har ingen aning men jag ringde till dom idag och han i kundtjänsten sa att dom skulle få in den imorgon! så man hoppas att det stämmer!:)

Okej, låter gött

Du får lämna rapport senare då

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Ja dom säger att 36GB varianten är långsammast och högljuddast faktiskt.
Och snabbast lär vara den nya 146GB varianten.

Jag såg ett test för ett tag sen jag där var det 74 giggaren som var snabbast, minns tyvärr inte vilket test det var. :/
Kan mycket väl ha fel ändå.

Jag kör med 36GB varianten och den funkar bra, tycker inte den är så högljudd förutom när den läser mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blizard
Det er det ikke heller noe behov for ettersom bandbredden er langt i fra fullt utnyttet ved SATA/150 vs SATA/300. Datatettheten (densitet) på lagringsmediet betyr mer enn dagens overføringshastighet. Det er først ved RAID (dvs i server miljøer) som det kan få noen praktisk betydelse med bedre bandbredd.

Eftersom man bara kopplar en disk per kanal idag så finns det inget större behov av SATAs bandbredd i RAID.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barnstormer
Roligaste tråden idag. Det är kul att man inte behöver kunna något för att jobba i en datoraffär.

För övrigt så är inte Raptor X (150GB) snabbare än en "vanlig" Raptor (150GB). Det handlar i stort sett bara om kosmetiska skillnader. SHG.biz gör dock misstaget att kalla alla nya Raptor för Raptor X. Varifrån kommer förresten påståendet att Raptor X skulle vara SATA2? Om du läser på Western Digitals egna hemsida så står det "Interface: SATA 150 MB/s", vilket torde innebära att den inte uppfyller SATA2-standarden.

...och jag har FORTFARANDE inte sett en ny Raptor (med högre densitet och cache) i lager någonstans. Tittar man på datorbutiken.com så är det fortfarande leveranstid obekräftad.

Klokaste jag läst på länge här...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge
Okej, låter gött

Du får lämna rapport senare då

Prata med dom idag igen men dom viste inte när dom skulle få in skiten så jag avbeställde den och har bestält 2 st 32 gb raptor diskar istället som jag ska köra i raid 0. ska bli interesant att se!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbyboy
Prata med dom idag igen men dom viste inte när dom skulle få in skiten så jag avbeställde den och har bestält 2 st 32 gb raptor diskar istället som jag ska köra i raid 0. ska bli interesant att se!!

Okej, synd.

Tyckte att det verkade konstigt att netsuperstore skulle få in den långt före alla andra. Man får nog vänta ett tag. Shg.biz ska tydligen få in disken den 15/5, får väl se om det stämmer.

Lycka till med dom nya diskarna.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge
Okej, synd.

Tyckte att det verkade konstigt att netsuperstore skulle få in den långt före alla andra. Man får nog vänta ett tag. Shg.biz ska tydligen få in disken den 15/5, får väl se om det stämmer.

Lycka till med dom nya diskarna.

hehe! sant. Men suporten på netsuperstore sööög! det va en kille som typ var stumm eller nåt, sa inte ett skit! men det ska bli kul o prova raid faktiskt, se hur mycket det egentligen gör!:)

men du får ha lite tålamod om du ska h en 74 gb disk! lycka till

Permalänk
Medlem

Köpte en 150-Gigare på www.Microstore.se igår. (Göteborg)
Håller på att bygga en ny dator. I den gamla sitter en Raptor-74 Gigare. Ruskigt snabb disk som jag är jättenöjd med.

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.