Projektor köp - Philips bsure xg1 - projektor kunniga titta hit

Permalänk
Medlem

Projektor köp - Philips bsure xg1 - projektor kunniga titta hit

Hejsan.
Nu är det så att jag kanske skall byta min bärbara dator emot en projektor vid namn Philips bsure xg1.
Så är det någon av er här på sweclockers som har en sådan eller vet något bra/dåligt om den?
Någon som vet nypris på den?
Det är 1400h på lampan kvar.

Denna länk innehåller allt jag vet om den (behövs acrobat reader för att öppna)
http://www.p4c.philips.com/files/l/lc3141_17/lc3141_17_pss_ae...

Så för er som kan något om projektorer, är detta en bra projektor?
Är det värt att byte emot en bärbar eller skall jag sälja bärbara
för 5000:- istället?

Skulle bli väldigt tacksam ifall någon kunde svara på mina frågor och kanske ge mig en svensk länk med bra information och kanske ett test av den.

Ifall nu detta är en bra projektor vad föreslår ni för duk?
Vill ha en billig som möjligt, kanske man kan använda en vit vägg eller lakan?

Som ni märker är jag inte så haj på projektorer därför ber jag er om all hjälp jag kan få.

Mvh Boman.

Permalänk
Medlem

Man kan aldrig veta hur mycket det är kvar på en projektorlampa, antagligen så vill han bli av med den eftersom att den snart kommer att dö (en lampa kostar ju iaf ca 2000-3000). För övrigt så är 300:1 ett _väldigt_ lågt kontrast värde. Jag har 2000:1 på min projektor och är inte riktigt nöjd.

Mitt tips är att du säljer din bärbara och sparar ihop mer pengar så att du kan köpa en "riktig" hemmabioprojektor.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Bra som jag är så vet jag inte riktigt vad kontrast betyder.
Hur märker man av kontrasten?
Spelar det jätte stor roll även fast man inte är så fin känslig?

Man kunde kolla i menyn på projektorn och där står det hur många timmar det är kvar av lampan.

Permalänk

sälj datorn och köp en toshiba mt-200 eller lg jt-92 eller liknande istället

även om du kollar menyn så kan han ha nollställt räknaren tidigare och låtit den brunnit vidare...

300:1 i kontrast är riktigt uselt...
Kontrastförhållandet, eller kontrastom-fånget, är ett värde för skillnaden mellan bildens mörkaste svärta och ljusaste ljus, det vill säga svartaste svart och vitaste vitt

hade själv en med 500:1 förr och vart otroligt irriterad på kontrasten och inte minst svärtan...
svart blir gråblaskigt istället för svart och helst på LCD om dom inte använder sej av dynamiskt iris...
och du lär få ett till irritationsobjekt med den där projen...
då det är en LCD proje med 800x600 upplösning bara så lär det vara gigantiskt rutnät på den...
med LCD proje så lär man nästan upp i 1280x720 för att slippa se rutnätet
DLP är bättre på det viset rutnätet är mindre synligt...
så en DLP i 840x480 upplevs typ som en LCD med 1280x720 upplösning

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk

Men då kommer vi till regnbågar istället på billigare dlp:s som upplevs väldigt irreterande! Jag tycker att du skall titta vidare på denna projektor istället:

http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=111570

Riktigt schysst för ett vettigt pris. Själv har jag haft z1, z2, z3 & nu z4. Riktigt nöjd med deras projektorer & uppskattas av dom flesta på minhembio.com!

/Daniel

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Avstängd

Yeop, intygas!
Sanyo Z2 går att få tag på för ca 7500kr ny idag, Z3 för drygt 10 000kr. Två mycket kompetenta köp. Ska själv köpa en Z3a om några veckor (återbäring, kom igen nu!)

Permalänk

Yes, projektorerna har verkligen sjunkit i pris.
Z3 gör verkligen sitt jobb, utmärkt projektor. Lagom hög kontrast, 1280*720 native samt det bästa utav allt, lätt att rengöra från damm som dom flesta brukar dra åt sig:-)

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem

Och även jag stämmer in i lovkören om Sanyos Z modeller. Har själv ägt en Z2 och var mycket nöjd med den, svårt att få bättre för pengarna speciellt nu när Z1 och Z2 är så billiga. Tänk också att du bör ha en ordentlig duk samt kunna släcka ner bra om du vill ha ut max av din projektor.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

hehe kan man ha lagom mycket kontrast? hehehe...
har sett z1 z2 och pana 500/700 och inte impad av nån av dom för mycket VB, grådaskiga och mycket rutnät...
jag pallar bara inte med nackdelerna på en LCD kanske nyare med dynamiskt iris kanske funkar bättre...
DLP är så mycket bättre och RBE kan jag leva med...
såg mycket RBE förr på 2x men tänker inte på dom längre men kan framhäva dom om jag vill...
verkar som dom försvnner med tiden eller att man lär sej att inte se dom på nåt vis så jag kan köra med 2x hjul utan problem...
men med 4x eller högre spinn på hjulet så är det o problemet löst helt...

DLP har så mycket andra fördelar istället svärta/kontrast trycket i bilden ingen VB och mindre rutnät osv...

själv kör jag just nu en pressentations proje 1000ansi, 2000:1, 1024x768, DLP, 2x hjul som jag pixelmappat dvi till med grymt resultat...
polaren har en pana 700 och han tycker min ser bättre ut en hans...
mer tryck, bättre svärta och kontrast...
och då gav jag 4000:- för min beggat och lampan hade gått 14 timmar...
men ska snart byta upp mej till en MT-400 eller liknande...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar.
Så ni tycker att jag skall sälja datorn och köpa en Z2?
Någon som vet vart dom säljer en z2 billigt?
Stor skillnad på z1 och z2?

Permalänk
Medlem

om du ska ha en stor duk så skulle jag tagit en z3, den klarar ju som sagt högre upplösning och den går att få under 10000:-, det är det värt om man tänkte köra med blueray eller hd-dvd. Men om du inte ska ha så stor duk så klarar du dig med "vanlig" upplösning
Men z2 är inte dum den heller. Bättre än den du hade som förslag.

Permalänk
Medlem

skulle alldrig köpa en begad projektor , även om det var min bästakompis som sålde den .

Visa signatur

tjopp

Permalänk
Medlem

du kan bygga en egen duk för en billig peng, finns en del sidor om det på nätet, sök lite så ska du se att du hittar något intressant.
som de flesta säger så verkar projjen du vill byta inte ens vara värd 500kr så gör som de flesta säger samla ihop till en z2a eller z3a.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Har en fråga till.
Hittade ett paket som såg ganska bra ut som jag kan köpa här jag bor direkt i affären.

Är detta något bra?
http://www.databyran.nu/?katId=67&katUnderId=&detProdId=10427

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bomanen
Har en fråga till.
Hittade ett paket som såg ganska bra ut som jag kan köpa här jag bor direkt i affären.

Är detta något bra?
http://www.databyran.nu/?katId=67&katUnderId=&detProdId=10427

tjena den är lite väl ljusstark 2000 ansi och det är för mycket för att ha hemma...
vad ska du använda den till mest?

här har du en billig prisvärd proje native 16:9 mycket bild för pengarna...
http://www.nordicit.se/P12.m5n?prodid=65057

men går du upp lite i pris (9990:-) så får du en riktig dräpare som spöar det mesta under 30k skulle jag vilja säga med sanslöst bra kontrast...
är nog denna jag själv ska slå till på...
kostar 1500-2000€ i europa konstigt att vi är så billiga här

här finns det lite info http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=123337&st=...

Mitsubishi HC910
Typ DLP 16:9
Upplösning 1024 x 576
Kontrast 4000:1
Ljusstyrka 1000 Ansi-lumen
Fläktljud 25 db
5 X med 7 segment färghjul

http://www.hemmabiocenter.se/?pageID=11&category=15&subCatego...

Visa signatur

Permalänk

Re: Projektor köp - Philips bsure xg1 - projektor kunniga titta hit

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bomanen
Hejsan.
Nu är det så att jag kanske skall byta min bärbara dator emot en projektor vid namn Philips bsure xg1.
Så är det någon av er här på sweclockers som har en sådan eller vet något bra/dåligt om den?
Någon som vet nypris på den?
Det är 1400h på lampan kvar.

Denna länk innehåller allt jag vet om den (behövs acrobat reader för att öppna)
http://www.p4c.philips.com/files/l/lc3141_17/lc3141_17_pss_ae...

Så för er som kan något om projektorer, är detta en bra projektor?
Är det värt att byte emot en bärbar eller skall jag sälja bärbara
för 5000:- istället?

Skulle bli väldigt tacksam ifall någon kunde svara på mina frågor och kanske ge mig en svensk länk med bra information och kanske ett test av den.

Ifall nu detta är en bra projektor vad föreslår ni för duk?
Vill ha en billig som möjligt, kanske man kan använda en vit vägg eller lakan?

Som ni märker är jag inte så haj på projektorer därför ber jag er om all hjälp jag kan få.

Mvh Boman.

ikea's rullgardin "tupplur" duger fint som duk (kostar ca 400). sök i prisjakts forum annars, där står det skitmkt om projektorer och dukar

Permalänk

körde på ikeas duk ett tag å det funkar bra...
men en riktig duk är helt klart bättre... och man kan faktiskt hitta riktiga fina dukar billigt om man letar lite...

fick min Euroscreen Diplomat Greyline 77" för 1500:-

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ska ha den tilll hemmabio.
Kommer inte att använda den till något annat i princip.
Så den ska va bra att se film på och rummet jag skall ha den i går att få helt mörkt.
Hade mest tänkt att se film ifrån en dator.

Permalänk

ahhh oki men ta en titt på Mitsubishi HC910 då helt galet bra för pengarna...
pris/prestanda som sanslöst bra...
vart själv lite ivrig nu...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev intresserad av Acer PH110.
Funkar den bra till film och sånt?
Någon som har en sådan eller erfarenheter av den?

Ifall den funka bra till film och ingen visar någon bättre i samma prisklass tror jag nog att det blir vinnaren.

Permalänk

det är en riktigt fin hembio proje men upplösningen är lite låg så man kan inte blåsa upp bilden för stor 80-100" max för bästa resultat...
och så lär man sitta på skapligt avstånd..
1,5-2x bildens storlek brukar vara ok...
då det är en äkta wide 16:9 proje så funkar den nog utmärkt till film...

men vore jag dej skulle jag lägga till några tusen till och slå till på Mitsubishi HC910 den är sanslöst bra och du skulle inte ångra dej...
men har du inte ekonomi till det så är acer ett bra alternativ...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej jag är inte så rik precis:) så hade tänkt mig någe billigare.
Får in 5000:- nu o tänkte att projektorn fick kosta ungefär där någonstans och då passa Acern bra in.

Vad mena ralla med "rainbow effect"? Har läst att det uppkommer på acer projektorn.
Någon som vet en bra anledning varför jag INTE ska köpa acer projektorn?

Tack för allt.
Mvh Boman.

Permalänk
Medlem

www.prisjakt.nu så finns det recensioner och bilder på och från de flesta projjar där kan du se lite hur det blir...kan ju va bra

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

har en till salu under marknad, Sjukt bra projektor. Sparsamt använd, välkommen att titta på den, hittar du ett tecken på att den ens är använd så får du fan den! super skick 85% kvar av lampan. 3000h totalt. Kan titta på en p rulle som är 2h lång om o om igen i 1275ggr.
Köp ett rejält märke ist ! Canon, Sony osv.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar