Permalänk
Avstängd

Klocka eller byta ut processor?

Jag skall skaffa en Fujitsu Siemens M3438G

Frågan är bara...

Där sitter en Intel Pentium M 740 1.73 GHz Dothan processor på den.. S479.

Vet inte hur kylningen ligger till på en sådan...
Om det är en liten fläkt eller om det e helt passivt..

Men nu till frågan..

Kan man sätta på en Intel Core Duo T2400 S479 på den moderbrädan utan att det blir problem?

Eller kan man överhuvudtaget köpa en Intel Pentium M 765 2.1 Ghz
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=PM765R

på moderkortet utan problem?

Vad är det för box kylning? vad är det för kylning? får den platts i en laptop?
Känns ju lite dumt att köpa en mobile processor och få en stationär kylare med. Makes no sense imo...

Om man nu inte kan det..

Kan man klocka upp Processorn (740) till typ 1.9 GHz iaf?

Går det tror ni?

Och sedan alla test på laptopkylare... jag förstår ingenting.. hur fan sätter man fast dom? :S

t.ex.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317359

eller

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=CMNOTEPAL

Förstår inte hur man skulle kunna fästa dem på en laptop? passar dom till alla vartenda en laptop? vart ser man vilka dom passar till?

Ursäkta att jag e riktigt noob på laptops... detta är den första i livet som jag kommer ha...

Hoppas att man kan göra någonting åt det... för en 1.73ghz är väl inget o hänga i julgranen
slår väl med nöd o näppe turion64 processorerna.. dock inte ml44an turion från amd...

Sedan hörde jag något rykte om att Intel Pentium M processorerna (dothan) kommer få stöd för 64bitars OS? stämmer detta? Alltså någon biosupgradering eller någon drivrutin lr ngt... förstår ingenting... Tycker själv detta verkar lite suspekt men läste något om det, därför jag frågar.

Många frågor men hoppas iaf ni kan svara på ett par

MVH

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

För det första: Laptopkylare ställer du datorn på. Det är liksom ett underlägg, ingenting du fäster fast.

För det andra: Räkna inte med att byta ut komponenter. Du går miste om garantin (vilket är jävligt bra att ha) dessutom så vet man aldrig om den nya kommer att passa. Den kanske passar till modekortet, men det är så små marginaler i en laptop så minsta lilla skillnad kan göra att du inte kan skruva ihop den igen. Så mitt tips är: Glöm att byta ut komponenter och köp en dator med de specifikationerna som du vill ha redan från början så har du garanti.

Permalänk
Avstängd

Jag har 5 års garanti + drulle garanti...

men liksom.. om jag bytar prollen mot en Intel Pentium M 765 2.1 GHz på samma socket (datorn finns med den CPUn också.. samma moderkort och samma kylning... ganska grov kylning faktiskt... heatpipes i koppar + fläkt...

har sett bilder på folk som plockar av processorn på sin laptop utan problem.. så det ska väl inte vara några problem o bara byta ut den? den levererar ju inte så mkt mer värme än en 740 på 1.73 ghz... :S

mvh

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

När det gäller den datorn är det väldigt bra att ha garantin intakt. Mitt skräp till dator (FS 3438g) är inlämnad för 3:e gången på 5mån. Iofs fick jag den utbytt första gången så kanske är det andra gången för den jag har nu, Men lika irriterande för det....

Visa signatur

Citroën: varför nöja sig med en vanlig bil?

Permalänk
Avstängd

den jag får nu har redan varit testad i 2 månader utan problem.. den har inte dom buggarna som finns.. t.ex. fryslagget vid SPDIF osv...

allt funkar perfa på den...

och sedan märker dem inte om du bytar processor.. för garantin gäller ändå.. har 5 års garanti + drulle garanti.. så det är inge ja oroar mig för.. frågan jag ställde var GÅR det att byta mot en typ Intel Pentium M 765 2.1GHz ? samma socket osv...

om den skulle dö så får man bara slänga tillbaka den gamla prollen. omöjligt för dem att se att jag har bytat då dom själva måste plocka isönder hela datorn för att kunna byta den dvs de kan inte se om jag redan öppnat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem att byta till en annan Pentium M prolle. Core duo/solo funkar dock inte.

Permalänk
Avstängd

sjukt fett.. skall lätt byta 1.73an som sitter i mot en 2.1ghz lär ge en rejäl prestandahöjning... går väl att jämföra med AMD64 4000+ i win32bit?
Det tycker jag e NICE för en mobil processor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur du menar med att garantin skulle vara intakt även om du öppna datorn. Ok med typ minna och hdd men byte av prolle borde ju självklart bryta garantin oavsätt vilken garanti man har. Drulle är ju typ om man tappar dan eller liknanade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inte 100% att det fungerar att byta CPUn. Har testat byta en PentiumM 1,4GHz mot en 1,6GHz i en laptop. Den kördes på max speedstep hela tiden dvs 600Mhz bara. Beror säkert på vad BIOS säger.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Sen förstår jag inte varför du inte köper datorn med 2.0 Ghz processorn ifrån första början...

Tror att du sparar ca 2000:- på att köpa en 1.7 ghz för att sedan sätta in en 2.1 ghz processor. Men du får 80 gb mindre hdd och ingen garanti.

Permalänk
Avstängd

2000kr? haha en 2.0 ghz M3438 går loss på 22 000 jag får den för 14

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
sjukt fett.. skall lätt byta 1.73an som sitter i mot en 2.1ghz lär ge en rejäl prestandahöjning... går väl att jämföra med AMD64 4000+ i win32bit?
Det tycker jag e NICE för en mobil processor

Det där resonemanget förstod jag inte, men i alla fall.

Vad beträffar ditt resonemang runt en "vanlig" processorskylare så tycker jag att du ska ta en titt på den här
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312223
Det är ett m-ATX som stödjer S479. Saken är den att mobileprocessorerna även säljs till stationära datorer, särskillt m-ATX där man ofta har ett litet chassi och vill ha låg värmealstring.

Jag tycker alltså att du inte ska ta något för givet och håller med föregående talare, pilla bli i bärbara

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk
Medlem

Byta ut komponenter i bärbar = No no!
Byta ut komponenter i ny bärbar = Big no no!

Det räcker med att ett skruvhål sitter lite fel, att en plastbit ser annorlunda ut på den dyrare datorn, att någon kontakt sitter annorlunda, att det är millimeterskillnad på något ställe, att någon komponent inte är kompatibel så är du körd. Då sitter du där med en processor som inte passar i ena handen och en dator utan garanti i den andra.

Du kan ju naturligtvis försöka och det vore kul om det fungerade... men jag skulle aldrig ta den risken.

Permalänk
Avstängd

men det är EXAKT samma moderkort på FS M3438 med 2.0GHz prollen som det är med FS M3438 med 1.6, 1.73, 1.8 GHz prollarna. Alla komponenter är EXAKT likadana.. står exakt likadant på allting på alla kretsar osv ser lika dana ut som på 2.0GHz prollen...

Så rent tekniskt sätt så borde det gå att byta ut mot en 2.0 GHzare eftersom det är exakt samma kylning på 2.0an som det är på min 1.73a ?

dom kan fortf inte se att man öppnat datorn och bytat prolle... funkar d inte så stoppar man bara tbx den gamla.. det är inga grejjer som bryts utav att skruva på ett par skruvar. och skall dom själva kolla på det så måste dom själva skruva där, alltså kan dom inte bevisa att det är jag som har brutit något.. OM det inte skulle sitta någonting över skruvarna så att det är brutet så att man ser att den varit uppskruvad. som tur är så finns det inga sånna papper över skruvhålen så det är chill

men vad ni säger är att det skall gå, men det är inget ni rekomenderar?

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

men det är EXAKT samma moderkort på FS M3438 med 2.0GHz prollen som det är med FS M3438 med 1.6, 1.73, 1.8 GHz prollarna. Alla komponenter är EXAKT likadana.. står exakt likadant på allting på alla kretsar osv ser lika dana ut som på 2.0GHz prollen...

Så rent tekniskt sätt så borde det gå att byta ut mot en 2.0 GHzare eftersom det är exakt samma kylning på 2.0an som det är på min 1.73a ?

dom kan fortf inte se att man öppnat datorn och bytat prolle... funkar d inte så stoppar man bara tbx den gamla.. det är inga grejjer som bryts utav att skruva på ett par skruvar. och skall dom själva kolla på det så måste dom själva skruva där, alltså kan dom inte bevisa att det är jag som har brutit något.. OM det inte skulle sitta någonting över skruvarna så att det är brutet så att man ser att den varit uppskruvad. som tur är så finns det inga sånna papper över skruvhålen så det är chill

men vad ni säger är att det skall gå, men det är inget ni rekomenderar?

mvh

alltså, så vitt jag vet så kan det till och med vara samma processor med den skillnaden att den du har är nerklockad. Det är fullt möjligt.
Om nu allt stämmer så som du säger så kan det mycket väl vara möjligt.
Men bara så du vet det, det räcker med att du sätter en komponent lite fel eller brukar lite för mycket våld vid något tillfälle för att det ska gå åt skogen.

EDIT: är bilderna från din dator, eller har du hittat dem på nätet

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

de är från en annan killes dator. men min ser exakt lika dan ut... exakt. bara det att det står annat på min CPU han har 750 prollen på 1.8 ghz.

jag har moddat och byggt datorer sedan 2001...

säkert pillat ihop över 45 hela datorsystem... nya då dvs.. aldrig gått ngt fel... bättre att det tar längre tid och att det går korrekt till än att det tar så lite tid som möjligt men att det har chans att gå isönder...

alltid antistatisk armlänk OCH fotlänk bara om i fall att.. mina tigerskor laddar upp mig när jag går runt på jobb så jag får alltid en massa stötar så därför jag använder 2 st

mottot är alltså, ta det försiktigt så SKA det gå (teoretiskt sätt)...

teknikerna på acer, hp osv är ju inte försiktiga för 5 öre men ändå så funkar det för dem.. så om jag är riktigt försiktig med mkt mkt mkt erfarenhet så skall detta gå med andra ord? fan så sugen ja e på en 760

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

så om jag är riktigt försiktig med mkt mkt mkt erfarenhet så skall detta gå med andra ord? fan så sugen ja e på en 760

tja, det är din dator.
Darwins teorier går nog att approximera även på detta experiment

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du är så säker varför gör du det inte bara?

Permalänk
Avstängd

jag är inte säker. jag bara tycker det vore sjuuuukt konstigt på om d inte hade funkat.. liksom fujitsu siemens gör ju inte 4 olika datorer.. bara för att det är 4 olika processorer...

Fujitsu Siemens Amilo M3438G 1.6 GHz
Fujitsu Siemens Amilo M3438G 1.73 GHz
Fujitsu Siemens Amilo M3438G 1.8 GHz
Fujitsu Siemens Amilo M3438G 2.0 GHz
Fujitsu Siemens Amilo M3438G 2.13 GHz

Möjligtvis på 2.13 men allts dom andra är ju lika dana.. skulle förvåna mig RIKTIGT mkt om dom gjorde 5 olika byggen i fabriken för att tillverka 5 likadana datorer förutom processorer...

dom gör ju kanske 100 000 amilo M3438G med moderkort
sedan sätter dom in 100 000 processorer... 100 - 200 000 hdds (vissa har 2 st raidade), 100 000 gfx, 200 000 x 512mb minnen...

det e ju inte så att det är en robot som sitter o pillar ihop allt ^^ och att dom ska behöva confa och göra nya moderkort och kylningar bara för att det skall sitta en annan processor på 100 mhz mer under tangentbordet ^^

känns SJUKT orealistiskt... en sån process hade kostat dem flera hundra miljoner mer bara för att bygga nya moderkort till de snabbare processorerna och nya kylare osv... orimligt.

eller är det inte ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jodå, du har alldeles rätt och som jag skrev innan här i tråden så är det inte helt otroligt att det är precis samma processorer, fast underklockade. Men det är inte säkert att de har samma kylning (större flänsar, snabbare fläktar etc.), och därmed så finns det en risk med att bara byta.

Men sen är det också frågan om du klarar bytet uten att ta sönder något.

Men om du är så säker på att det går bra att göra så är det ju helt upp till dig, det är ingen här som hindrar dig. Själv tror jag att man i allmänhet är lite för feg vad beträffar öppnande av bärbara.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jo men det är en helt annan sak.. om du kollar på mina bilder så ser du att det flänsen bara sitter fast med ett par skruvar.. inget svårt överhuvudtaget... skruva av dem och så har du av kylningen... större kylare tror jag inte det skulle vara på tal om då de utvecklar lika mkt värme och w.. så det är bara onödigt tror jag...

det är inte samma processorer som är underklockade men det är samma moderkort och allt annat e lika dant. så rekt teoretiskt sätt, så kan man bara skruva av skiten. ut me prollen och sätta i en ny... finns ju inget moderkort som BARA klarar av EXAKT EN processor... förutom sånna som sitter i mobiltelefoner osv...

men sånna som sitter i datorer stödjer ju en socket... sedan att den inte stödjer dual core är sin sak men att den stödjer iaf alla pentium m prollar... processorn ändras ju inte för att den är lite snabbare... det är ny processor men ser ju precis lika dan ut och det e ju samma grejer på den bara det högre frekvens... med samma värmeutveckling...

lr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja, du har antagligen rätt
som jag sa innan så tror jag att de flesta (däribland jag) är för fega med att öppna bärbara, och vill byta så är det väl bara att göra

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara för att det är exakt samma moderkort och exakt samma kretsar, betyder inte att det på något sätt skulle behöva vara samma bios t.ex.!
Men nu går det säkert att flasha om, om så vore fallet. Så det är väll inte hela världen på något sätt...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

33% överklockning på alla bärbara PM med 533bus

Jag kan väldigt lite om bärbara men det du säger känns rimligt att det borde gå att byta processor utan problem bara man monterar korrekt. Pentium M dothan är ju så ruskigt svala och tdp ändras så lite av en måttlig ökning av hz så temperaturproblem är högst osanolika. Det du borde göra är att köpa Intel Pentium M 735 processorn 1.7Ghz 4*100fsb pin modda till 133bus, som används av 915pm har själv en amilo och den kör på 533 buss. Om cpun klarar det vilket känns lite riskabelt så skulle du få en cpu på 2.25Ghz för 2000kr. Eller 745 1.8Ghz i 2.4Ghz vilket skulle spöa det mesta. Det lilla problemet är just att om cpun inte blir stabil så kan du inte bara sänka hastigheten lite antingen går det eller så inte. 2.25 känns som de flesta borde klara åtminstonde med lite lagom övervolt. Hela projektet känns lite besvärligt men följer man bara en bra guide kommer det nog fungera.
http://laptoplogic.com/resources/detail.php?id=35&page=2
2000kr för en 2,25ghz dothan samt att du kan sälja den gammla för kanske 1000kr. Vilket skulle göra din bra dator till en grymmdator. Om det inte fungerar så kan du säkert sälja den för 1000kr vilket skulle innebära en förlust på 1000kr. Det verkar vara ganska många som redan testat detta med framgång.

Håll oss uppdaterade om du bestämer dig för att prova.

Permalänk
Avstängd

hur går moddningen till?

jag är faktiskt lite sugen..

jag har en 740 med 533fsb redan 1.73 ghz.. men bios är toklåst i allt vad som heter klockning så går inte o klocka där iaf... finns det biosflashar till 3438 som tillåter klockning då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läs guiden jag länka till står precis där. Men principen är ju enkel bara två pins som ska anslutas för att ändra 100 till 133 fsb. Du behöver en p-M med 400fsb samt ett moderkort med stöd för 533mhz(vilket ditt har).

Minns då jag kladda på silverfärg på min nya athlon tbird 700mhz år 2000, nervöst men kul då man lyckade låsa upp multipern, gick fint i 880mhz efter det och gör det fortfarande.

Permalänk
Medlem

Kan man kanske få en uppdatering på hur det har gått med överklockning och processorbyte?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X220, Core i7, intel 310 80GB msata SSD, 320GB HDD
----
HP nx8220 1.6 GHz Pentium M, 2048MB DDR2, 60GB, x600 64mb/64mb
----
IBM Thinkpad X40 1.4GHz Pentium M

Permalänk
Medlem

Sitter med en Amilo m3438g 1.8 GHz.
Har haft tankar om att kanske försöka byta upp processorn till så snabb det går i denna burk.
Har redan maxat minnet och bytt grafikkortet.
Tänkte kolla om det finns någon ny och senare info om hur det hela gick?

mvh.