Permalänk

Ubuntu Nybörjar Linux?

Efter att jag har cirkulerat omkring mycket i detta ämne med linux på sista tiden så tycker jag att det är dags att prova det nu.. Nu har jag lekt Sherlock Holmes och kommit fram till att jag borde köra med Ubuntu, För det var tydligen ett av de lättare systemen att komma igång med..
(Om inte.. Säg till nu! )

Iallafall... För 1 månad sen eller så beställde jag ubuntu skivorna och idag kom dom Fast jag fick juh 2 olika exemplar :/ Live skivorna (5st) och Install skivorna (5st) Vilka av dom är borde jag använda för att installera ?

Är det att Live disken kopplar man upp sig till Internet under installationen och får alla de senaste uppdateringarna?

Och Installdisken är att man sitter med samma kernel som då las in när de brännde skivorna?

*EDIT*
Hur är det med NTFS system numera? Väldigt länge sen jag kollade om detta men sist så kunnde man bara Läsa från NTFS och inte skriva... har detta lösts eller är det forfarande meningslöst att använda det?

Visa signatur

Ingenting fungerar och ingen vet varför

Permalänk
Medlem

eftersom du fått både live och installskivor kan du nog inte installera från liveskivorna, det ska dock gå med de som gäller nu. live är bara en demo, prova den först om du vill veta om det funkar bra på burken.

så vill du ha det senaste så tankar du istället och ställer ut skivorna du fått på närmast bibliotek.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Live cd:n kör hela systemet från cd skivan och installerar inget. det går långsammare men kan vara bra att testa med. Install cdn är den du ska installera med. Jag antar att det är breezy (5.10) skivor du har fått. Nästa version, dapper, kommer om några dagar. Du skulle kunna vänta och ladda ner en skiva istället. NTFS går att läsa ifrån utan problem, skriva till är krångligare och det rekomenderas att du låter bli.

Permalänk

Live-skivan bootar från cd-skivan och gör så att du kan testa utan att använda din hårddisk.
Install cdn installerar Ubuntu på hårddisken.
Angående NTFS får du nog räkna med att bara läsa.

Kör installskivan som sagt. Ubuntu kommer vilja uppdatera sig själv sen när du väl ärinne (är säkert en grej i trayen som säger till) och då får du ny kernel osv. Tänk på att nya Ubuntu Dapper släpps på torsdag om jag inte minns fel.

(Edit: Vilken tur att jag skrev så långsamt så det kom ett näst intill identiskt inlägg över)

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Citat:

[i]
(Edit: Vilken tur att jag skrev så långsamt så det kom ett näst intill identiskt inlägg över) [/B]

Hehe

Tack för svaren
Jag provar med min ubuntu 5.10 nu direkt så får jag nånting att pyssla med o lära mig lite mera till på torsdag helt enkelt.. Off i go! Wish me luck

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

On topic:
Hur vida ubuntu är bra för nybörjaren i linux har diskutteras flitigt runt om på de olika communityna med linux-användare. Och det finns även många svar. Kortafattat är svaret både JA och NEJ på den frågan.
Hoppas du kommer trivas bra i ubuntu! Om inte, lägg inte ner linux! - Testa en annan dist

Permalänk

Jag testade ibörjan på min Linux-karriär ett par olika distar (Slackware, Gentoo, SuSE, Mandrake som det hette då osv) men Ubuntu var den som jag tyckte fungerade allra bäst och efter ha kört den i 2år (eller vad det kan vara nu) är jag fortfarande jättenöjd och har inga planer på att byta. Jag kör dock KDE-versionen Kubuntu som du kan testa om du känner för det.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

jag laddade ner ubuntu igår och körde. första gången jag ger mig på linux med ett gui.. lätt att förstå efter ett tag.. men för mig så fick jag det och bli error17 när jag skulle starta den idag .. :/

Visa signatur

<3

Permalänk

Jag kom fram till en sak :P... Ubuntu är bara 1 skiva va? För ser ut som jag har fått 5 exemplar av 1st live och 1st Install disk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ModerSvea
Jag kom fram till en sak :P... Ubuntu är bara 1 skiva va? För ser ut som jag har fått 5 exemplar av 1st live och 1st Install disk

ta fram en påse och andas i en stund.

ja, du behöver bara installskivan för att installera. bjud dina kompisar på de andra, eller smyg in dom på ett bibliotek.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Det är för att du ska beställa många och dela ut och sprida Ubuntu. Hade de bara skickat ett exemplar till alla som ville ha skulle det inte löna sig. Vad glad att de skickar ut gratis och hjälp dom genom att sprida det vidare!

Visa signatur

Permalänk

Bra för jag har redan börjat spridningen till en kompis nu Resten går väll ut till välbehövande

*EDIT*

Hohoh nu har jag Ubuntu Installerat och up-to-date Tog mig bara 4 timmar haha För jag råkade ut för Hårddisk haveri under installationen Men men sånt får man leva med ibland.. Kankse inte så bra början för mig som ny linux användare.. Nu ska jag vänta tills den nya versionen släpps med, Men jag kan sitta med den här nu och lära mig lite om systemet tills dess!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill få ut mesta möjliga av ditt (K)Ubuntusystem, rekommenderar jag att du tar en titt på "After you've installed Ubuntu" på https://wiki.ubuntu.com/UserDocumentation

Visa signatur

Kubuntu Linux 'Edgy' med kernel 2.6.17.x, xorg 7.x, KDE 3.5.x.
AMD64 3200+, 2 GB Dual-DDR400, 250+160 GB Samsung SATA2

Permalänk
Medlem

http://ubuntuguide.org/

Är en mycket bra sida som du kan hitta svaren på det mesta du kommer stöta på.
Annars kan det ju vara trevligt med live-hjälp. Titta in på #ubuntu.se@irc.freenode.net

Lycka till med Ubuntu GNU/LinuxX!

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

ubuntuguide är dock ouppdaterad, även om mycket fortfarande gäller rekomenderar jag istället Ubuntu Document Storage Facility och den officiella wikin samt forumen. Det finns även en svensk wiki med en fin liten rundtur för nybörjare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan ju skicka en till mig annars

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlitZan
Du kan ju skicka en till mig annars

Han har breezy och nu är det dapper som gäller
ladda bara ned det kanske tar ett tag men det är bara att vänta

annars kan beställa gratis från britannien tror jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Han har breezy och nu är det dapper som gäller
ladda bara ned det kanske tar ett tag men det är bara att vänta

annars kan beställa gratis från britannien tror jag

Okej tack, vad är skillnaden egentligen?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90