Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Imponerad av Windows Vista

Permalänk
Medlem

Har folk slutat klaga över DRM i windows vista eller..? Hur är det nu med den saken?

Visa signatur

"Det känns bättre å va nörd än å va en sån här.. kille som går omkring med nitar å grejer å försöker va häftig"

Permalänk
Medlem

Jag kör nu Vista Beta 2 på en dator med en AMD 64 på 2.2 GHZ. Kör dock inte 64-bitarsversionen av vista. Jag har 1 gig i ram och ett Radeon x700. Allt flyter på så otroligt bra och jag har änsålänge inte stött på några som helst problem (förutom installationsproblem som beskrivet nedan). Det här ser verkligen bra ut.

Har dualboot förstås men just nu använder jag Vista som mitt förstahandsval.

Edit: Kan tillägga att det inte går att installera Vista på min dator genom att mounta filen lokalt från samma hårddisk. Då stannar kopieringen på 7 - 10% och så får jag ett felmeddelande om att filerna inte kunde kopieras. Samma sak om jag försöker installera från DVD'n. Om jag däremot har filen på min bärbara och mountar via nätverket så fungerar det perfekt. Konstigt värre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Jag har fan Windows Vista Build 5384 installerad och kan säga att det går JÄVLIGT segt med alla effekter påslagna. Kan även säga att jag har 1 GB Ram, Radeon X850XT PE 256DDR3 och Pentium 4 3,6 Ghz. Jag kommer stanna kvar på Windows XP lär ju ändå bli någon grupp som crackar DirectX 10 så det finns på XP (hoppas) ^^

Låter som du har något allvarligt fel där, DX10 kommer inte funka då det är byggt från scratch mot Vista och använder djupt inrotade funktioner för att kunna ge bättre prestanda än tidigare versioner.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Är det någon som har något program som efterliknar vistas förhandsgranskning vid alt + tab (menar då inte flip 3d som man får vid Windowsflagga + Tab)

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

Efter att ha testat senaste Vista-betan så tycker jag MS har gjort ett ganska bra jobb. Overall ser det helt klart ut att vara en fungerande ersättare till XP och 2003. En hel del buggar kvar men det fixas antagligen.
De största besvikelserna är _Hastigheten_. Hur kan det kräva så mycket utav grafikkortet. Jämför man med XGL eller Quartz som har liknande effekter och kräver typ 16MB VRAM så är detta helt sjukt. När datorn arbetar riktig hårt laggar också musen... Borde inte den hanteras utav interupts eller liknande så den inte gör så. Liknande kan ske i 2003 vet jag. Om man kör USB-mus vill säga.

En annan störande grej, mest estetiskt är startmenyn, som verkligen ser ut som en kvarleva från Windows 95. Samt att det visas för mycket text och information på alla ställen. För mycket att hantera för ögonen.

Däremot gillar jag thumbnail-previewn om man drar musen över startmenyn. Användbar till tusen. 3D-delen för tabbningen är dock helt onödig, den gör inget enklare. Finner ingen nytta utav den då det inte hjälper en att hållar ordning på fönster. Vanliga alt+tab ser ut som i OS X och fungerar kanon. Skönt med högupplösta ikoner också.
Nya "Personalize" delen suger. Var smidigare med tabbar som det var förr istället för en lista som liknar kontrollpanelen. Tar bara onödig tid som det är nu.

Det helt klart mest störande är allafall alla dessa jädra rutor som kommer upp och svartar ner hela skärmen så man inte kan ignorera dem. Såfort man ska göra något måste man svara Ja eller Nej på flera rutor. Riktigt riktigt störande. Till slut slår man bara handen rakt ner i tangentbordet för att bli av med det.

Det som höjer upp det hela allafall, till godkänt är att i menyfältet i Explorer. Har man satt Firefox eller Opera som standardläsare och skriver in en webadress i fältet så skapas det en ny tabb i defaultläsaren och startar sidan där. Så man slipper IE helt.
IE 7 är ungefär lika kasst som IE6. Och genast blir det också utsatt för spyware-flikar uppe i kontrolldelen i webläsaren om man går in på fel sidor.

Så. Saker som bör fixas utav MS är hastigheten. Det ska fan inte kräva 128MB VRAM för att köra 1600x1200. Det är ju bara sjukt. Vad händer om man har en laptop med 64VRAM och ska köra Dual Display. Får man inte det flashiga sakerna då. Antagligen inte. Osmart att göra något som kräver så mycket.

Vore bra om datorn också inte krashade om man pluggar in ett USB-minne med ett filsystem som Vista tydligen inte kunde läsa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Vore bra om datorn också inte krashade om man pluggar in ett USB-minne med ett filsystem som Vista tydligen inte kunde läsa

Det är ju bara en beta, ditt fån

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Sidde: Det där med Ja - Nej som du måste svara på så fort systemet vill göra en förändring är bara att stänga av. Det var inte lätt att hitta men det var det första jag gjorde. Finns i kontrollpanelen under User Accounts och sen Change security settings. Där kan man stänga av "User Account Control (UAC)".

En irriterande sak med Firefox i Vista. Det kommer upp en tom mouse over eller vad man ska säga. Den som visar info om man har title på en länk. Har det på tungan men jag vet inte vad det heter. Den dyker iaf upp så fort musen är stilla vart som helst i firefox-fönstret.

Permalänk
Medlem

Jag kan väl inte direkt påstå att jag är påläst, men den absolut viktigaste frågan för mig är ang anti-piratsystemet i Vista. Kan man stänga av detta eller är det låst? Eller är det ens kvar? Jag frågar pga principskäl.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KniFF
Jag kan väl inte direkt påstå att jag är påläst, men den absolut viktigaste frågan för mig är ang anti-piratsystemet i Vista. Kan man stänga av detta eller är det låst? Eller är det ens kvar? Jag frågar pga principskäl.

Vilket jävla anti-piratsystem? Det enda du kan misstolka som det är att den kan kryptera din hårddisk med hjälp av ett TPM-Chip. För er hardcore fans utan det går det också bra med ett usbminne

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Vilket jävla anti-piratsystem? Det enda du kan misstolka som det är att den kan kryptera din hårddisk med hjälp av ett TPM-Chip. För er hardcore fans utan det går det också bra med ett usbminne

Ja, alltså vad jag menar är det gamla Palladium. Vad i h-vete MS nu döpt om det till dom senaste 4 åren har jag ingen aning om, men jag vill helt enkelt veta om det finns något liknande detta i Vista. Jag sa ju att jag inte var pålåst

Skulle detta skit nu inte existera så blir det nog att prova produkten i fråga.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Måste hålla med dem som säger att GUIt känns väldigt segt och "oklart", vet inte varför. XGL + Compiz i Ubuntu fungerar mycket bättre, hur de nu lyckats med det Hade samma problem som Sidde iom. att min mus hackade och låste sig när datorn arbetade.

Annars ÄLSKAR jag nya Explorer, så härlig, särskilt nya adressrutan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Måste hålla med dem som säger att GUIt känns väldigt segt och "oklart", vet inte varför. XGL + Compiz i Ubuntu fungerar mycket bättre, hur de nu lyckats med det Hade samma problem som Sidde iom. att min mus hackade och låste sig när datorn arbetade.

Annars ÄLSKAR jag nya Explorer, så härlig, särskilt nya adressrutan

För att det inte är ens i närheten lika avancerat som Aero Glass och WPF? Du verkar inte veta mycket om det nya systemet om du jämför det med XGL.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beta 2 skulle väll komma nu under veckan? någon som har någon länk där man kan tanka hem de? är väll gratis så jag inte gör bort mej? =P

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

För att det inte är ens i närheten lika avancerat som Aero Glass och WPF? Du verkar inte veta mycket om det nya systemet om du jämför det med XGL.

Men om vi jämför med Quartz då, alltså det grafiska till OS X. Det kräver absolut inte 128MB VRAM. 32MB VRAM krävs för 3D accelerationen eller 16MB VRAM för att få igång 2D accelerationen. Och kom inte och säg att Aero är på något sätt mer avancerat. Jag tycker faktiskt det ser mindre avancerat ut. Mycket mindre avancerat ut.

Quartz + Core Image är verkligen underbart. Och det kräver ett FX 5200 32MB VRAM eller mer.
Jag tror Microsoft har misslyckats med detta faktiskt. Med deras grafiska acceleration. Det kräver alldeles för mycket mot vad det gör.

Edit: Om vi tar en sådan här funktion till exempel.
http://www.apple.com/macosx/theater/dashboard.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Du kan inte uppväga spel mot dina programmeringsapps. Det är ju ganska enkelt, ni som gillar att hålla på med sådant använder OS X eller vad ni vill. Vi som inte leker i terminaler och vill ha en dator som klarar det mesta till ett bra pris håller oss till Windows.

Jag vill minnas att terminalen ska bli mycket med användbar i kommande Windowsverisioner, i synnerhet de serverinriktade. Ett tydligt tecken på att den är användbar för "power users".

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Tja, det ser då inte så mycket bättre ut utseendevis än XGL och Compiz, oavsett hur avancerat det är Och som Sidde säger, Macens system då? Har lekt en del med morsans Mac Mini och även den glänser om Vista.

Jag ser till de effekter som ritas upp och jämför dem med den egentligen enda referens jag har; XGL + Compiz, Compiz lyckas både med att rita upp trevligare effekter och göra det snabbare i ett system där min grafikkortstillverkare är ökänd för att ha urusla drivrutiner, prestandamässigt sett än Vista. Inte konstigt att jag då tycker något är skumt med att det i Windows, där samma grafikkortstillverkare har haft många års erfarenhet av drivrutinsskrivande och ett mycket närmare samarbete med de bakom OSet, känns slött, segt, ofärdigt och taffligt. Visst, fortfarande bara en Beta, och det är nog mer avancerat som du säger. Men kanske lite väl avancerat? Jag vet inte hur systemet är bakom allt det fina, det enda jag vet är hur det fungerar och det fungerar jämförelsevis dåligt. Att det är mer avancerat är väl ett väldigt dåligt svepskäl för att rättfärdiga dålig prestanda, när det bevisligen finns liknande system på marknaden som utför samma konster på ett mycket bättre sätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Tja, det ser då inte så mycket bättre ut utseendevis än XGL och Compiz, oavsett hur avancerat det är Och som Sidde säger, Macens system då? Har lekt en del med morsans Mac Mini och även den glänser om Vista.

Jag ser till de effekter som ritas upp och jämför dem med den egentligen enda referens jag har; XGL + Compiz, Compiz lyckas både med att rita upp trevligare effekter och göra det snabbare i ett system där min grafikkortstillverkare är ökänd för att ha urusla drivrutiner, prestandamässigt sett än Vista. Inte konstigt att jag då tycker något är skumt med att det i Windows, där samma grafikkortstillverkare har haft många års erfarenhet av drivrutinsskrivande och ett mycket närmare samarbete med de bakom OSet, känns slött, segt, ofärdigt och taffligt. Visst, fortfarande bara en Beta, och det är nog mer avancerat som du säger. Men kanske lite väl avancerat? Jag vet inte hur systemet är bakom allt det fina, det enda jag vet är hur det fungerar och det fungerar jämförelsevis dåligt. Att det är mer avancerat är väl ett väldigt dåligt svepskäl för att rättfärdiga dålig prestanda, när det bevisligen finns liknande system på marknaden som utför samma konster på ett mycket bättre sätt.

Oja men om vi ser till XGL eller Quartz med Core Image så ritar dom upp allt i rester vilket Vista till ex inte gör. Vista är ren Vector grafik och allting du ser på skärmen är uppbyggt genom XAML, Det tar sin kraft men det kommer nog uppskattas i framtiden då man kan bygga sina gränssnitt hur man än vill och slippa tänka på att man är begränsad av "Winforms".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Jag har ju medgett att jag kan ha fel, och jag ber om ursäkt i så fall, jag är ingen språkvetare. Låt mig omformulera mitt påstående: DX används av de flesta spel som ämnas avnjutas på datorer.

Jag har inte påstått att det inte går att spela på en iMac. Det jag säger att att OSX är en dålig plattform för spelutvecklare då de bästa x86-macarna är bestyckade med rätt dåliga kort jämfört med PC's. Finns säkert en del människor som kommer att köpa sig Mac Pro eller vad de kommer heta, men hur många av dessa kommer att betala extra för ett bra grafikkort? Idag kostar ett 7800 GT till powermac 4000:- extra på applestore. Steget under är ett 6600, knappast spelvänligt.
X1600 duger fint för många spel, men om vi snackar grafiktunga spel som oblivion har det inte en chans.

Ok, med den logiken är Windows lika värdelös som utvecklingsmiljö för spel, eftersom majoriteten av dagens windowsdatorer är budgetlösningar med integrerade grafikkort.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Har testat beta 2 nu men får inte Aero att fungera. Det verkar som det måste vara aktiverat samt att man måste ha drivrutiner till grafikortet.
Har aktiverat det men får inte nvidias forceware för vista x86 att fungera.
Har 7900gt och under installationen så slocknar skärmen strax efter att man tryckt på fortsätt i den där "ej testade drivrutiner" rutan, startar om med reset knappen och då inne i vista igen så är inga drivisar installerade.

Ska jag testa med x64 vista istället?

Kan vara värt att tillägga att jag kör Vista på en sata disk samtidigt som jag kör XP på en IDE disk.
Kan det vara så att drivarna försöker lägga sig i C: istället för i den partitionen jag har Vista på?

Permalänk
Medlem
Citat:

En annan störande grej, mest estetiskt är startmenyn, som verkligen ser ut som en kvarleva från Windows 95.

Stenar och glashus?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Stenar och glashus?

http://img107.imageshack.us/img107/8532/macosevolution8ej.jpg

Och? Den där menyraden har ju en stor funktion?
Och den passar bra in...

Testa vista och kör igång allt aero osv. Startmenyn är nästan kolsvart och känns verkligen inte hemma i systemet. Inte när de också har en meny på höger sida.

Permalänk
Medlem

Så Startmenyn fyller alltså inte en funktion i Windows? Nähä.

Och för övrigt är min Startmeny med Aero fullt påslaget relativt transparent, så jag undrar om du fick igång allt?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och? Den där menyraden har ju en stor funktion?
Och den passar bra in...

Testa vista och kör igång allt aero osv. Startmenyn är nästan kolsvart och känns verkligen inte hemma i systemet. Inte när de också har en meny på höger sida.

Nästan kolsvart?

http://www.winsupersite.com/images/showcase/winvista_beta2_02...

Permalänk
Medlem

Ok, skapa eran egen OS x vs Vista tråd nu.

Orka med erat tjavs...

Permalänk
Medlem

Jag är inte intresserad av någon OS X vs Vista debatt, jag tyckte bara att Siddes kommentar var lite komisk, med tanke på att menyraden i Mac OS sett likadan ut sedan 80-talet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så Startmenyn fyller alltså inte en funktion i Windows? Nähä.

Och för övrigt är min Startmeny med Aero fullt påslaget relativt transparent, så jag undrar om du fick igång allt?

Jag hade allting igång. Och jag förstår inte ditt problem. Jag skrev vad jag tyckte. Motbevisa något man tycker med fakta på annat har väl fan inte med saken att göra.

Jag, alltså jag själv tycker att startmenyn var äckligt ful. Sedan vad du tycker är en annan sak.

Skrev i mitt inlägg om att det var en estetisk miss, och smaker är inte delade. Men om du tror att alla ska tycka som dig så bör du tänka om.

Permalänk
Medlem

Jisses, kom jag åt en öm punkt här?

Du tyckte att Startmenyn såg ut som en kvarleva från 90-talet. Det gör väl rimligtvis menyraden i Mac OS också. Du jämförde Windows Vista med OS X, vilket du givetvis bör göra, eftersom du först och främst är OS X-användare, eller hur? Jag tyckte bara att när någon jämför ett operativ som Windows med ett operativ som OS X så blir det lite lustigt om man beklagar sig över visuella kvarlevor från tidigare versioner, eftersom båda två har det.

Jag tycker personligen att menyraden i OS X inte är särskilt tilltalande. Jag har inte sagt att jag tycker att Startmenyn är estetiskt tilltalande. Du skrev att Mac OS menyrad fyller en stor funktion när jag påpekade det hela, underförstått att du inte tycker att Startmenyn gör det, vilket den ju faktiskt gör.

Och om du inte fick transparensen i Vistas Startmeny så kan du väl inte haft allt igång? Eller fick du det?

Jag är inte ute efter att gräla - som jag redan sagt - men vi behöver väl inte vara OS-evangelister hela tiden? Jag trivs lika bra i Windows-miljö som i OS X-miljö och tänker inte försöka omvända någon eller predika det ena eller det andra systemets fördelar. Steve och Bill blir nog rika ändå.

EDIT: Förtydliganden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Du tyckte att Startmenyn såg ut som en kvarleva från 90-talet. Det gör väl rimligtvis menyraden i Mac OS också. Du jämförde Windows Vista med OS X, vilket du givetvis bör göra, eftersom du först och främst är OS X-användare, eller hur? Jag tyckte bara att när någon jämför ett operativ som Windows med ett operativ som OS X så blir det lite lustigt om man beklagar sig över visuella kvarlevor från tidigare versioner, eftersom båda två har det.

Jag tycker personligen att menyraden i OS X inte är särskilt tilltalande. Jag har inte sagt att jag tycker att Startmenyn är estetiskt tilltalande. Du skrev att Mac OS menyrad fyller en stor funktion när jag påpekade det hela, underförstått att du inte tycker att Startmenyn gör det, vilket den ju faktiskt gör.

Och om du inte fick transparensen i Vistas Startmeny så kan du väl inte haft allt igång? Eller fick du det?

Jag är inte ute efter att gräla - som jag redan sagt - men vi behöver väl inte vara OS-evangelister hela tiden? Jag trivs lika bra i Windows-miljö som i OS X-miljö och tänker inte försöka omvända någon eller predika det ena eller det andra systemets fördelar. Steve och Bill blir nog rika ändå.

EDIT: Förtydliganden.

Om du läser mitt inlägg från början ser du att jag bara skrev vad jag kände när jag testat Vista. Jag gjorde ingen grundlig jämförelse med OS X, det var du som drog den parallellen.
Ska vi jämföra så är ju startmenyns motsvarighet i OS X Dock, menyraden där uppe är ju det som finns i alla program i Windows. Något som inte har en fast punkt. Vilket gör att den fyller en ganska stor funktion i OS X, lika stor som i Windows, men skillnaden är att i OS X är den alltid synlig.

Jag hade startmenyn i vista semitransparent. Men av någon anledning har den inte lika mycket opacity som fönsterna. Vilken jag beskrev som kolsvart. Eftersom den inte heller får samma nyansier som fönsterna om man byter färg.
Jag tycker därför att det är en estetisk miss.
Sedan att startmenyn fakiskt inte fyller en så effektiv funktion, tycker varje program som öppnas tar en så enormt stor plats på den där nere, så har man lite över 5st fönster uppe är den full. Lite mer anpassningsbar skulle jag vilja se den. Som BeOS lilla meny ungefär.

Nu när Vista har en stor spalt till höger kan man ju flytta delar utav startmenyn till den. Och lämna kvar startknappen bara.

I detta fall var det faktiskt du som började trolla, inte jag.

Permalänk
Medlem

Jag måste missat delen där jag trollade? Menar du den lilla bilden? Aaaah, om det är trollning så är jag väl ett troll då. Men jag är väl ett glatt troll i såna fall och du verkar ta saker och ting på för stort allvar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fixat signaturen så du inte misstolkar mig igen.