Ursprungligen inskrivet av turbonallen
http://swarm.mine.nu/swarm/bilder/187.jpg
Tror du att det är så illa så att man åker på virus om man stänger av det? Eller kanske klarar man sig med lite sunt förnuft?
Det är ju knappast bara virus som ska hindras, att köra (speciellt grafiska) program som admin är ju inte bra, speciellt betaversioner, eftersom ett kraschande program då kan ställa till med i princip vad som helst. I *nix-system har det ju länge (alltid) varit en självklarhet att man inte kör som root i normalt fall. Synd bara att de klåpat till det såhär, de flesta kommer antagligen att stänga av funktionen eftersom den är så dålig, och då försvinner eventuella fördelar också.
Jag har nu testat Vista-betan för första gången, den underträffade mina redan lågt ställda förväntningar. Visst, det är beta och visst, det kommer att bli bättre bara jag vänjer mig, men i mina ögon kan standard-användargränssnittet inte ses som annat än riktigt dåligt. Förvirrande, ologiskt och trögt, också efter att man gjort sitt bästa för att anpassa det så känns det som om man jobbar mot och inte med systemet. Framför allt så kan jag inte se någon anledning att uppgradera. Många förändringar sägs ju vara "under huven" men för det första så märker jag dem inte i Vista (eller så är de bara störande) och för det andra, och viktigaste, så saknar jag dem inte i XP.
Jag inser nog att mitt inlägg kan uppfattas som Microsoft-kritik av gammal vana, bakåtsträvan och flamebait, men det är min uppriktiga åsikt att Microsoft misslyckats med Vista. Tyvärr lär det väl sälja bra och således bli en ekonomisk framgång. Dessutom skapar Microsoft "artificiella" orsaker att uppgradera, t.ex. genom att bara släppa DX10 för Vista. Jag antar att spelen kommer att leda till att jag småningom också tvingas uppgradera, men just nu känns det väldigt skönt att komma tillbaka till XP, och jag saknar ingenting från Vista.
På flamebaitfronten noterar jag att jag kör dualboot med XP och Archlinux och att varken XP eller Vista klarar av mina SATA-diskar utan externa dirvrutiner, medan alla färdigkompilerade kernels jag använt har haft stöd för dem out-of-the-box ;).
This is my signature. There are many like it but this one is mine.