Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twan
Rekomenderar att köpa extra minne separat från tex macoteket. Kan säga att det är bra mycket billigare än att beställa det direkt till datorn. Jag köpte och installerade själv och det va inga som hellst problem med det.
Och nej, garantin ryker inte!
Det står till och med beskrivet i manualen hur man gör för att installera minnet i datorn om jag inte missminner mig.

Du kommer säkert bli jätte nöjd, det är i alla fall jag!

La just märke till att de nya MacBook skeppas med enbart dubbla stickor. Så mankan inte komplettera med en extra sticka utan får snarare byta ut båda stickorna. Detta kan ju omöjligen bli billigare än att köpa det direkt när du beställer MacBooken eller? Om jag ska ha 2 st 512MB stickor i den :).

---------------------------------

Har lyckats hitta ett, i mitt tycke, prisvärt paket för de tillbehören jag behövde för min MacBook vilket var USB-hubb, externt ljudkort och en extern hårddisk.

Det blev:
1x Griffin FireWave
1x LaCie mini HD & Hub

Går loss på 2989kr inkl moms. Vilket är 500kr mer än vad jag hade tänkt mig men överkomligt då jag antagligen kan köpa båda MacBooken och tillbehören momsfritt.

Får alltså koppla såhär:
MacBook -> Griffin -> Lacie -> Ljudkort, mus etc.

Men ovanstående paket var det billigaste jag kunde hitta, kanske kan vara till hjälp för någon annan :).

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Jag lovar att uppdatera FAQ:en. Just nu är det tentaperiod.

Edit: Nu är den uppdaterad, mer eller mindre.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Hmmm.... fick min sötnos nu i veckan men ska hävda ångerrätt eller avhjälpning av följande:

1. Eject-keyn sned, inget stort fel men irriterande.
2. Oh yes, the whine of tinnitus. Och visst försvinner det med mirrorwidgeten/photobooth men det är ju inte riktigt poängen.
3. Locket glappar när stängt.

Med undantag för det ovanstående så är MBP en helt underbar maskin.

;-P

Visa signatur

[15,4-tums Macbook Pro, 2.0GHz Core Duo, 1.5 GB DDR667, 80GB SATA-HD, ATI Mobility x1600 128MB VRAM => Utbytt 2 gång och, hör och häpna, ersättningsmaskinen är tyst och sval som en mus i sibirien!]

“Ph34r my l33t n3kkid Skillz!" - Largo

Permalänk
Medlem

Funkar solidworks och diverse cad program på mac?

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Du kan köra dom genom Windows på en intelmac.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk

Jag tog upp det här i en annan tråd,men det verkar som tråden i sig är väldigt dött så jag tar upp det här istället av förhoppningar att få ett svar.

Är en Macbook Pro 17" något att ha?

http://www.apple.com/se/macbookpro/

Eller rekomenderar ni denna?
http://www1.euro.dell.com/content/products/features.aspx/xps_...
(21 000kr)

Vill helst kunna spela spel på med åtminstone höga inställningar på exempelvis HL2,BF2 och FEAR. Vill kunna film-och musik-redigera samt använda photoshop.

Sedan jag också att dessa ska klara av Windows Vista 64 bit. Man kan ju nu installera Windows OS på en Mac tack vare Intel-processorn och Bootcamp.

Så,vad säger ni? Vilka av dessa två bör jag välja?

Mitt budget: 22 000kr MAX.

Permalänk
Medlem

Eftersom den billigaste MBP 17" kostar 24k med studentrabatt, får du väl köpa Dellburken fastän att länken inte fungerar.

Visa signatur

Permalänk

Ok,det blir nog en DELL XPS. Ska kanske spara lite till för att åtminstone trycka in mer minne i datorn.

Min fråga är, om jag köper en med 1 Gig RAM och 80/100 (5400 rpm) GB HDD, är det möjligt att uppgradera den till 2 GB RAM och ca: 100Gb HDD (7500rpm) en annan gång när man har råd?

Själva datorn har ju plats för 4 Gb RAM,så nog ska det väl vara möjligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bl4cKnWhit3
Ok,det blir nog en DELL XPS. Ska kanske spara lite till för att åtminstone trycka in mer minne i datorn.

Min fråga är, om jag köper en med 1 Gig RAM och 80/100 (5400 rpm) GB HDD, är det möjligt att uppgradera den till 2 GB RAM och ca: 100Gb HDD (7500rpm) en annan gång när man har råd?

Själva datorn har ju plats för 4 Gb RAM,så nog ska det väl vara möjligt?

Du diskuterar en Dell dator i en Apple tråd? Kan även tillägga att XPS inte är en bärbar dator, den är ju sjukt stor och klumpig. Tycker inte man ska jämföra den med en MBP ,)

Permalänk

Ber om ursäkt för det, men alla andra trådar verkar inte särskilt aktiva.

Hur mycket väger den där dell datorn? Står ju ingenting om vikten.

Man ska väl åtminstone kunna bära med sig den? Jag menar varför är den "bärbar" i så fall?

Permalänk
Medlem

Sluta prata Dell i mactråden.

I jämförelsen mellan Dells olika modeller kan du för övrigt se bl.a. vikten.

Visa signatur

[15,4-tums Macbook Pro, 2.0GHz Core Duo, 1.5 GB DDR667, 80GB SATA-HD, ATI Mobility x1600 128MB VRAM => Utbytt 2 gång och, hör och häpna, ersättningsmaskinen är tyst och sval som en mus i sibirien!]

“Ph34r my l33t n3kkid Skillz!" - Largo

Permalänk
Medlem

Det är nog bättre om du köper MacBooken, då kan du ju köra Mac OS X också och det är en väldigt bra bärbar dator.

Permalänk

Bombur:

Du har rätt.

Det blir en MacBook Pro p.g.a. av de många möjligheter datorn erbjuder.

Tacka alla.

Permalänk

Re: FAQ - Apples bärbara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
DVD-brännare som standard[/B]

Den billigare har det inte som standard?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

Re: Re: FAQ - Apples bärbara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Den billigare har det inte som standard?

Den billigare varianten skeppas med en CD-RW/DVD Combo drive. Så nej det finns ingen DVD-brännare där, och inte som tillval heller. Vill du har en intern DVD-brännare får du välja mellanmodellen.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk

Re: Re: Re: FAQ - Apples bärbara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
Den billigare varianten skeppas med en CD-RW/DVD Combo drive. Så nej det finns ingen DVD-brännare där, och inte som tillval heller. Vill du har en intern DVD-brännare får du välja mellanmodellen.

Men, men, då är det väll fel i FAQ'en?
eller?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

Re: Re: Re: Re: FAQ - Apples bärbara

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Men, men, då är det väll fel i FAQ'en?
eller?

Fel o fel, det är lite ospecificerat bara. Men 1.83Ghz:aren skeppas med en CD-brännar (DVD-läsare) och de två andra modellerna skickas med en DVD-brännare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skall köpa en Laptop, Men HATAR Mac/Apple.
Vet inte riktigt varför eller så men läskiga menyer/pogram är en av sakerna. Men som sagt jag har tittat lite hit och dit
och sett att Mac är väldigt poppis innom laptops.
Jag skulle ju kunna köpa en om jag ville,
det e inte så att jag inte kan hålla i dom eller så^^.
Men varför har alla Mac? Äre att dom e bra eller?

Visa signatur

/Andzing
MSI Z87-GD65 Gaming | Intel I5-4570K OC 4.0GHz | Corsair DDR3 8GB 1600 MHz | Gigabyte GeForce 1060 3GB | WD20EFRX 2TB | Micron SSD 256GB 2.5" | Cooler Master B500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andis
Vet inte riktigt varför eller så men läskiga menyer/pogram är en av sakerna. Men som sagt jag har tittat lite hit och dit

Kolla på denna video.
http://sidde.lokalen.org/temp/MacOSXTigerShortDemoByBjornJoha...

Permalänk
Citat:

Nu är det väl knappast alla som har mac...

Permalänk
Medlem

Wow(Inte World of warcraft^^).....
Måste säga att jag vart grymt imponerad av "Björn".
Riktigt snyggt gjort men det jag frågade var ju varför alla hadde Apple. Tycker detta var snyggt och har defenetift ändrat min syn om Apple.
Min far ("IT elit") säger att Apple ej är något vidare till en del spel..
Jag undrar vad er andra Eliter säger om det..^^

Dom saker jag kmr att gjöra på datornär i storset:
* Lira Oblivion, Cs, (Wow), Wc3 och lite fler spel (Ej krävade).
* Se på film.
* Surfa.

Visa signatur

/Andzing
MSI Z87-GD65 Gaming | Intel I5-4570K OC 4.0GHz | Corsair DDR3 8GB 1600 MHz | Gigabyte GeForce 1060 3GB | WD20EFRX 2TB | Micron SSD 256GB 2.5" | Cooler Master B500

Permalänk
Medlem

Du kan köra bootcamp och därav köra CS och Oblivion på datorn. WoW och WC3 funkar native i OSX.

Se på film och surfa kan du ju naturligtvis göra på en mac...

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Läste nån stans i forumet att det segade ner...?
Vad menas med det dåra?(Är n00big..)
Äre att det har samma efekt som xp på en vanlig eller?
Samma skrivbord o så ?
Aja tack i alla fall^^

Visa signatur

/Andzing

Permalänk
Citat:

Läste nån stans i forumet att det segade ner...?
Vad menas med det dåra?(Är n00big..)
Äre att det har samma efekt som xp på en vanlig eller?
Samma skrivbord o så ?
Aja tack i alla fall^^

Det beror på hur du vill köra, om du både vill köra Mac OSX och XP samtidigt så kan det bli slött om du inte har någon gig minne, alltså att du bara byter fönster egentligen mellan operativen, men annars är det bara som dualboot (jämför Linux och XP)
Bootcamp 'emulerar', eller i avart fall översätter EFI (Apples motsvarighet till BIOS) till BIOS så att Windows förstår vilken hårdvara som sitter i och kan kommunicera med den.
Xp förändras inte bara för att du kör det på en Mac, det ser precis likadant ut som på en reguljär 'PC'.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk

Jag fattar fortfarande inte var du får ifrån att alla har Mac. De har väl en 3-4% av marknaden i Sverige (även om jag tror att det ökar stadigt iom MacBook). Det funkar alldeles utmärkt att spela på Mac, däremot de spel som (ännu?) inte finns till Mac, som Oblivion och CS vilka du nämnde, de får du helt enkelt köra på XP på Macen. Din far, ja... Han verkar ju sannerligen vara "elit".

Permalänk
Medlem

Hehe..^^
Jag bra tittade lite snabbt och såg MYCKET mac..
Mer än på vanliga datorer..
Men då blir min andra fråga: Är det svårt att instalera detta?
och Är det mycket som behövs?
Men om du nu tar och installerar BIOS och XP,
blir det inte då en vanlig dåra?
Förrutom att Apple ligger i bakrunden(Alltså att du kan aktivera det).
Tackar så Hämskt mycke för alla svar^^

Visa signatur

/Andzing

Permalänk
Citat:

Hehe..^^
Jag bra tittade lite snabbt och såg MYCKET mac..
Mer än på vanliga datorer..
Men då blir min andra fråga: Är det svårt att instalera detta?
och Är det mycket som behövs?
Men om du nu tar och installerar BIOS och XP,
blir det inte då en vanlig dåra?
Förrutom att Apple ligger i bakrunden(Alltså att du kan aktivera det).
Tackar så Hämskt mycke för alla svar^^

Du installerar bootcamp, sen vid boot-nivå (om jag förstått det rätt), så kan du välja att installera nästa OS.
Du installerar inget BIOS, det du gör är att översätter EFI till BIOS instruktioner, så XP förstår.
Det blir en helt vanlig dator, ja. Förutom att du aldrig kommer kunna köra XP ensamt som operativ.
Du behöver inte ha MacOSX liggandes i bakgrunden om du inte vill det, utan bara köra igång XP.

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem

Ok. Detta låter mycket låvade^^
Men nu är det så att jag ar kollat och funderat över att köpa MacBook Pro.
O nu undrar jag om den är tillräkligt bra för att spela Oblivion, Cs O allt det som jag nämt tidigare!

Som sagt tackar för alla svar^^

Visa signatur

/Andzing

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Det blir en helt vanlig dator, ja. Förutom att du aldrig kommer kunna köra XP ensamt som operativ.

Och varför skulle han inte kunna det?

Såklart kan han köra enbart XP om han så vill...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Men inte som operativ system ju.
Eftersom Apple ligger ju som standard väll?
(Rätta mej om jag har fel som sagt jag är en n00b på datorer!^^)

Visa signatur

/Andzing