Permalänk
Medlem

Chieftec Dragon VS CM Stacker

http://www.chieftec.com/products/dragon/da01_new.htm

Några som har erfarenheter elelr åsikter av detta fulltower??
Jag tycker att det ser lite plastigt ut men det har goda expansionsmöjligheter.
Jag är inställd på att köpa ett CM Stacker STC01 iofs men fick syn på detta.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Jag hade detta chassiet innan men tyckte det var lite tungt så jag köpte ett annat. Men annars tycker jag det är ett kanon chassie. Det jag tycker va bra var det med hårddisk racken som också finns i Stackern! En korg som du förvarar dina hårddiskar i, skit smart. Iof så har de flesta chassien det nu också men det är en bra detalj tycker jag. Sen är det ju stort som du också nämner. Det är ju bra om man pillar mycket.
Kanske lite plastig front men men, det är en smaksak
Jag hade nog tagit Stackern för den är lite snyggare

//Fredrik

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Jag har ett sådant Dragon chassi.

Fläktplatser:
5x 80mm (3st i fronten, 2st i baken)
1x 92mm
+ 1x 120mm som jag sågat ut i toppen ^^

6x 5,25" platser
6x 3,5" platser

Stort och rymligt är det också.

När min lilla ombyggnad är klar så ska delarna in i det ^^

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

jag har två dragons... diggar det skarpt bästa lådor jag har

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Ett Dragon fulltower var nog den första låda jag moddade mycket trevligt...

Fördelen med dem är att de är helt enorma på alla sätt och vis, det finns sjuk mycket utrymme och rätt bra finesser också. De har ju dock ett par år på nacken så om de unte uppdaterat sen jag hade min så är ju en del av lösningarna inte lika smidiga som de nyare varianterna som finns idag, men de finns där iallafall.

Den enda klara nackdelen med dragontornen imo är att de väger nått så otroligt mycket. Det är ingen LAN-dator man bygger med ett sånt, den saken är då säker. Men annars är de riktigt fina att ha. Jag funderar på att köpa ett vanligt miditorn ur dragonserien inför mitt nästa moddprojekt, mest för att de är så klassiska i min mening.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska ta Stackern istället, den är modernare och har bättre kylningsmöjligheter med lägre ljudnivå, den använder sig av 120mm fläktar.

Stackern är enligt mig smartare uppbyggd också, man kan tex ha 2 nätaggregat i den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAZIP
Jag tycker att du ska ta Stackern istället, den är modernare och har bättre kylningsmöjligheter med lägre ljudnivå, den använder sig av 120mm fläktar.

Stackern är enligt mig smartare uppbyggd också, man kan tex ha 2 nätaggregat i den.

2 nätagg kan du ha i ett dragontorn också. Finns gott om utrymme för det Jag hade iallfall 2 st uppsättningar med fästen för det i min. Och när det gäller kylning så är det nog detsamma, enda skillnaden är väl att Stackern kanske är snäppet tystare iom 120mm, men det var därför någon uppfann hålsåg alt. dremel

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

precis som belga skriver.. man moddar lite och vips så kan man stoppa in 120mm fläktar i dragon oxå

hade chassit i några år.. men blev rätt jobbigt när man skulle på lan bara..

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Medlem

Tycker inte att Stackern är speciellt tyst för hela sidan på den är ju ett nät. Visserligen låter fläktarna kanske mindre men helt klart väsnas hårddiskar en del också.

Skulle även vilja påstå att ett Dragon är nog det mest tacksamma chassi som finns att modda. Kolla denna tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Man kan ju köpa sidopanel för en 2-300 spänn och få bort nettignen för att på så sätt göra Stackern tystare.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Jag röstar iaf. på Chieftec Dragon (kanske inte helt oväntat ^^)

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ta stackern, har själv ett dragon och jag tycker det är trångt att jobba i det. Är alldeles för lite djup i det, grafikkortet tar i hårddiskarna om man har dom i den nedre korgen.
Om du vill ha chieftec så är mesh ett bättre val än dragon.

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk

ta Cheiftec Dragon istället för stackern, jag har ett Cheiftec Matrix precis samma som Dragon fast annan front. men man känner kvaliten när man tar i det och det är knappast trångt och det är stadigt, man kan ha det som stol ^^ kompisen gjorde så på sitt cooler master och det blev snett

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yngwie_Malmsteen
ta Cheiftec Dragon istället för stackern, jag har ett Cheiftec Matrix precis samma som Dragon fast annan front. men man känner kvaliten när man tar i det och det är knappast trångt och det är stadigt, man kan ha det som stol ^^ kompisen gjorde så på sitt cooler master och det blev snett

Det e banne mig sant... jag hade mitt dragon som pall under ett lan när vi var kort en stol under en eftermiddag/kväll, inte det bekvämaste som fanns, men den höll perfekt, inte en repa ens, och då väger jag rätt rejält också (nöjer oss med en 100+ markering ) Dock blev det ju att byta när vi fick tag i en stol till efter ett antal timmar Ingen kan säga att Cheiftechs lådor är någonting annat än stabila.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Mitt datorköp har blivit uppskjutit gång på gång pga att jag reser väldigt mkt i jobbet och är utomlands långa perioder så saker och ting förändras hela tiden.

En sak jag själv tänkt på är att Stackern verkar ha generellt bättre ventilation än både Mesh och Dragon. "Dremel is a modder's best friend" dvs lätt att fixa 12mm fläkt i Dragon t.ex men generellt sett??
Stacker har ju 3in4-units att köpa läst t.ex och det har inte Chieftec i sina lösningar vad jag förstått.

Har också nyligen sneglat åt Antec P180. Någon erfarenhet av detta chassi? Många på SWEC verkar ha det och gilla det skarpt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla mitt inlägg här. Jag har en Coolermaster 4 in 3 i mitt Dragon

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur

Take care of what you love, before it becomes a memory.

Permalänk
Medlem

Ta stackern ! den har fler 5.25 platser som du kan fylla med massvis med hårddiskar!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Jag är iallfall jäkligt nöjd med min Chieftec Dragon Fulltower

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

så här set min ut

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det e banne mig sant... jag hade mitt dragon som pall under ett lan när vi var kort en stol under en eftermiddag/kväll, inte det bekvämaste som fanns, men den höll perfekt, inte en repa ens, och då väger jag rätt rejält också (nöjer oss med en 100+ markering ) Dock blev det ju att byta när vi fick tag i en stol till efter ett antal timmar Ingen kan säga att Cheiftechs lådor är någonting annat än stabila.

enda minuset är att det är obekvämt och sitta på

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Kommer nog byta ut mitt gamla slk3000B mot ett dragon fulltower inom kort. Känns som jag vill ha lite mer plats. Dock lite skeptisk till att det bara är 80mm fläktar. Verkar dessutom som det finns olika versioner, vissa har nätagget vertikalt och andra har det som vanligt. Nån som vet vilken version det är som säljs nu?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
Kommer nog byta ut mitt gamla slk3000B mot ett dragon fulltower inom kort. Känns som jag vill ha lite mer plats. Dock lite skeptisk till att det bara är 80mm fläktar. Verkar dessutom som det finns olika versioner, vissa har nätagget vertikalt och andra har det som vanligt. Nån som vet vilken version det är som säljs nu?

ingen aning, men jag vet att mitt hade plats för dubbla agg, vilket verkar vara borttaget nu tyvärr...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnarf
Mitt datorköp har blivit uppskjutit gång på gång pga att jag reser väldigt mkt i jobbet och är utomlands långa perioder så saker och ting förändras hela tiden.

En sak jag själv tänkt på är att Stackern verkar ha generellt bättre ventilation än både Mesh och Dragon. "Dremel is a modder's best friend" dvs lätt att fixa 12mm fläkt i Dragon t.ex men generellt sett??
Stacker har ju 3in4-units att köpa läst t.ex och det har inte Chieftec i sina lösningar vad jag förstått.

Har också nyligen sneglat åt Antec P180. Någon erfarenhet av detta chassi? Många på SWEC verkar ha det och gilla det skarpt.

Jag fick mitt P180 igår.
Jag är väldigt nöjd, skillnade på ljudnivån mot mitt förra chassi är extrem.
Det går att få datorn nästan ljudlös med P180

Har även haft ett Dragon, gillade även det, men det är för otympligt och tar alldeles för mycket plats.
Kylningsmöjligheterna är även bättre i P180 än i Dragon.

Visa signatur

Stationär i5 12600KF + NH-D15S Chromax - TUF Gaming B660M-PLUS D4 - 32GB DDR4 3600MHz - Vega 56 /w Vega 64 bios + Morpheus II - 960 EVO 500GB - Phanteks Eclipse P400S TG - RM750x - AOC Agon AG271QX
Laptop Xeon W-10885M - 32GB DDR4 3200MHz - Quadro RTX 3000 - Samsung 1TB SSD

Permalänk

Siden jeg har hatt begge to så annbefaler jeg på det sterkeste Stacker`n .
Eller hva med dette ?

http://www.microplex.no/product.aspx?pid=rc830&mcat=c433

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har använt både stacker och dragon och jag kan säga att stackern är mycket bättre att arbeta i, har bättre kylningsegenskaper, är faktiskt relativt lätt för sin storlek (alu dörrar). följer med hjul osv till så att det inte är några problem alls om man ska på lan. pluss att det är hål i bottnen på den där man om man nu använder vapochill eller vatten som kylning kan dra upp alla nödvändiga kablar och liknande. Dragon är väl då lite större om du nu behöver oändligt mycket med plats. Men som kontring på det så har stacker plats för många fler hdd´s.

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
Men som kontring på det så har stacker plats för många fler hdd´s.

Säker på det?
Jag fick in 15 i mitt dragon
2st 4in3-burar i 5,25-platserna och sen fyllde jag orginalburarna och en 3,5-plats... fast då hade jag ju fdd ochskå, så 16 hade ju gått om jag dumpat den.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft 2st Dragon fulltower 2st Dragon miditower.

Slängt, kapat, lackerat, vält och våldtagit dessa chassin gula och blå men dom har aldig klagat. Urmodern av alla bra chassin.

Stackern är ett skämt. Att du ens vågar jämnföra den med Dragon... Kapat i ett Stacker och kvaliten är pinsam för det priset. Köper du ett chassi för 200kr på Kjell o Co får du samma kvalitetskänsla som av Stackert.

Dragon är ett chassi som gör allt du vill. Kanske lite smalt men herregud. Ska du inte ha in några värmepaket på bredden ska det inte vara några problem.

Kylning får bättre plats i Dragon. Du kan nästan montera 120mm fläktar var du vill. Trippel radiatorer är inte heller några problem. Kompressor? Botte eller toppen, Dragon har plats! Bara att flytta upp moderkorts plåten så får du plats med kompressorn där nere annars får du offra några 5,25" platser så får den plats där uppe.

Hårddiskar? Inga problem. 20st diskar behöver du inte anstrända dig för att få in.

Kan även berätta att jag stått med en kompis på mitt Dragon med plastfötterna monterat. Inga krångligheter alls. 150kg tyng på ett Dragon är inga problem.

Har ett Lian Li PC75 nu, men har ändå en sidodörr med fönster till ett Chieftec Fulltower liggandes bara för säkerhetsskull. Jag har inte haft mitt sista Dragon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FilleMang

Dragon är ett chassi som gör allt du vill. Kanske lite smalt men herregud. Ska du inte ha in några värmepaket på bredden ska det inte vara några problem.

och ska man ha in det så finns det gott om utrymme om man sätter dem på sidorna

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk

Tycker dragon är i tunnaste laget (19,5cm har ajg för mig) så jag röstar på stackarn i det här fallet .

Permalänk
Medlem

hehe det verkar ju bra, vet egentligen inte vad jag ska med all plats till. Känner bara för att byta och det kan ju vara bra att ha om man vill göra något i framtiden. Känns som att dessa chassin inte kommer säljas så jättelänge till. och det kommer hamna i jämnhöjd med skrivbordsskivan med så får man lite extra bord med...

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||