Community - vilka uppgifter man kräver (personnummer)
Halloj...
Läs slutet av detta inlägg för viktiga detaljer kring personnummer och lagring
Jag är i slutfasen med ett stort community som ett gäng personer har arbetat med aktivit under en lång tid nu. Vi räknar med att öppna i höst och arbetar nu med betatestning.
Något som alltid är ett intressant samtalsämne som har något extremt skilda meningar är det här med vilka uppgifter man ska kräva av de som registrerar sig, personnummer är väl den största frågan.
Det vi kräver som kan kallas personuppgifter är:
Namn
Personnummer
Fullständig adress
Vi har nu ungefär 30 betatestare, varav ungefär hälften har ifrågasatt det här med personnumret (övriga uppgifter har ingen så vitt jag vet påpekat).
Då vi har förklarat argumenten för personnummer så har faktiskt alla vart helt ok med det, jag kan förklara argumenten senare, men det hör inte riktigt hit, men det är både för att undvika missbruk (ja, det fungerar faktiskt nästan alltid), samt för att styrka sin identitet mot oss. Samt att många tror att detta nummer är väldigt hemligt, vilket då är en missuppfattning...
Vårt system är väl ganska slutgiltigt, vi kommer nog inte att ändra speciellt mycket, alla stora communities tar dessa uppgifter, så vi är inte konstiga där. Men det är ändå kul att höra vad folk säger, och något konstruktivt kanske kan dyka upp här, som vi kan använda innan vi öppnar.
Jag har intervjuat massor av folk inför designen av vårt medlemssystem och de flesta sa att personnummer är en självklarhet att ta då man konstruerar en site av denna typ, men några sa "era besökare kommer skrika av skräck och kommer aldrig tillbaka". Vi inser att vi kommer tappa några medlemmar på grund av detta, men förhoppningsvis är det deras förlust mer än vår.
Jag tittade bland annat i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...
Och där fanns det väl lite av intresse.
Jag tror inte jag har gjort någon vettig test på swec tidigare, så nu är det dags.
Lägg en röst och berätta lite hur ni känner. Nu är inte swec bästa stället att utföra en sådan test på då besökarna här kanske är ganska sterotypa, men det är ändå intressant att höra hur ni resonenar.
Lagar och regler kring personnummer
Jag orkar inte vara speciellt formell, och jag tänker inte hänvisa till någon källa, men jag vill klargöra först här att personnummer ÄR offentliga handlingar. Ett personnummer är inte hemligt eller privat, och jag kan ringa eller maila skatteverket och få ditt personnummer om jag kan ditt namn. Jag kan också få ditt namn med hjälp av ditt personnummer, jag tror jag kan få din adress också.
Det krävs heller inga speciella tillstånd att lagra andras uppgifter förutsatt att man har ett gott syfte med dem och inte missbrukar uppgifterna på något sätt, så dessa diskussioner lämnar vi gärna utanför
Edit 2: Jag kommer visa siten för swec när betatestperiod 1 och 2 är avslutad, borde vara i augusti.