Community - vilka uppgifter man kräver (personnummer)

Permalänk
Medlem

Community - vilka uppgifter man kräver (personnummer)

Halloj...

Läs slutet av detta inlägg för viktiga detaljer kring personnummer och lagring
Jag är i slutfasen med ett stort community som ett gäng personer har arbetat med aktivit under en lång tid nu. Vi räknar med att öppna i höst och arbetar nu med betatestning.

Något som alltid är ett intressant samtalsämne som har något extremt skilda meningar är det här med vilka uppgifter man ska kräva av de som registrerar sig, personnummer är väl den största frågan.

Det vi kräver som kan kallas personuppgifter är:

Namn
Personnummer
Fullständig adress

Vi har nu ungefär 30 betatestare, varav ungefär hälften har ifrågasatt det här med personnumret (övriga uppgifter har ingen så vitt jag vet påpekat).

Då vi har förklarat argumenten för personnummer så har faktiskt alla vart helt ok med det, jag kan förklara argumenten senare, men det hör inte riktigt hit, men det är både för att undvika missbruk (ja, det fungerar faktiskt nästan alltid), samt för att styrka sin identitet mot oss. Samt att många tror att detta nummer är väldigt hemligt, vilket då är en missuppfattning...

Vårt system är väl ganska slutgiltigt, vi kommer nog inte att ändra speciellt mycket, alla stora communities tar dessa uppgifter, så vi är inte konstiga där. Men det är ändå kul att höra vad folk säger, och något konstruktivt kanske kan dyka upp här, som vi kan använda innan vi öppnar.

Jag har intervjuat massor av folk inför designen av vårt medlemssystem och de flesta sa att personnummer är en självklarhet att ta då man konstruerar en site av denna typ, men några sa "era besökare kommer skrika av skräck och kommer aldrig tillbaka". Vi inser att vi kommer tappa några medlemmar på grund av detta, men förhoppningsvis är det deras förlust mer än vår.

Jag tittade bland annat i denna tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Och där fanns det väl lite av intresse.
Jag tror inte jag har gjort någon vettig test på swec tidigare, så nu är det dags.

Lägg en röst och berätta lite hur ni känner. Nu är inte swec bästa stället att utföra en sådan test på då besökarna här kanske är ganska sterotypa, men det är ändå intressant att höra hur ni resonenar.

Lagar och regler kring personnummer

Jag orkar inte vara speciellt formell, och jag tänker inte hänvisa till någon källa, men jag vill klargöra först här att personnummer ÄR offentliga handlingar. Ett personnummer är inte hemligt eller privat, och jag kan ringa eller maila skatteverket och få ditt personnummer om jag kan ditt namn. Jag kan också få ditt namn med hjälp av ditt personnummer, jag tror jag kan få din adress också.

Det krävs heller inga speciella tillstånd att lagra andras uppgifter förutsatt att man har ett gott syfte med dem och inte missbrukar uppgifterna på något sätt, så dessa diskussioner lämnar vi gärna utanför

Edit 2: Jag kommer visa siten för swec när betatestperiod 1 och 2 är avslutad, borde vara i augusti.

Permalänk
Hedersmedlem

Mig veterligen har ni inte ens rätt att kräva personnummer, däremot tror jag födelsedatum är okej.

Jag fyller i princip alltid i falska uppgifter när jag reggar mig, eftersom jag inte ser någon vinning i att lämna ut mina personuppgifter - däremot onödiga risker - och när det gäller något så trivialt som ett webcommunity förstår jag inte varför jag ska behöva ange något annat än användarnamn och lösen.

Edit: Personnummer-som-offentlig-handling har inte så mycket med detta att göra. Mitt personnummer är knappast hemligt, däremot finns det vad jag minns inte särskilt många omständigheter där jag är skyldig att uppge det.

Permalänk
Medlem

Hade för mig att man måste ha tillstånd för att lagra personnummer.

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem

Enda gången jag lämnar mitt personnummer är om det är en handelssite där jag får handla mot faktura, annars finns det verkligen ingen anledning.

Det enda man får om man kräver det är en databas med en massa falska uppgifter.

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem

Bara falska uppgifter från mig (mitt namn på vissa sorters sidor (inte community), det är dock lätt att få tag på ändå), dock om jag fick förfrågan om att fylla i fullständig adress så skulle jag troligen inte ens fylla i med falsk utan helt enkelt lämna sidan och aldrig mer komma tillbaka.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Vad ska man ge ut personnummer för? Födelsenummer räcker.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Vad ska man ge ut personnummer för? Födelsenummer räcker.

Ja ,,, lämna alla 10 siffror känns lite läskigt.

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

Det känns ju rätt jobbigt för er att lagra folks personnummer... enligt PUL får ni då en hel del skyldigheter jämtemot dessa personer...

Citat:

Behandling av personnummer

22 § Uppgifter om personnummer får utan samtycke behandlas bara när det är klart motiverat med hänsyn till a) ändamålet med behandlingen,
b) vikten av en säker identifiering, eller
c) något annat beaktansvärt skäl.

Citat:

10 § Personuppgifter får behandlas bara om den registrerade har lämnat sitt samtycke till behandlingen eller om behandlingen är nödvändig för att
a) ett avtal med den registrerade skall kunna fullgöras eller åtgärder som den registrerade begärt skall kunna vidtas innan ett avtal träffas,
b) den personuppgiftsansvarige skall kunna fullgöra en rättslig skyldighet,
c) vitala intressen för den registrerade skall kunna skyddas,
d) en arbetsuppgift av allmänt intresse skall kunna utföras,
e) den personuppgiftsansvarige eller en tredje man till vilken personuppgifter lämnas ut skall kunna utföra en arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning, eller
f) ett ändamål som rör ett berättigat intresse hos den personuppgiftsansvarige eller hos en sådan tredje man till vilken personuppgifterna lämnas ut skall kunna tillgodoses, om detta intresse väger tyngre än den registrerades intresse av skydd mot kränkning av den personliga integriteten.

Ni måste alltså troligen ha någon form av avtal som den registrerade godkänner där det framgår på ett korrekt sätt att han/hon tillåter att ni lagrar personnummret. (Punkterna a-f lär ni inte uppfylla)

Citat:

23 § Om uppgifter om en person samlas in från personen själv, skall den personuppgiftsansvarige i samband därmed självmant lämna den registrerade information om behandlingen av uppgifterna.

25 § Information enligt 23 eller 24 § skall omfatta
a) uppgift om den personuppgiftsansvariges identitet,
b) uppgift om ändamålen med behandlingen, och
c) all övrig information som behövs för att den registrerade skall kunna ta till vara sina rättigheter i samband med behandlingen, såsom information om mottagarna av uppgifterna, skyldighet att lämna uppgifter och rätten att ansöka om information och få rättelse.

Ni måste alltså utse en ansvarig för personuppgifterna som måste lämna ut sina egna personuppgifter till alla som registrerar sig...

Detta är bara en del av det som står i lagen... Jag tycker inte att det verkar vara värt besväret då ni egentligen inte har någon användning för personnummerna.

Hela idén känns lite ogenomtänkt. Jag har aldrig tidigare stött på ett community som krävde mitt personnummer vid registrering. Jag lämnar själv bara ut det trovärdiga organisationer som jag tror har en användning för det (tex när jag ställde mig i bostadskö).

Visa signatur

Jorden är rund, det är jag säker på.
Kolla min blogg vettja. http://eboberg.blogspot.com

Permalänk
Medlem

Som sagt har ni ingen som helst användning av de 4 sista siffrorna däremot blir ni skylldiga att följa PUL mycket mer strikt när ni väl har det.

Jag skulle alldrig i mitt liv lämna ut personnummer till en internet community, inte ens swec

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle ge er ett falskt personnummer, som jag alltid gör. Jag kanske borde skaffa mig en foliehatt också, men jag vill inte att du ska sälja din enorma databas med information om mig till Sverigedeokraterna blivit framröstade av white trash-befolkningen.
Inte heller skulle jag bli glad om du gjorde en konsumentprofil över mig och sålde mig till direktreklambranchen.
Jag är inte otroligt rädd för att lämna ut mitt personnummer, jag vill bara undvika att registreras vart fan jag vänder mig. Lite som någon slags grinig trotsåldersprotest.

Hur jag ska göra med det faktum att man kan kolla på historiken för mitt VISA och få en klar bild över vad jag sysslar med egentligen (köper böcker om programmering och dricker öl på andra långgatan istället för att läsa dem) vet jag dock inte :). Bankomater är... jobbiga.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Perssonnummer generatorn kommer bra till hands när dom frågar efter dom 4 sista siffrorna i personnummert.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag ska regga namn, personnummer och fullständig address samt alla de andra vanliga uppgifterna ( typ epost ) så skulle jag inte regga, om inte erat community tillhandhåller något väldigt unikt och redan har en stor användarbas.

Lite off topic men tex aktivering via epost och dylikt är det absolut sämsta påfundet på hela internet. För det första, varför skulle någon ens få för sig att regga en satans massa konton? Jag ser ingen som helst vinning i detta på merparten av alla siter. För det andra, så är det en otroligt falsk säkerhet. Jag kan tex generare praktiskt taget oändligt med giltiga mailadresser då jag äger domän. Bara drygt att man efter att ha registrerat sig måste logga in på sin mail och sitta och vänta på en ofta väldigt slö mailserver.

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sen jag kollade upp det här, men då svensk lagstiftning inte direkt är den mest rörliga saken i välden så tror jag det stämmer än.

Som vissa säger så är det ok att lagra födelsedatum, eftersom det är en offentlig handling. Dock följer det ju med vissa krav redan där. Vad som inte generellt är det däremot är de sista 4 siffrorna, som är ungefär så privat det går att få det. Så vill ni lagra fulla personnummer så följer det ju med en hel drös med åtaganden och ansvar ni måste leva upp till. Bland annat att dessa lagras på ett väldigt säkert sätt. Ni blir också om jag itne misstar mig ansvariga om det visas att dessa uppgifter skulle ha spridits vidare på något sätt, då det är erat ansvar att se till att de är säkra.

Jag personligen ger absolut inte ut mitt hela personnummer om jag inte kan få en extremt bra förklaring till varför jag skulle göra det. Glömer jag legget på bussen och kontrollanten ber om de 4 sista så så ger jag honom namn, adress, telefonnummer och födelsadatum, mer än så behöver inte han för att i efterhand kunna identifiera mig, och jag inte ska behöva lämna ut mina 4 sista alls om inte jag vill det. Jag vill inte ens räkna hur många gånger jag blivit avslängd, och hur många arga brev bussbolagen fått från mig.
Jag har för mig att det tillochmed behövs beslut från åklagare eller dommare för att faktiskt kunna kräva någon på att lämna ut hela sitt personnummer.

Så att kräva hela personnummer för att bli medlem i ett community tycker jag bara känns onödigt, för att inte tala om att det kan landa de ansvariga för communityt i rätt mycket trubbel om det inte sköts helt korrekt, så det är ju en onödig risk att ta.

Sist kan jag säga att jag aldrig skulle tänka mig att bli medlem så länge ni kräver fulla personnummer. Födelsedatum är väl ok dock.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

"Jag lämnar inget (frivilligt) som kan kopplas till mig privat".
Lämnar bara ut sådan info till nätbutiker, alla andra platser som kräver det får falska uppgifter.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Om jag inte varit väldigt intresserad av communityn så hade jag inte reggat mig om det krävts pn. eftersom jag inte kan hitta på ett på rak arm på samma sätt som man kan göra med födelsedatuom, postnummer osv. Om det verkligen varit något intressant (få sidor som är det första ggn man besöker dom) så hade jag nog försökt ange falska uppgifter.

Undantaget är e-handelssidor där man förstår att det är en poäng med att kolla pn.

Ju färre sidor som har uppgifter som adress och pn. desto bättre, är ju inte helt ovanligt att sidor blir hackade, säljer uppgifter mm..

Permalänk
Medlem

intressant, swecfolk visar än en gång att de är de mest paranoida på nätet. Finns det kanske också folk här som krypterar sina icq-konversationer? SKämt åsido, detta var helt väntat.

Steg 2
OK, då vill jag reda ut några saker:
Det här med myndihetsbeslut bla bla för att "kräva" personnummer. Medlemmarna registrerar sig ju frivilligt, vi kräver inget av någon, vi har ett stort avtal mellan vårt företag och varje individuell medlem som tydligt förklarar rättigheter oss emellan. Men om de ska bli medlemmar så måste de godkänna vissa bestämmelser mot oss, precis som vi godkänner avtal mot användaren.
Faktiskt så klarar vi enligt min uppfattning också i princip varje punkt (man behöver inte ens klara alla) av de paragrafer som bobitt nämnde.

Det här med att vi behöver blotta en "person" för att förklara vem som tar emot uppgifterna görs naturligtvis också då mottagaren av uppgifterna är ett företag, som enligt lag och rätt visar sitt fullständiga namn och organisationsnummer.

Att folk är så vansinnigt rädda om sitt personnummer tror jag beror på någon form av omognad / okunskap faktiskt, eller berätta för mig vad som är så vansinnigt hemligt med det?
Om jag kan ditt namn så kan jag få det av skatteverket som sagt. Man kan anmäla om att få skyddad identitet, och därmed personnummer, men detta är inte på långa vägar normalt, därför är personnumret helt offentligt för 99.9% av alla svenskar. Jag har talat med skatteverket om just detta, och frågat var alla paranoida människor har fått för sig att personnumret är så hemligt, teorierna var flera, och även om situationen har vart annorlunda förr så finns det inget hemligt med ett vanligt personnummer idag.

Det här med att undvika dubbelregistrering och andra typer av falskregistreringar är väldigt stora saker för oss. Samma personnummer tillåts inte två gånger, precis som emailadress. Det är klart att många kan ta sig förbi detta, som någon sa, smidigt om man har en pn-generator och äger en domän. Nu har vi rätt bra verktyg för att hitta potentiella fuskare och stänga av dem direkt, så 90% ska nog gå att hitta i alla fall, vilket räcker.

Folk får det att låta som att folk som kräver personnummer vid registrering är helt vansinniga människor som samlar uppgifterna för att missbruka dem.
(Okej, det var en väldigt skev verklighetsuppfattning, men sure...
Jag behöver inte försvara oss, det behövs inte, men när man läser avtalen så ser man snabbt att vi inte lämnare vidare andras uppgifter...)

Vårt community hanterar varor/pengar/andra värden mellan personer och företag. Det är hur viktigt som helst att personen har angivit rätt adress, annars är communityt helt värdelöst för den personen.

Detta community är inte ett sådant som fungerar som någon "drömvärld" där folk registrerar sig för att uppleva något annat än vardagliga livet, detta är väldigt bundet till person och själva siten är ett verktyg för dem som är intresserade av den tjänsten som den erbjuder. Jämför med t.ex. tradera som är lite åt samma håll.

Några punkter där personnumret gör nytta:
1) Det blir i princip alltid färre regelbrott och mindre missbruk där personuppgifter är inblandade, mer allvar helt enkelt.
2) Medlemsavtalet är väldig viktigt hos oss, betydligt viktigare än för många andra communities, detta måste vara tydligt bundet till unik person.
3) Det blir något svårare att dubbelregistrera sig
4) Bättre kontroll på åldersgränser (enligt våra regler och svensk lag så får ingen under 16 år registrera sig, detta måste kontrolleras hårt)

Det finns fler argument, vissa har mer vikt än andra. Det är klart att vi skulle kunna skippa personnummerkontrollen, men det skulle garanterat leda till mer missbruk och falskregistreringar, samtidigt som det säkerligen också leder till fler riktiga medlemmar. Men då kan man undra... Om man inte "orkar"/"vågar"/"whatever" uppge sina riktiga uppgifter, då vet jag inte om man hör hemma på en sådan site heller. Svårt att säga....

Lite splittrad är jag ju, man vill ju tappa så få medlemmar som möjligt, samtidigt som allt måste vara smidigt att administrera.

Då vi som sagt har hört runt lite tidigare så är det ju flera som har sagt att det är helt självklart att man ska ta folks personnummer i sådana här sammanhang. Sådana personer finns inte på swec eller? Då man frågar här så får man ju som sagt väldigt stereotypiska svar, men lite variation lär det väl vara på människorna på detta forum? Eller?

Kul att ni bryr er, ös på med tankar!

Permalänk

Jag "råkar" alltid ta fram ett falskt personnummer när jag ska regga mig på sidor där det behövs.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

Ha! Är det bara jag som tog "Det rör mig inte alls, jag sprider det gärna"

Permalänk
Medlem

Det jag menade på med att "kräva" perssonnummer var givetvis att man blir tvingad att uppge det ofrivilligt. Att välja att göra det när man blir medlem är en annan sak ^^

Dock kan jag dra en liten anekdot för att visa på varför vissa är så paranoida ang sitt personnummer:
Jag och en kompis har sedan en tid tillbaka tagit över ett community som vi driver helt på eget bevåg, spelservrar och allt. Det gör vi för att det är kul. Dock så dyker det ju alltid upp folk som ska leka troll och sabba. En av dessa vägrade att ge sig, även efter att en rätt bra tid flutit förbi och även då vi stängde av och varnade och tog bort så vägrade han att ge sig. Efter hot om polisanmälan (då han spred främlingsfientliga budskap och spammade seig h** på klotterplanket) så fick vi nog. Det vi då gjorde var att vi efter ungefär 12 timmars aktivt letande fick fram följande i ett försök att skrämma iväg honom:
Fullt namn.
adress.
fullt personnummer.
adress+fulla personnumer till föräldrar och syskon.
Namnet på hans föräldrars hund.
Telefonnummer.
Vilken skola han gick på.
Vilka som gick i hans klass.
Och så vidare...
Vi fick tillochmed fram vilket nummer han hade på tröjan när han lirade ishockey för mer än 8 år sen... Och vi är ändå inte bra på sånt där, vi fummlade faktiskt i mörkret då vi inte på allvar gjort nått sånt förut. Och allt detta fick vi fram genom att vi visste vad han brukade använda som nickname online. Tänk då vad folk kan leta fram om de har en så specifik identifikator som ens hela personnummer. Vi hade en anledning att göra det då han förstörde så pass mycket för alla andra medlemmar (och vi såg adrig till han igen), men inte alla behöver anledningar till att vara ute efter att förstöra för andra. För inte mer än några veckor sedan hittade jag hela min boendehistorik och mina senaste 5 telefonnummer, mobil och allt, inkl personnummer listade i en för allmänheten öppen databas. Detta vilket jag varken vetat om eller gått med på. Alla uppgifterna hade inhämtats från 3:e part så som telia och andra stora företag som borde ha bättre koll på sina kunders uppgifter.

Visst är det offentliga handlingar, men det betyder ju inte att man vill skylta med det. Och bevisligen så brister det ju i hanteringen av dessa på rätt många ställen där det inte borde. Så jag har dragit svansen åt mig och väljer att inte lämna ut mer än vad som absolut behövs. För jag vet inte vilka idioter som kan få tillgång till uppgifterna, och om jag skyltar med dem så blir jag ju bara ännu lättare att sikta in sig på om nu någon skulle vilja det.

Så där har du varför vissa är lite paranoida. Vilket om man frågar mig är en sund sak då privatlivet skall skyddas över allting annat imo.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
En hel del text...

Får jag bara fråga hur ni kunde få tag på så mycket info?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Kul grej belga, vad förvånad han lär ha blivit!

En annan sak som gör mig nyfiken är...

Låt säga att vi tar bort personnummerkontrollen... OK, helt plötsligt så är väldigt många väldigt mycket gladare. Men namn och adress är fortfarande krav då de är praktiskt viktiga för att tjänsten ska fungera. Okej? Folk är fortfarande gladare. Det intressanta i sammanhanget är att då denna information är levererad till oss så har vi redan personnumret tillgängligt, så personen är inte alls mer anonym pga detta då numret bara är ett telefonsamtal bort.
Då ska väl någon såklart vara dryg och inte tänka sig för och fråga "varför tar ni då numret?" - Det framgår kanske av mina argument i det förra inlägget (*host* automatik *host*).

Så jag undrar, är ni mindre besvärade om vi bara kräver namn och adress?
- Jag antar att flera säger ja, och det är faktiskt lite synd.

Permalänk
Inaktiv

Ah, dags att dra fram aluminiumfolien.
Jag tar för givet att du har kollat upp lagar om personregister och dylikt så jag tänker inte försöka bråka om något jag inte har någon koll på

Jag röstade "förtroendeingavande", men kan väl ta och tjafsa lite också. Om jag inte ser nån vettig anledning till att sidan behöver mitt fulla personnummer så får dom inte det heller, så om du snickrar på typ totoostorm så kan du tyvärr inte vänta dig att jag blir medlem; sorry! Dock ser jag att du mumlade något om pengar och varor, och då blir situationen genast annorlunda. När jag shoppar online så är jag inte riktigt lika snål med personnummret. Om du med varor menar någon fysisk pryl (eller dugligt vettig icke-fysisk pryl, t.ex. mjukvara) så är det lungt för min del MEN om det är typ en animerad hamsteravatar eller en blomma vid namnet så värderar jag nog mitt personnummer högre.

Ett tips är att vara väldigt specifika med vad ni tänker använda nummret till i användaravtalet. Jag brukar ofta vara för slö för att läsa igenom sånt trams men om jag ska lämna ut mitt p.nr. så brukar jag alltid skugga igenom det. Vissa säljer personuppgifter till trejde part och sånt är jag inte direkt sugen på.

Det är svårt att kommentera ditt specifika fall utan att se sidan, så ta allt med en nypa salt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo

Värderar mitt namn rätt lågt men min adress är på ungefär samma nivå som mitt personnummer.

Permalänk
Medlem

Ni fick ju tag på hans personnummer. Vad menar du då med "Tänk då vad folk kan leta fram om de har en så specifik identifikator som ens hela personnummer"?

Namn, adress, telefonnummer och personnummer brukar inte vara svårt att ta reda på. Har personen ett lite ovanligt efternamn kan man nästan alltid slå på det på typ Eniro. Då får man adress. Då kan man ringa till skatteverket så får man senaste deklarationen. Där står personnummer, bland annnat.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Får jag bara fråga hur ni kunde få tag på så mycket info?

Bra fråga. Eniro, google, skatteverket. Vi hittade en databas över klasser från hans stad och därigenom en länk till hans hockeyklubb och så vidare... vi satt mest på måfå och sökte på alla ställen vi kunde komma på på all info vi hade...

Citat:

Kul grej belga, vad förvånad han lär ha blivit!

En annan sak som gör mig nyfiken är...

Låt säga att vi tar bort personnummerkontrollen... OK, helt plötsligt så är väldigt många väldigt mycket gladare. Men namn och adress är fortfarande krav då de är praktiskt viktiga för att tjänsten ska fungera. Okej? Folk är fortfarande gladare. Det intressanta i sammanhanget är att då denna information är levererad till oss så har vi redan personnumret tillgängligt, så personen är inte alls mer anonym pga detta då numret bara är ett telefonsamtal bort.
Då ska väl någon såklart vara dryg och inte tänka sig för och fråga "varför tar ni då numret?" - Det framgår kanske av mina argument i det förra inlägget (*host* automatik *host*).

Förvånad skulle jag hoppas han blev... han var nämligen tvärsäker på att vi inte skulle kunna göra det, och när vi sen lyckades så var det sista vi såg av honom var en smått desperat, väldigt upprörd hävdan att det minsann inte alls var hans personnummer och lagtröja...

Jag ville mest visa på just varför vissa är lite paranoida ^^
Jag är lite paranoid fast av anledningen att jag tycker man ska hålla på sin privata sfär. Det är mer en principsak än att jag är rädd att nått ska hända, för om nu någon ville sabba, så finns det otaliga andra sätt att ta reda på saker.

Dock undrar jag varför du tycker det är synd att de flesta skulle säga ja? För företag/organistationer och andra som kanske har ett intresse av att vara 100% säker på att personen i fråga är vem han/hon uppger sig för att vara är det ju kanske synd. Men Det är ju knappast någon hemlighet att det finns stolpskott där ute som mer än gänra sysselsätter sig med att förstöra för andra, så att folk är lite skeptiska och försiktiga är väl en positiv sak? Iallafall fram tills dess att man är vid en sådan punkt att man inte längre har någonting att vara orolig för.

Ungefär som det där jättekorkade uttrycket att "har man ingenting att dölja, så har man ingenting att frukta". Jag har ingenting att dölja men det betyder inte att jag vill ha mitt liv öppet för inspektion heller. Vad skulle du själv tycka om du hälsade på någon på stan som du aldrig träffat förut, säger ditt nämn men inget mer, och nästa dag ringer killen till ditt jobb och frågar vart du gjort av katten du hade för 5 år sen? Jag skulle både bli chockad och känna mig rätt olustig och faktiskt lite kränkt tror jag. Ok, ingenting är heligt i dagens samhälle, och vill man ha nått privat ska man aldrig andas ett ord om det, till någon någonsin, men helst så skulle iallafall jag vilja leva på ett ställer där folk respekterade varandra så pass att man inte skulle behöva dra öronen åt sig för att inte behöva oroa sig för intrång i vad som kan kallas privatlivet. Men tyvärr finns ju inte det stället, och det verkar som om det är på väg längre och längre bort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Ni fick ju tag på hans personnummer. Vad menar du då med "Tänk då vad folk kan leta fram om de har en så specifik identifikator som ens hela personnummer"?

Namn, adress, telefonnummer och personnummer brukar inte vara svårt att ta reda på. Har personen ett lite ovanligt efternamn kan man nästan alltid slå på det på typ Eniro. Då får man adress. Då kan man ringa till skatteverket så får man senaste deklarationen. Där står personnummer, bland annnat.

Ja det fick vi, men det var faktiskt bland det sista vi fick tag i. Har man ett intresse av att göra sånt där och får tag i ett personnummer redan från start så tror jag det båda öppnar ännu fler dörrar och underlättar en hel del. Vi hade ju dock helst inte gjort det, men vi såg liksom ingen annan utväg som fungerade.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock undrar jag varför du tycker det är synd att de flesta skulle säga ja

Det jag menade är att personen inte är ETT DUGG mindre anonym för att personnumret utelämnas om namn och adress uppges. Problemet är att folk hajar till något extremt när det är tal om personnummer. Men om vi tar alla andra uppgifter förutom just detta nummer så är folk nöjda(re) - även då det indirekt ger oss deras personnummer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det finns 3 fall:
1. Ni behöver varken pn, namn eller adress till något vettigt, o då skulle jag svara ja eftersom man kan hitta på namn/adress på ett annat sätt än pn.
2. Eller så behövs namn, adr men inte pn, o då e svaret givetvis oxå ja (och eftersom inte pn behövs ska ni såklart inte hämta det mha namn/adr o stoppa in i databasen).
3. pn behövs till något vettigt, då e svaret nej.
Det e ju svårt o veta vad som är vettigt när vi inte vet vad det är för community ni gör, men ju mindre uppgifter desto bättre.

Permalänk
Medlem

Håller med Teetow. Jag ser ingen anledning att sprida personlig information till olika hemsideägare. Skriver aldrig in min adress om det inte är något någon ska skicka till mig, och det lär det ju inte vara i detta fall. Personnummer ser jag heller ingen anledning till att någon ska känna till, då jag inte är pedofil eller annat och kommer att behövas letas upp... Förnamn brukar jag skriva, efternamn brukar jag bara slänga ihop något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det jag menade är att personen inte är ETT DUGG mindre anonym för att personnumret utelämnas om namn och adress uppges. Problemet är att folk hajar till något extremt när det är tal om personnummer. Men om vi tar alla andra uppgifter förutom just detta nummer så är folk nöjda(re) - även då det indirekt ger oss deras personnummer.

Sant, precis som jag sa så finns det ju alltid andra sätt om man nu verkligen skulle vilja ha tag i informationen. Men jag tycker ändå det är bra att folk är lite aktsamma. Bara för att risken är liten att någon går in så låter man ju inte bli att låsa ytterdörren när man inte är hemma, utan om någon vill in i så fall får de ju gå genom fönstret (vilket är krångligare men har samma resultat)

Jag skulle tycka det var bättre om folk reagerade på så gott som alla uppgifter, men även om det bara är personnummer så är det ju bättre än ingenting imo. ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig ge ut varken adress eller personnummer om det inte var till en seriös webshop eller dylikt då det bara är onödigt.
Jag tror inte att någon kommer att söka upp mig med informationen jag ger ut till ett community och därför är den onödig, behöver de söka upp mig (skicka varor till exempel) räcker det med adress, personnummret tar bara extra onödig plats i databasen ^^

Permalänk
Medlem

Jag är tydligen extremt oparanoid om man jämför med dom flesta andra här. Jag lämnar alltid ut mina uppgifter, struntar i princip vilken sida det är.

Vad är det värsta som kan hända? Att folk börjar skicka reklam till mig?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U