Billigt Nätagg till lite äldre system

Permalänk
Medlem

Billigt Nätagg till lite äldre system

Jag har en fråga om nätaggregat och vad som krävs för mitt system. Jag är väl medveten om att det finns väldigt många trådar av denna typ men de är alla väldigt lika. Märkesnätaggregat för 600kr+ rekommenderas där de egentligen inte behövs med motivering att det är bra för framtida uppgraderingar och så vidare. Samtidigt så tror jag att det blivit nån slags trend att rekommendera dessa trots att man kanske inte själv testat särskilt många olika nätagg själv.

Hur som helst, jag undrar först vad ni tror om mitt nuvarande nätagg http://www.fsp-group.com.tw/english/1_product/2_detail.asp?ma... till följande system (jag har nu ett radeon 9700pro i och detta skall uppgraderas till ett gainward 6800GT gs som jag köper begagnat, därför vet jag inte hur det hela kommer fungera)

P4 2,8ghz
1272mb pc2700
Gainward 6800GT GS
2st HD's, 130 och 160gb 7200rpm
DVDspelare
CDbrännare
SB Live Value
Floppy
Kortläsare

Jag skulle också vilja ha tips på billiga nätagg som klarar av detta system, jag är inte intresserad av att ha något som klarar av en uppgradering och med billigt menar jag verkligenn så billigt som möjligt.

Tror ni att exempelvis detta skulle räcka http://alltiettdata.se/catalog/product_info.php?cPath=32_48_1... ?

Edit: Hade anvigit fel nuvarande nätagg. Uppdaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen så räcker nätaggregatet du har i datorn längre än det du länkar till nederst i inlägget. Colors IT är knappast ett pålitligt märke vilket de har gemensamt med många budgettillverkare.

De enda billiga nätaggregat som jag litar på är just FSP, de är erkänt stabila och klarar att leverera den effekt de är märkta med.

Det nätagget som sitter i din dator, är det verkligen det du länkar till? Den modellen är nämligen ganska ny (max något år).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har sett ett par här på forumet som köpt ett billigt 520w nätaggregat på PC City, har du nån aning om hur detta kan tänkas fungera med mitt system?

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma helhjärtat med OSkar, FSP är riktigt trevliga faktiskt. Tysta, ganska billiga och väldigt pålitliga. (De är tillverkare av många andra "märkes"- PSU också)

Visa signatur

gör det bäst, gör det själv.
Mata inte Trollen.

Permalänk
Medlem

Summary

In the 300-watt class, Fortron's FSP300-60GRE (PF) provides a convincing power supply unit that stands out above all because of its maximum power of 367 watts. Another plus is the low operating noise: With 27.0 dB(A) at minimum load and 35.3 dB(A) at maximum load, the device is pleasantly quiet.

www.tomshardware.com/2004/01/22/getting_the_right_power/

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, jag beställde ett FSP som ni tipsade om. Närmare bestämt detta: http://212.75.85.247/ProductDetail.asp?UID={E3FF07B9-C37D-498...

Hoppas det ska räcka till mitt system.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju kanske "stjäla" tråden. Jag har för tillfället ett 350W nätaggregat vilket jag tänkt byta, jag ska även i framtiden köpa ett nytt grafikkort,processor osv och undrade ungefär hur "starkt" nätaggregat jag kommer tänkas behöva, alltså watt antal...

Har för tillfället: Amd 2400+, Radeon9500pro, 1gb ram, 80gb HD, Epox 8RDA+ samt två 80mm fläktar.

Hade tänkt köpa ett grafikkort i 2000 kronors klassen samt en AMD 3800+ eller liknande (ej dubbelkärnig).

Permalänk
Inaktiv

Jag tror att du klarar dig på det du har, annars kan du väl köpa ett FSP 400W billigt, jag kör en 3000+, 1 gb ram, 3hdd, ljudkort och ett 9600XT samt lite bling bling på ett Q-Tec 350 W det flyter på fint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neutri
Jag kan ju kanske "stjäla" tråden. Jag har för tillfället ett 350W nätaggregat vilket jag tänkt byta, jag ska även i framtiden köpa ett nytt grafikkort,processor osv och undrade ungefär hur "starkt" nätaggregat jag kommer tänkas behöva, alltså watt antal...

Har för tillfället: Amd 2400+, Radeon9500pro, 1gb ram, 80gb HD, Epox 8RDA+ samt två 80mm fläktar.

Hade tänkt köpa ett grafikkort i 2000 kronors klassen samt en AMD 3800+ eller liknande (ej dubbelkärnig).

Det beror ju lite på hurpass bra kvalitet det är på ditt nuvarande nätaggregat.
En AMD Athlon 64 3800+ och ett 7600GT eller X1800GTO borde gå bra att driva på ditt nuvarande nätaggregat om det håller hyfsad kvalitet. Både 7600GT och X1800GTO är rätt effektsnåla kort med dagens mått mätt. (det är de kort du kommer att välja mellan i 2000kr-klassen)

Visa signatur

~Pelle~