Permalänk

Någon annan med Telia Adsl 8mbit?

När jag kör TPtest så kommer jag upp i 2mbit som max. Är det godkänt eftersom det är "upp till 8mbit"?

När jag tankar torrents så har jag som max kommit upp i 100kb/s men vanligast är det kring 20-40kb/s med Bittornado. När jag kör med Azereus så blir det max 20kb/s. Har forwardat portar i routern till min dator och så.

Bör jag gnälla?

Permalänk
Medlem

Re: Någon annan med Telia Adsl 8mbit?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmyoner
När jag kör TPtest så kommer jag upp i 2mbit som max. Är det godkänt eftersom det är "upp till 8mbit"?

När jag tankar torrents så har jag som max kommit upp i 100kb/s men vanligast är det kring 20-40kb/s med Bittornado. När jag kör med Azereus så blir det max 20kb/s. Har forwardat portar i routern till min dator och så.

Bör jag gnälla?

Nej du bör inte gnälla föräns du har testat din hastighet utan routern inkopplad.

1. Koppla ur routern
2. Kolla så du har första jacket
3. kolla så din teleslinga är seriellkopplad
4. testa med annan dator/modem
5. ring Telia och gnäll!

Permalänk
Medlem

Det beror antagligen på routern, ja... Jag har också Telias 8mbit, jag får ut cirka 6.5 av de 8 jag ska få. Beror troligtvis på att vi har en D-Link router samt tre andra anslutna datorer i nätverket.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS220j

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Det beror antagligen på routern, ja... Jag har också Telias 8mbit, jag får ut cirka 6.5 av de 8 jag ska få. Beror troligtvis på att vi har en D-Link router samt tre andra anslutna datorer i nätverket.

jo jag har oxå telia 8 med en d-link router och tappar nån megabit mot utan routern.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Det beror antagligen på routern, ja... Jag har också Telias 8mbit, jag får ut cirka 6.5 av de 8 jag ska få. Beror troligtvis på att vi har en D-Link router samt tre andra anslutna datorer i nätverket.

Kan bero på avstånd och vilken kvalitet koppartråden har från stationen. Prova att köra med TP-test utan router, borde inte skilja nånting.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Får 7.0Mbit i tptest. kör med (billig) router.

Permalänk

Har testat koppla ur routern och bara köra datorn direkt in i modemet. Men det vägrar fungera, får ingen IP. Någon som vet hur man ska göra?

Btw så har jag en Netgear RP614v2 router. Är dom kända för att vara kassa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimmyoner
Har testat koppla ur routern och bara köra datorn direkt in i modemet. Men det vägrar fungera, får ingen IP. Någon som vet hur man ska göra?

Btw så har jag en Netgear RP614v2 router. Är dom kända för att vara kassa?

1. vad har du för modem?
2. pröva att stänga av modem en stund och sätt på det igen
3. pröva att köra en ipconfig /renew i kör > cmd när du inte får något ip.

Permalänk

får ut ca 6Mbit, sen lite mindre på dagen

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du måste vänta ca 20 minuter innan du får ett nytt ip. Så försök igen och starta om datorn efter de 20 minuterna och se vad som händer

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Har nu kopplat in datorn direkt i modemet. Maxar ändå bara 2.09 mbit/s. Hur kollar man om det är första jacket? Hur kollar man om teleslingan är seriellkopplad?

Modemet heter föresten ZyXEL Prestige 660M-61

Ska snart testa med en annan dator.

EDIT: Har nu testat på den andra datorn utan router också. Kommer som max upp i lite över 2mbit.

EDIT2: Började tanka lite mer populära filer genom Torrent. Var nyss uppe i 250 kb/s och nu ligger den stadigt på 180 kb/s. Har även igång en till som ligger på 75 kb/s.

Permalänk

Om du maxar 2.09mbit/s med Telia 8mbit i tptest så borde du gnälla lite.

Permalänk

Har mailat gnäll och ska ringa in lite gnäll efter helgen. Hoppas att jag får rätsida med det här.