Permalänk

MMORPG: kurs?

Halloij på alla kunna hjälpsamma-snälla-härliga-sweclockare!

Jag har en massa tid över, och jag är intresserad av spelutveckling, så jag tänkte att jag kunde lära mig nåt!

Så om jag skulle skapa en hel 3D-baserad MMOG, vad för kunskaper behöver jag då?

Jag ska självklart inte försöka göra en själv, men jag vill ändå ha en översikt över vad för kunskaper och resurser som behövs.

För tillfället har jag:

Inga pengar.

Baskunskaper i:
HTML, PHP, 3d studio max

Moderata kunskaper i:
Dreamweaver, Marcromedia flash, Batch-programmering, Windows(ganska bra)

Mycket bra kunskaper:
Sketchning (rita, formge), Photoshop, Map-Editors (Valve Hammer, Farcry, UT2004.. m.m.)

Jag måste alltså kunna programmera, och bättre 3D-hantering.

Men mer exakt, vad för språk ska jag lära mig, och vilka internet sidor ska jag besöka, eller vilka böcker ska jag låna?

Och. Hur många människor behövs för att ta hand om (sköta, hålla uppe)ett MMOG?

Tack på förhand! (men bara om ni svarar.... )

Visa signatur

Shit...

Permalänk
Hedersmedlem

Sök gärna lite innan du frågar, du är långt ifrån den förste:

http://www.sweclockers.com/forum/search.php?s=&action=showres...

Om jag ska dra en snabb sammanfattning om vad du kommer stöta på så är det ett eller flera av följande:

• Gör något enklare först.

• Lär dig C++.

• Nej, kör Java istället.

• Java suger.

• Det gör det inte alls, DU suger!

• Jag kan hjälpa till, jag kan CSS och HTML!

• Tsss, noobs, jag är minsann spelutvecklare!

• Hjälp till då?

• Nä, jag är för cool för det.

• Vad taskiga ni är, killen vill ju bara ha hjälp...

• Vi bara säger som det är, hönshjärna.

• Jojo, men du behöver ju inte vara så otrevlig.

• TRÅD LÅST

Skämt åsido, ett MMORPG är i princip det svåraste, otacksammaste och mest omfattande project man kan ge sig på, och om du inte har någon tidigare erfarnhet av spelprogrammering måste jag verkligen få insistera på att du provar något väldigt mycket enklare först. Varför inte separat försöka dig på att koda multiplayer, online och role-playing games innan du kombinerar dem?

Edit: I någon av trådarna (lessen, hittar den inte igen) nämns en URL där du kan få svar på dina frågor.

Permalänk

Det krävs ju en hel del folk, och av dom språken du nämnde så kan du inte göra ett spel iallafall. C++ kanske skulle vara bra att lära sig?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Lär dig C++.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
C++ kanske skulle vara bra att lära sig?

Väntar nu på steg 2

Permalänk
Medlem

"Nej, kör Java istället."

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det gör det inte alls, DU suger!

EDIT: Egentligen har jag inte mer att säga än att du ska lära dig C++.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

jag tror du tagit dig lite vatten över huvudet.. det krävs ganska mycket kunskaper bara för att rita ut en simpel polygon på skärmen.. iaf om man ska förstå vad man gör.

Efter att du läst en universitetskurs i linjär algebra, så kan du iaf programera med rätt verktyg i bagaget.
Programera måste någon kunna i vilket fall..

du bör även lära dig använda OpenGL eller något liknande bibliotek.. annars får du skriva allt själv.. och det vill du verkligen inte.

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Tyvärr så känns det som att du ska försöka bygga en sommarstuga, med förkunskaper ifrån högstadiets träslöjd och en halvsunkig hammare...

Det här är inget nybörjarprojekt... alls.

Permalänk
Medlem

Jag skall försöka vara lite positivare, men bara lite

Spendera en dag på denna sida: Läs, Läs, och åter läs, fundera sedan ett tag och läs lite till (läs gärna om det som var intressant) Ladda hem lite prylar som dom tipsar om (utvecklingsmiljö+bibliotek+kompilator)

TESTA!

Genom att läsa på själv så skapar du dig en bra grund och förstår vad du behöver lära dig, det kan gamedev hjälpa dig med!

http://www.gamedev.net/

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk

Re: MMORPG: kurs?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghargitta

Jag ska självklart inte försöka göra en själv, men jag vill ändå ha en översikt över vad för kunskaper och resurser som behövs.

Nej, jag har inte tänkt ge mig på det nu.. men det är ett mål, på.. nej bakom horizonten.

Sen har jag kollat o sökt, men den bästa informationen får man när frågar exakt...

Det här får jag inge svar på, men jag e för sugen att fråga:
-Nå'n som vill va Guru?
Är det nån som vill va min guru o svara på skitjobbiga frågor om if-satser så skicka ett PM*I wich...*

Tack för hjälpaen iaf, ni får gratis prenumeration när mitt MOMRPG kommer ut!

Visa signatur

Shit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Tyvärr så känns det som att du ska försöka bygga en sommarstuga, med förkunskaper ifrån högstadiets träslöjd och en halvsunkig hammare...

Tss, bara en simpel sommarstuga? Snarare en skyskrapa. Eller kanske en månbas.

Permalänk
Hedersmedlem

*suck* Jag trodde att tråden skulle löpa lite smidigare nu när jag redan gjort grovjobbet åt er, lustigkurrar.

Hur som helst: Jag tror du misstar dig när du sätter målet så högt. Det gamla talesättet om att "sikta högt, nå hälften" gäller inte riktigt inom programmering och mjukvaruutveckling. Det bästa resultatet når man när man sätter vettiga mål man orkar fullfölja. Iteration är också viktigt - ju fler gånger du gör något, desto bättre blir det. Det är inte en linjär process, du skulle säkert kunna skriva ett MMO från A till Ö, men resultatet skulle nästan garanterat bli horribelt.

Och med risk för att låta som en dassig Yoda-travesti: Din "guru" finns inom dig. Det är i det närmsta omöjligt att vara en bra programmerare utan att samtidigt vara duktig på att lära sig själv. Läs Gamedev, köp böcker i det språk du tänker välja (python, c++, finns mängder av trådar om vilket språk som är lämpligt), och skriv många små projekt istället för att gå pang på rödbetan.

Om intresset är genuint kommer du inte ha några problem med motivationen - att koda är till stor del sin egen belöning.

Permalänk
Medlem

http://www.devmaster.net/articles/building-mmorpg/
Googlade lite efter den där mmorpg-"tutorialen" som inte är lika uppmuntrande oxå, men kunde inte hitta den.. ngn annan som har den på lager?

Permalänk
Medlem

Jag kan inte göra annat än att hålla med Teetow. Om det är fem personer på Swec som verkligen vet något om spelutveckling så är det han en av dem.

Att ha ett mmorgp som mål är i mina ögon en väldigt onyttig idé. Att ha det som en avlägsen dröm är väl kanske ok, men som mål, aldrig.

Ska jag berätta vad min målsättning var inför mitt första spel? "Att göra en innovativ snake-klon". Det är egentligen inte annat än att jag vill beordra dig att tänka om helt. Jag skulle vilja säga att du ska nog ha gjort en hel del RIKTIGT avancerade spel innan du ens tänker tanken att börja göra ett mmorpg.

Att bara göra ett schack kan vara ett hobbyprojekt nog att ta dig ett halvår.

Ni behöver vara ett stort team för att göra ett vettigt spel, så steg ett är att du borde fundera på vilken position just du ska ha. Programmerare eller grafiker kan väl vara fråga ett att besvara, att satsa på båda är inte realistiskt i längden.

Permalänk
Medlem

Tror det var denna länken som menades:

http://sol.gfxile.net/mmorpg.html

Det gäller att börja med något mindre, som t ex tetris, pacman eller breakout. Sedan kan man gå vidare med något enkelt platformsspel eller sidscrollande 2d-shooter.

Att göra ett eget MMO är väl ungefär som att ge sig på och göra en egen hollywood-produktion bara för att man lärt sig lite 3d studio/maya och adobe premiere.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madah
Tror det var denna länken som menades:

http://sol.gfxile.net/mmorpg.html

Det gäller att börja med något mindre, som t ex tetris, pacman eller breakout. Sedan kan man gå vidare med något enkelt platformsspel eller sidscrollande 2d-shooter.

Att göra ett eget MMO är väl ungefär som att ge sig på och göra en egen hollywood-produktion bara för att man lärt sig lite 3d studio/maya och adobe premiere.

japp det var det

Permalänk
Medlem
Citat:

Bra guide, faktist alla guider de hade på sidan är ganska bra ska utnyttja dem.

Håller själv på med ett MMO, dock tar vi det ganska lugnt, börjar med ett MUD har redan ett team så ^^, och gjort en hel del spel

Samt med en MUD kan man arbeta mer med det tekniska, bygga upp en server, och totalt slippa det grafiska mer eller mindre.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow

• Gör något enklare först.

• Lär dig C++.

• Nej, kör Java istället.

• Java suger.

• Det gör det inte alls, DU suger!

• Jag kan hjälpa till, jag kan CSS och HTML!

• Tsss, noobs, jag är minsann spelutvecklare!

• Hjälp till då?

• Nä, jag är för cool för det.

• Vad taskiga ni är, killen vill ju bara ha hjälp...

• Vi bara säger som det är, hönshjärna.

• Jojo, men du behöver ju inte vara så otrevlig.

• TRÅD LÅST

Haha. Det är såna här inlägg som får en att hänga på Swec dagligen :D.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Att göra ett MMRPG är inte omöjligt, finns faktist en hand full "lyckade" indie projekt, och med det menar jag inte AAA, men saker som faktiskt kan anses vara kompletta.

Om du är beredd att offra all den tid som det krävs, dvs att sitta och programmera praktiskt taget var enda dag, så kommer det fortfarande ta ett bra jävla tag. Sägas bör dock att det absolut inte är omöjligt. När du lärt dig programmera riktigt så har du iaf paserat start, att lära sig programmera är den enkla biten med att göra ett program i MMORPGnivå.

Permalänk
Medlem

OT: har inte läst allt, och kan inte något om dels spel-programering, dels mmorpg.

men skulle vilja inflika med en sak, tibia, allas (mitt iaf ) vårt största hatobjekt (spela 5min på 1a leveln, sen tröttna jag :p, fattar inte hur folk har pallat gå till level 300 eller va dom nu e uppe i (skaffa liv)), men iaf, om jag inte e helt ute, så har jag för mig att tibia är ett mmorpg, som skapades av några killar som ett skol-projekt. visst, graffen kanske inte är världens bästa m.m. men ändå, hur har dom lyckats, om de e så himla svårt??? kanske jag som e helt borta, men bara en liten fråga

mvh Fredrik

Permalänk
Hedersmedlem

De kanske var duktiga programmerare och designers...?

Permalänk
Medlem

http://www.tibia.com/home/?subtopic=screenshots

Udrar om det var så Ghargitta ville att det skulle se ut.

Permalänk
Medlem

Ähh sluta klaga på Tibia. Tibia är riktigt roligt när man väl kommit in i det. Bland dom bästa RPG spelen ute, här är det inte max lvl som 60 på WoW, här kan man vara vilken lvl som helst. Man kan ha eget hus och guilder, väldigt roligt faktiskt.
Japp det är sant att dom gjorde det som ett projekt så det är inte omöjligt bara man vill. Ni borde inte säga till honom att inte ens försöka, men svårt är det, det vet nog trådskaparen också.

Som sagt läs gamedev.net, sen måste du lära dig designa och koda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
Men iaf, om jag inte e helt ute, så har jag för mig att tibia är ett mmorpg, som skapades av några killar som ett skol-projekt.

Det stämmer, Steve (Stephan Vogler), Durin (Ulrich Schlott) and Stephan (Stephan Börzsönyi). Men nu är detta inte någon 3d-skapelse som trådskaparen vill uppnå, screen.

"om de e så himla svårt???", alla små delar kanske inte är så svåra att programera, men problemet är att det är ett pussel av massor små delar som måste bli ihoppsatta innan det blir spelbart.
Och alla dessa steg är omöjligt att göra själv, om man vill skapa någon som någon annan ska spela frivilligt. Men det är som alla andra har sagt tidigare, det går inte börja göra ett 3d-mmorpg som första projekt när man inte ens klarar av att göra ett hello world program i språket man ska använda. Så om du verkerligen vill skapa ett mmorgp och tror du har en bra idee(er) som gör att du/ni kan sticka ut ur mängden så är det bara att börja från gruden, som alla andra måste göra. Sök omkring efter ett språk som kan passa. Lär dig språket. Lär dig hur och vad du behöver göra för att datorer ska kunna "prata" med varnanda. Lär dig opengl eller directx. Lär dig något ljud-bibliotek om du inte tog directx. Lär dig 700 andra bibliotek du behöver för att kunna skapa ett spel... Vi denna punkt är du ca 95 år och är änterligen redo att skapa ditt 3d-mmorgp spel med en utvecklingstid på ca 500 år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
OT: har inte läst allt, och kan inte något om dels spel-programering, dels mmorpg.

men skulle vilja inflika med en sak, tibia, allas (mitt iaf ) vårt största hatobjekt (spela 5min på 1a leveln, sen tröttna jag :p, fattar inte hur folk har pallat gå till level 300 eller va dom nu e uppe i (skaffa liv)), men iaf, om jag inte e helt ute, så har jag för mig att tibia är ett mmorpg, som skapades av några killar som ett skol-projekt. visst, graffen kanske inte är världens bästa m.m. men ändå, hur har dom lyckats, om de e så himla svårt??? kanske jag som e helt borta, men bara en liten fråga

mvh Fredrik

Att skriva ett hyffsat MMORPG är inte omöjligt, om man kan programmera. Att bli tillräckligt bra på att programmera och ha den kunskap som krävs för att skriva ett någonlunda avancerat spel tar år.
Lär dig att programmera och återkom om 3-4 år, då kanske du iallafall har en minimal chans att skriva ett simpelt MMORPG.

Permalänk
Medlem

OT: jag vet inte om tibia räknas som simpelt eller inte (förutom det grafiska då). Men om dom har lyckats göra ett sånt här protjekt i skolålder, då kan det väll inte vara så über-svårt som vissa här påstår. Även om jag kan förstå att det krävs en hel del folk med vitt skilda intresseområden inom programering. Sen vet man ju inte om dom killarna som skapade tibia har nått liv eller inte.....

Permalänk
Medlem

Tänk också på att det är otroliga skillnader i skillnivå på programmerare, även (eller speciellt?) i "skolålder". Och att det är skillnad på MMORPG och MMORPG.

Jag har funderingar på att göra ett 2d turnbased "MMORPG" vilket skulle vara betydligt enklare än ett 3d realtids-mmorpg, och det skulle jag nog kunna klara av, iaf en enklare variant. Men det skulle vara rätt långt ifrån wow, om man säger så (medvetet).

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Skolåldern är som sagt ett jävligt vagt begrepp då jag har jag kompisar som har programerat sedan innan de började skolan (som har äldre syskon och föräldrar som arbetade med mjukvaroutveckling etc) och kompisar som först börjar på att programera när de kommer till universitetet. Kan väll säga att fast de är samma ålder skiljer sig kunskaperna lite åt.

Sen är det inget som säger att bara för att man börja sen inte kan bli en duktig programerare utan är man duktig på att se och lösa olika problem så ahr man mycket vunnit. Själv är jag en relativt dålig programerare men så saknar jag också det där superintresset som krävs för att bli duktig. Att ha ett mmorpg som första projekt visar enbart på okunskap och storhetsvansinne blandat med dålig respekt för dom som arbetar med den typ av utveckling.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag inte spelat Tibia, och har följaktligen ingen koll på hur välgjort det är, men Matricks jobbade på Starbreeze i "skolåldern..."