Permalänk

Tips inför köp av Zalman Reserator

Hej

Ska köpa Zalmans Reserator Plus, men jag har ett par frågor:
[list="1"]
[*]Ska jag vänta till Zalmans Reserator 2 kommer ut? Någon som när den släpps?
[*]Om svaret på fråga 1 är nej, vilka tillbehör finns det som kan vara värda att köpa till reseratorn (inte ny pump eller rad)
[*]Tänkte lyxa till det lite o köpa en tygon-slang, overclockers.se säljer det, men 1/2", är det ID?
[*]Följdfråga: Är inte 1/2" = 12mm
[/list=1]

Tackar för alla svar.

edit
Slangen som följer reseratorn (den hemska blåa saken): 8mm inner /12mm ytter.
edit2
Reserator 1 V2

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Avstängd

varit på tal om reserator 2 flera år tycker jag... men det finns nog bättre vatten lösningar än zalmans...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tokdator
varit på tal om reserator 2 flera år tycker jag... men det finns nog bättre vatten lösningar än zalmans...

Exempel (passiva)?

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Exempel (passiva)?

För att nämna några:
Chillguard
Innovatek Konvekt-O-Matic
alphacool CapeCora
1A Silent lord
Watercool MO-RA 2
AquaComputer EVO 1800

Det finns säkerligen ännu fler, detta var bara de jag kunde komma ihåg.

EDIT: Jag vet inte om någon av ovanstående är bättre eller sämre än reseratorn.

En ThermoChill PA120.3 med tre Yate Loon D12SL-12 monterade på en shroud och automatiskt kontrollerade av en mCubed T-balancer bigNG presterar antagligen bättre än alla ovanstående och går ändå knappt att höra.

Permalänk
Avstängd

1/2"=12,8får jag det till men mitt skjutmått kan va lite dåligt

en till fråga: är det 1/2 på inner lr ytterdiametern som mäts på slangarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
1/2"=12,8får jag det till men mitt skjutmått kan va lite dåligt

en till fråga: är det 1/2 på inner lr ytterdiametern som mäts på slangarna?

Man mäter både inner och ytterdiameter, men många tillverkare är dåliga på att skriva ut alla mått. Står det inte får man gissa så gott det går, jag gissar att reseratorn har 1/2" (12,7mm) OD slangar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
För att nämna några:
Chillguard
Innovatek Konvekt-O-Matic
alphacool CapeCora
1A Silent lord
Watercool MO-RA 2
AquaComputer EVO 1800

Det finns säkerligen ännu fler, detta var bara de jag kunde komma ihåg.

EDIT: Jag vet inte om någon av ovanstående är bättre eller sämre än reseratorn.

En ThermoChill PA120.3 med tre Yate Loon D12SL-12 monterade på en shroud och automatiskt kontrollerade av en mCubed T-balancer bigNG presterar antagligen bättre än alla ovanstående och går ändå knappt att höra.

Okej, vet ju om att det finns andra passiva radiatorer, men det jag ville ha var var man kunde köpa det isf. Eftersom jag är en student på 15 år så är budgeten högt prioriterat, därför är saker för 500 dollar + frakt + moms från staterna uteslutet.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Okej, vet ju om att det finns andra passiva radiatorer, men det jag ville ha var var man kunde köpa det isf. Eftersom jag är en student på 15 år så är budgeten högt prioriterat, därför är saker för 500 dollar + frakt + moms från staterna uteslutet.

Alla ovanstående är från Tyskland och momsen är därför 17,5% istället för Sveriges 25%. Frakten sällan mer än 50-100kr dyrare än svenska postens inrikesfrakt, ibland billigare. Många av dem är i samma prisklass som reseratorn.

Jag har inte testat någon av dem och inte heller läst några test. Den enda tyska butik jag beställt från är alphacool och dom säljer några av ovanstående, men inte alla. För att hitta fler butiker och recensioner föreslår jag google eller tyska forumdeluxx.

ThermoChill är engelskt och köpes billigast från danska vcore.dk.
Yate Loon finns att köpa på ebay, från tyskland och staterna. Billigast blir det om du köper 10-15st från J-mag på XtremeSystems.com, då kostar de ca 50kr st inkl frakt till Sverige. (Rätt bra pris för samma fläkt som Nexus som kostar ca 100:- utan frakt hos svenska butiker!)
mCubed är från Österrike och går att köpa från mcubed-tech.com. Även alphacool.com säljer många av deras produkter. Tystpc.se är svensk importör och borde väl snart få hem bigNG och distrubera den till diverse svenska butiker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mx
Alla ovanstående är från Tyskland och momsen är därför 17,5% istället för Sveriges 25%. Frakten sällan mer än 50-100kr dyrare än svenska postens inrikesfrakt, ibland billigare. Många av dem är i samma prisklass som reseratorn.

Jag har inte testat någon av dem och inte heller läst några test. Den enda tyska butik jag beställt från är alphacool och dom säljer några av ovanstående, men inte alla. För att hitta fler butiker och recensioner föreslår jag google eller tyska forumdeluxx.

ThermoChill är engelskt och köpes billigast från danska vcore.dk.
Yate Loon finns att köpa på ebay, från tyskland och staterna. Billigast blir det om du köper 10-15st från J-mag på XtremeSystems.com, då kostar de ca 50kr st inkl frakt till Sverige. (Rätt bra pris för samma fläkt som Nexus som kostar ca 100:- utan frakt hos svenska butiker!)
mCubed är från Österrike och går att köpa från mcubed-tech.com. Även alphacool.com säljer många av deras produkter. Tystpc.se är svensk importör och borde väl snart få hem bigNG och distrubera den till diverse svenska butiker.

Den här var ju fin. Den monterar man på sidan av chassit ser det ut som, kan det stämma?

Ingen som har någon recension på något annat passivt vattenkylningskit? Förutom Zalmans alltså.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Jag kan handla in reserator 2 i slutet av juli början av augusti någongång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boken
Jag kan handla in reserator 2 i slutet av juli början av augusti någongång.

Passa chipsetkylaren in om grafikkortet ligger otäckt nära, nästan helt på?

Har ett msi k8n neo4-fi. Nordbryggans övre kant sitter i höjd med pci-express-platsen, grafikkortet hamnar, naturligtvis, med en liten del över nordbryggans fläkt (antagligen därför den är så hopplöst varm).

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/other/wf_image_...

Tyvärr har ju även reserator 2 den nackdelen att den är extern, och blir på så vis ännu en del man blir tvungen att släpa runt på, datorn är otymplig som den är. Men om reserator nu är så jävla bra får det väl bli den ändå

Visa signatur

Keep the pantaloons. Always keep the pantaloons.

Permalänk
Medlem

den Reserator 1 V2 du länkade till är inte Reserator 2 utan en andra version av Reserator 1 ...

här har du en bild på Reserator 2

Edit

Gtek.net säljer tygonslang som passar direkt till Reserator 1 ... klicka för direktlänk...

/Edit

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Avstängd

reserator2 ser ut som ett element
kan man ha på vindern så värmen den upp rummet.

Permalänk
Medlem

Den silikonslang som kommer med Reseratorn är 3/8" slang = 10mm ID, 14mm OD för att klargöra.

Visa signatur

/Bob

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av renolle
Den silikonslang som kommer med Reseratorn är 3/8" slang = 10mm ID, 14mm OD för att klargöra.

Helt fel. Den slang som följer med Reseratorn är 8mm inner och 11mm ute. ( mätte precis för säkerhetsskull ).

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!