Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
Bombur: Tänk bara på att idéer inte är något att ha om de inte utförs på rätt sätt. Blir ditt forum bra funktionsmässigt krävs det fortfarande att det är effektiv och framför allt säker kodning.

Jag gjorde en sida vid namn RPGworld också, men den är nedlagd pga för lite intresse (från besökare) och tid. Håller annars på med ett textbaserat spel, som dock bara är i uppstartsskedet. Tittar gärna på ditt forum när det kommer i betaskede, men har inte själv tid att jobba med det.

Jag började med ett textbaserat rollspel för ett tag sedan. Det skulle göras i en Java applett var tanken. Jag hade många bra idéer men mina kunskaper räkte inte riktigt för att göra det jag ville så jag tvingades skrota det projektet.
Vet inte om idén om att göra spelet i en java applet var så bra, det va riktigt svårt att få till vissa grejer som jag ville ha dom, främst updateringen av bilder m.m.

Vad är det för textbaerat spel, om det är ett rollspel kan jag kanske ge dig ett par bra idéer...

OT:
Jag kan ju inte göra annat än att säga lycka till, för det lär nog behövas är jag rädd. Jag vet inte hur stor del av alla liknande projekt som läggs ner innan man har fått fram något som någon skulle vilja använda över huvudtaget
Och när man väl är där måste man fortsätta att jobba mist lika hårt för att förbättra och utveckla produkten annars kommer inte många vilja ha den.

Det är väldigt svårt att starta ett projekt utan några större förkunsakper, man har ingen koll på hur mycket jobb och slit det blir och när man inser hur lång tid det kommer ta och hur man man måste lära sig börjar motivationen tryta och efterhand som man tröttnar dör projektet. Det spelar liten roll hur motivarad du är från början eftersom motgångarna kommer ta död på den mesta motivationen.
Det är inte så lätt att motivera sig(än mindre någon annan) för hårt jobb vecka efter vecka utan ett öre betalt. Speciellt ibörjan när man bara sitter och kodar och inte får några synbara resultat och inte heller få någon feeback eller kommentarer på det man gjort så långt.
Det va det som hände i det projekt jag nämnde ovan.

Men lycka till, helt omöjligt är det inte!
Men räkna med att detta blir din livs utmaning

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

jag kan hjälpa till med engelskan och kolla stavning och grammatik och sånt. pappa är engelsman så jag pratar engelska hemma.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Jovisst, jag kan översätta också, tror dock inte det gör någon skillnad.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag SUPERULTIMATAidéen. Jag ska programmera det själv. Ni får se sen. Skicka PM vid intresse och ingen moneymakers tack.

//Bombur

Permalänk

Du skojar väl med oss?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Bombur... Vart skall jag börja? Låt mig säga så här: Har du någon sjukt bra, kool, oupptäckt feature så kan du ju räkna med att någon annan tar idéen, men kodar annorlunda (och troligtvis bättre). Det är ju precis samma sak du gör när du kodar ett nytt forum; du tittar på ett phpBB och tänker: "avatar skall jag ha, "senaste inlägget" skall jag ha" osv. Jag har också haft en del idéer som jag känt att de var riktigt fräscha och orginella, men de har stupat. Jag har påbörjat en rad projekt och på så sätt lärt mig en hel del php och mysql, även mina kunskaper inom css har förbättrats under projektens gång. Just för tillfället är jag personen (tillsammans med en vän) bakom ett projekt som jag tror kan bli något. Vi är totalt fyra personer, det som behövdes för att knuffa igång projektet var att jag köpte ett webhotell samt domän, så att vi hade en server att jobba mot. Då fick jag tag på en jätteduktig (och gratis) programmerare. Visserligen var han vän till min högra hand i projektet, men det var inte helt lätt att få med honom ändå.

I ett tidigare projekt som kallades Barbaland startade jag tillsammans med en vän från grundskolan utan några som helst kunskaper inom php och mysql. Efter en månad kunde jag språken hyggligt, med lite hjälp fick vi ihop en fullt fungerande community. Projektet gick som så många andra i graven, men jag hade ändå fått ut någonting av projektet.

Därför säger jag så här: Skulle detta projekt gå snett, tappa inte humöret, försök igen. Se även till att visa din ambition, skaffa ett hotell och domän så att folk känner att projektet är på riktigt, och inte en lam tonårsdröm. När man läser dina svar, motiveringar till svar osv, får man inte någon vidare bild av dig. Dina idéer kanske redan finns programmerade, bara att du inte vet om det. Dela med dig av idéerna så slipper du få stå där med lång näsa när du betalat för hotell osv och får reda på att dina idéer inte ens är nya.

Tänk dig följande:

Du: Så, kul att du är med i projektet, min idé är att vi gör ett forum där man kan bifoga filer i sina inlägg!

Person2: Men tjena, det finns nästan över allt!

Du: Nä!?

Person2: Jorå, spana c4d.se t.ex, kolla där nedanför textrutan.

Du: Fan.

Hoppas att det inte går såhär för dig. Ett tips för att lära dig språken är att du skapar en personlig portfolio (för foto eller dyl.) med ett CMS.

Lycka till

//Erik

Visa signatur

That's nasty!

Permalänk

Bra

Den här killen verkar ha bra ider och den äkta viljan, VARFÖR SÅ MYCKET NEGATIVA SAKER? , han frågade efter intresserade inte efter åsikter!

Visa signatur

hackarn_90

Permalänk

Re: Bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hackarn_90
Den här killen verkar ha bra ider och den äkta viljan, VARFÖR SÅ MYCKET NEGATIVA SAKER? , han frågade efter intresserade inte efter åsikter!

Åsikter är bra.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Precis. "konstruktiv kritik". Egentligen kan man väl kalla alla inlägg för "ta-ner-honom-på jorden-innan-han-flyger-för-högt-och-sedan-faller-och skadar-sig"-hjälp. Han kastar ju fan ut en rev utan krok på, för att inte tala om bete, självklart att han inte får napp.

EDIT: hackarn90, ditt namn säger ju det mesta om hur intelligent kommentar du skulle posta.

Visa signatur

That's nasty!

Permalänk

Helvete vad Bombur var på entreprenörs-humör eller vad det heter.

Det går inte att försöka skapa något sånthär där man själv inte bidrar med mycket - I learn the hard way. Du måste ha intresse för att andra ska få det.

Vad hade du... typ 6 sidor på gång?

Väldigt många har "idéer" nuförtiden

Permalänk

Han ska koda det själv ser ni väl!

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Jaja ni får se

Permalänk
Medlem

bygg en processor istället det är fan enklare.

Permalänk
Legendarisk

Jag förstår inte vad ni är så fruktansvärt negativa för. Det är långt ifrån
omöjligt att göra ett eget forum/community på en någorlunda seriös nivå. Jag
började på något liknande i mars och har ströjobbat någon timme om dagen
sen dess, och nu har jag ett fungerande forum klart. Det är bara småbitar
kvar, mest layoutfrågor som tar tid. Om jag hade en designer, det är inte min
starka sida, och tog mig tid skulle det inte vara några problem alls med ett
sånt projekt.

http://biber.ath.cx/forum/viewforum.php
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Är det så många av er som gnäller här som verkligen har försökt?
Jag tror bara att ni försöker försvara era egon.

Bombur: Lycka till med ditt projekt. Om du har några frågor så är det
bara att kontakta mig så ska jag försöka hjälpa till.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Att han kan göra det är inget jag tvivlar på, men att det är så revulotionerande som han själv tror är jag dock mer tveksam till.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket Biber! Jodå det är det, lite roligare än dom vanliga "forumen" idag, vet inte om man bara ska kalla det forum. Kanske community, forum och lite annat. En sak kan jag säga, ett programmeringsspråk som dom flesta forum inte använt, om något.

Permalänk
Medlem

Hm... Låter ju väldigt smart. Revolutionerande, inte minst. Ett språk som inte använts till forum tidigare... Swahili? Det tror jag inte någon skrivit ett forum i. Förövrigt, hur många kan "udda" språk så bra?

EDIT: Hehe, de kanske är så att han ska ha cgi skrivna i python eller nåt och tro att det är orginellt ^^.

Visa signatur

That's nasty!

Permalänk

Vad för språk ska du använda? RoR? Turbogears? Django?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Brainfuck? Whitespace?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk

Ja, Brainfuck har många avancerade funktioner.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

även fast jag tycker att det förmodligen inte är något att satsa på så tror jag ändå att Bombur kan lyckas..

fast jag tror o andra sidan att forum inte är något att egentligen "sälja" ut eftersom det finns så pass många både kommersiella och icke sådana som fungerar utmärkt och är lätta att använda..

det är som att sätta sig och programmera ett nytt bloggsystem..

communities finns även såna i mängder och tyvärr har det nu kommit färdiga, installera o kör communities.. dock inte så värst snygga och kanske lite mindre bra än de stora riktiga sakerna..

men ändå..

även fast jag inte tror att det blir en världssuccé så tror jag att Bombur kan få lära sig en massa om php, sql samt design vilket är super!

så.. jag säger bara.. go for it och lär dig massor!!
att lära sig nya saker är alltid skoj!

// Chris

Permalänk
Medlem

Thx mate. Så ni vet kommer det inte vara ett "vanligt" forum direkt, utan något annat.

Permalänk
Medlem

Har du fått nå napp? Kanske dags att sätta nåt på kroken?

Visa signatur

That's nasty!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Thx mate. Så ni vet kommer det inte vara ett "vanligt" forum direkt, utan något annat.

Det har varit mycket snack och lite action tycker jag.. är ju bara sätta igång med skiten, ett forum är ju inte raket forskning precis.. hårt slit är vad det är. lycka till iaf. ska bli intressant o se vad det är du kokat ihop.. vid det här laget har du väll lyckats få halva sweclockers uppmärksamhet..

Permalänk

Jag tycker fortfarande det kan vara bra att nämna vilket språk man ska köra. För det avslöjar väl inte hela projektet?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

Sant, finns det någon här som kodar för web i annat än php, asp eller python?

Visa signatur

That's nasty!

Permalänk

RoR och Turbogears har jag pillat lite med.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spissy
Sant, finns det någon här som kodar för web i annat än php, asp eller python?

Perl och Java är ju inte helt ovanliga. Men man kan koda för web i vilket språk som helst tack vare CGI.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

C22H28N2O
RoR = Ruby on Rails??
annars så nämner jag det även fast jag inte provat det..

DrRotmos
vadå, typ C++ via CGI då eller? hajar inte riktigt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icedude
C22H28N2O
RoR = Ruby on Rails??
annars så nämner jag det även fast jag inte provat det..

DrRotmos
vadå, typ C++ via CGI då eller? hajar inte riktigt...

Ja, RoR = Ruby on Rails.

Visa signatur

Neun und neunsich.