Permalänk
Medlem

[CSS] Aktiv länk

#navcontainer a:active, #navlist a:active { background-color: #80939C; font-weight: bold; color: #fff; text-decoration: none; }

Detta räcker ju inte för att den aktiva länken hela tiden ska vara tjock.
Så fort man avmarkerar länken blir den vanlig igen.

Hur gör man så den aktiva länken hela tiden är aktiv även fast man avmarkerar och bläddrar i en annan div?

exempel:
http://www.tizag.com/cssT/index.php

Om du bläddrar vid css-navigationen ser ni att den hela tiden är tjock och understruken.

//Krille

Permalänk
Medlem

En länk är inte aktiv längre när du avmarkerat den. Vad du syftar på i exemplet förstår jag inte, men en lösning vore att sätta:

a:link { font-weight: bold; }

Det finns fyra pseudoklasser man brukar använda till länkar;
:link
:visited
:hover
:active
De måste även förekomma i den ordningen för att allt ska vara korrekt.

Om jag nu inte misstolkat totalt vad du frågar efter, jag menar, du länkar ju till en CSS-guide som tar upp allt detta.

Visa signatur

///Johannes

Permalänk
Medlem

vad du msåte göra är att markera länken med ex id="activelink", vilket du enklast gör med något serverspråk.
på sidan du länkar till lägger de ju till

<font color='#003B62'><b style='text-decoration:underline;'>

på den aktiva länken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papabear
vad du msåte göra är att markera länken med ex id="activelink", vilket du enklast gör med något serverspråk.

på den aktiva länken.

vet du nånstans där jag kan läsa om det?
php skriver jag i nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av papabear

på den aktiva länken.

Hehe, det är ju lite roligt tycker jag faktiskt när de förespråkar css. De har även stora bokstäver på attributen class på vissa taggar, vilket ju också är lite lustigt tycker jag

Permalänk
Medlem

ingen som har nån lösning?
jag vet inte om jag förklarade dåligt men det jag menar är att den länken man tryckt på (t. ex "Nyheter") så ska man komma till nyheter.php och "Nyheter" i menyn ska vara tjock (eller vad man nu vill att den ska vara) tills man klickar på en annan länk så ska den vara tjock istället.

alltså att den indikerar vart man är någonstans i navigeringen.

Permalänk
Medlem

beror ju på hur du kör, har du statiska sidor är det ju bara att tex sätta class="active" på nyheter länken och class="inactive" på alla andra. sen stylar du a.active och a.inactive olika.

har du en mer avancerad lösning där du inkluderar innehållet beroende på adressen så får du sätta klasserna beroende på adressen mha php

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem

Jag fortsatte läsa lite i tråden igår, och fick för mig att koda ihop ett bra menysystem! Sagt och gjort, efter en stund var själva scriptet klart, och sen gjorde jag sajten. Vem som helst får använda scriptet till vad som helst, bara kommentaren över menyn står kvar.

http://menuscript.jkweb.nu/

Visa signatur

///Johannes