nVidia nForce IDE driver och NEC 3550 dvd

Permalänk

nVidia nForce IDE driver och NEC 3550 dvd

När jag kopplar in min nyinköpta NEC ND3550 dvd-brännare så bootar inte Windows upp. Moderkortet är ett ABIT NF7-S v2.0.

Setup:

Primary IDE:
Master (CSEL): Seagate Barracuda
Slave: None

Secondary IDE:
Master (CSEL): NEC ND3550
Slave: None

Enlig bios så är allt OK. Windows börjar boota, windows loggan kommer fram ett par sekunder innan datorn startar om. Vid nästa boot försök så kommer windows boot meny upp eftersom det föregående försöket misslyckades. I denna meny så kan jag inte använda tangentbordet! Det verkar alltså som att dvd-brännaren orsakar en hårdvarukonflikt på nått sätt.

Jag använder nVidias IDE driver, kan det vara denna som spökar?
Hur gör man för att installera Windows originaldriver? Är det bara att trycka uninstall på ata-kontrollern i device managern?

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk

"Jag använder nVidias IDE driver, kan det vara denna som spökar?
Hur gör man för att installera Windows originaldriver? Är det bara att trycka uninstall på ata-kontrollern i device managern?"

Troligen! gå till kontrollpanelens lägg till eller ta bort program--> NVIDIA drivers och ta bort IDE drivern.

Permalänk
Medlem

Eller ännu hellre pröva först att koppla bort brännaren. Starta windows och ställ manuellt in transfer mode. Mitt nf2-kort väljer automatiskt multi-word DMA 1 till min yamaha-brännare, och då hänger datorn så fort man försöker bränna. Manuellt val av Ultra DMA 1 så fungerar allt klockrent.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Testade att göra en rollback på ide drivern och se, då funkar allt!

Tackar för info.

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

försöker väcka en gammal tråd till liv...

Har oxå problem med nVidias IDE drivrutiner, men mitt problem kom först när jag uppgraderade firmwaren i brännaren (Plextor 716A).
Fick precis samma fel som cyberknutte och enda lösningen var att ersätta nVidias drivisar med MS orginalet isället, då fungerar allt perfekt, men tyvärr inte så snabbt. nVidias drivrutiner ger en klar prestanda ökning så helst vill man ju hitta fungerande drivisar. Nån som har nåt tips??

Vad menar cyberknutte med "rollback på ide drivern"?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emKa
Vad menar cyberknutte med "rollback på ide drivern"?

Detta innebär helt enkelt att man återställer tidigare IDE-drivrutiner om sådana finns tillgängliga i Windows XP:s drivrutinscache.
Sen att Nvidia:s SW IDE-drivrutiner är en lost cause är en annan femma... om man sitter med ett nforce2-chipset och har problem med nvidias SW-drivisar så är chansen att problemet blir löst så gott som lika med noll.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Pitr-: Tell me about it, jag har också suttit på såna grejer. Ett tips som underlättar är att ALDRIG köra en CD/DVD som "cable select". Det är onödig lättja som förvånansvärt ofta ställer till det.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."