Permalänk
Medlem

7950/GX2 Prestanda Prob

Hej.
Jag har Problem med mitt nya 7950/GX2 som jag hoppades att någon här kunde ha förslag på vad det kunde vara för fel.

Jag beskriver vad för saker jag har i datorn först och sen beskriver jag problemet.

Moderkort : Asus P5LD2-VM (M-ATX)
Processor : Intel Pentium D 3.2 Ghz 2*2 meg cache (PD940R) (Dual Core)
Grafikkort : BFG Tech 7950/gx2 1gb
Minnen : A-Data 2*1024mb Dual ddr2 PC 4200
Hårddiskar : 1 Raptor 36gig 10000Rpm sata disk och en äldre 200 gig sata disk
Nätagg : Blue Storm 500w

Problemet är att jag har låg prestanda.
Jag hadde först problem att ens få igång det men det löste sig efter en stund.
Sen då jag fått igång kortet körde jag 3Dmark05 och jag får endast Ca 3000 poäng Vilket jag tycker är aningen litet . Med tanke på att jag fick bra mycket mer med mitt gamla 6800GT.
Jag försökte dra ett 3Dmark06 test men då smälte limmet för nån spole i Nätagget.
Glad i hågen sprang jag och köpte ett nytt nätagg och provade 3Dmark 05 igen . ingen ändring.
Jag kan köra Serious sam2 Med 1280*960 med Ganska höga Settings på textures . Men Oblivion Går seg som attans . Om jag kör wow får jag sämre FPS än med mitt 6800GT kort.

Jag Har surrat med BFG´s Tekniker och hans förslag var att byta till ett ännu större nätaggregat . Vilket säkert är bra . men det känns som det går lite väl sakta ändå om det bara skulle vara ström problem.
Jag har flashat BIOS på moderkortet (som jag givetvis kollat att det är kompatibelt med graffe kortet .)
Jag har provat med olika drivrutiner.
men inget verkar hjälpa .
En skumm sak är att jag har stängt av VGA grafiken på moderkortet och den säger att det är avaktiverat i windows. Men i BIOS hjälper det inte att jag sätter det på Disable . Moderkortet sätter det ändå på enable när jag tittar i BIOS efter Reboot.
Jag har ittat efter alla settings i Bios om det finns nåt skumt där och inte hittat nåt . Jag har läst Manualen och det står inget om nån inställning som måste vara på eller av där. Jag har titta i manualen för grafikkortet men det är en manual som täcker flera olika kort och inget specefikt om mitt kort.

Kan det vara så dumt att jag missat en insällning någostans ?
Eller kan det vara så att Mit moderkort vägrar köra 2 Gpu´s fast jag uppdaterat BIOS och att nvidia säger att det ska funka ?

Jag är hemskt tacksam för svar då det är svårt att hitta något vettigt från Nvidias hemsida och Jag är inte har altförmycket kunskaper om vad det kan vara.

Jag ska tillägga att 6800GT kortet jag jäför med satt på ett Gigabyte moderkort med en Athlon 64 3200+ med 1024 ram

Hemsk tcksam för svar

Edit : Jag får upp felmedelandet för Sli som dom flesta verkar få med dom nya drivrutinerna . Men jag får det med äldre drivrutiner med. jag använder 91.27 nu.

Permalänk
Avstängd

Din cpu är det som stoppar kortet för den är en stor flaskhals tyvärr...

Permalänk

sant som tokdator sa, men mera en 3000 p borde du nog iaf få.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Avstängd

Tycker du ska terra kortet i någon polares dator en amd burk kanske? så får du se vilken skillnad det kan bli...

Permalänk

Men snälla! Det är klart att inte processorn flaskhalsar så mycket! Det är helt omöjligt.

Visa signatur

P4 Prescott 560 - 2gb DDR2 533 - Asus 6800Ultra - 1x160 1x250 1x300GB Hd - HP L2335 TFT 23" - /skutte

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att prollen kanske inte är den bästa men det känns inte som den kan vara orsaken till alla problem då systemet är bra mycket bättre än mitt gammla .

Jag får kanske försöka med att få nån polare att prova kortet och se om det funkar bättre på en annan dator.

Det känns precis som om den bara drar igång en GPU.

Tack för dom snabba svaren

Edit : Ser att i enhets hanteraren så visas två kort på olika PCI bussar . Kan det betyda att den hittar båda GPU ?
Om inte är det någon som vet ett sätt attt kolla om den kör bägge gpu fukar ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skutteakaskutt
Men snälla! Det är klart att inte processorn flaskhalsar så mycket! Det är helt omöjligt.

Alla som jag har läst om som har fått skitscores med nya kort är just P4 Intel system medans amd killarna får bra scores med nya kort och amd cpu's..

Det är i alla fall min uppfattning...

Permalänk

Jag tror att det kan bero på att du inte har ett mobo med SLi, är det inte så att det kan bli problem utan det?

Citat:

Alla som jag har läst om som har fått skitscores med nya kort är just P4 Intel system medans amd killarna får bra scores med nya kort och amd cpu's..

Det är i alla fall min uppfattning...

Anledningen till att AMD cpus alltid får bättre scores är att AMD sponsrar Futuremark som göra 3DMark.

Permalänk
Avstängd

Vad jag har hört ska man ha ett sli moderkort med det kortet?

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Vad jag har hört ska man ha ett sli moderkort med det kortet?

Korrekt.

Visa signatur

...Where The "A" In Socket-A Stands For Amazing...

Permalänk
Medlem

Enligt Nvidias hemsida ska det vara kompatiblet. Men jag får kanske prova med ett Sli moderkort och se om det går bättre .

Tck för svar

Permalänk
Citat:

Vad jag har hört ska man ha ett sli moderkort med det kortet?

Var det inte det jag sa?

Permalänk
Medlem

Du borde få runt 8000-9000 med ENDAST EN GPU.. så du kan sluta undra om den bara upptäcker en eller 2..

din processor flaskhalsar långt ifrån sådär mkt.... testa kortet i en annan dator.. alternativt sätt in ditt gamla 6800gt kort om det har pci-E och prova om det funkar... kan ju vara ngn MOBO inställning som förstör

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Om jag inte har läst helt fel så ska det mig veteligen inte finnas någon drivrutin som har fullt stöd för 7950 korten ännu.
Sen krävs det en BIOS uppdatering för att få ut allt kräm oxå eftersom det krävs för att kortet ska fungera med BÅDA GPUerna...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Har suttit fram till nu och fortfarande inte fått det att funka som det ska med senaste drivisar senaste BIOS etc .
Kan fortfarande inte ställa av Integrade grafiken i BIOS av nån udda anledning bara i windows.
Ska eventuelt prova i ett Amd system med en 4400+
Om nån i GBG trakten är sugen på att prova kortet så säg till . Det vore kul att utesluta att det inte e kortet som e konstigt.

Tack igen för alla svar

Edit : Provade just att inaktivera en bit av kortet och det gick inte sämre. Det är nog sant som flera av er säger att det är moderkortet som inte tycker om Grafikkortet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oktan

Edit : Provade just att inaktivera en bit av kortet och det gick inte sämre. Det är nog sant som flera av er säger att det är moderkortet som inte tycker om Grafikkortet.

nytt moderkort hjälper nog

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tokdator
Alla som jag har läst om som har fått skitscores med nya kort är just P4 Intel system medans amd killarna får bra scores med nya kort och amd cpu's..

Det är i alla fall min uppfattning...

Ja och det är din felaktiga subjektiva åsikt.

Processorn har ingenting med det här att göra. Visst är processorn en flaskhals men inte alls i någon större utsträckning. Vad beträffar AMD och Intel system så hänvisar jag till en miljon andra trådar om det ämnet bara här på Swec.

Till trådskaparen:

Det har nog alldeles säkerligen med ditt moderkort att göra. Som sagt om du har möjlighet att testa med ett SLI-moderkort så hade det varit kanon för då kan du utesluta att kortet är trasigt.

En kvalifierad gissning är att ditt problem kommer att lösas i framtida drivrutiner. Detta är nog en lite för snabb release.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ett SLI-kort till din P4a kostar under 1000:- om man köper en demovariant ifrån exempelvis komplett.se

Jag skulle inte köpt ASUSkorten då dom har en ruskigt underdimensionerad kylning på nordbryggan samt väldigt buggig BIOS.
Om du ska köpa ett Nforce4-Intel Editionkort så satsa på ABIT eller MSI's kort, typ detta: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322771

Är du ute efter nått riktigt billigt (då du har ett billigt kort nu) så har ECS ett för under 800:- nytt: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318102

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vet inte om det spelar så stor roll, men har du shadow cardet i andra sloten? Har du ställt in SLI i nvidia drivrutinen? Har du optimerat bios för SLI ? Finns en del inställningar, iaf om man kör amd, som man bör fila på. T.ex off med cool n quiet.

Kör du XP eller win2k?

Jag fick 9400p i 3dmark05 med min processor i 1.8ghz. Så ni som snackar om flaskhals, ni har bara fel.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
Vet inte om det spelar så stor roll, men har du shadow cardet i andra sloten? Har du ställt in SLI i nvidia drivrutinen? Har du optimerat bios för SLI ? Finns en del inställningar, iaf om man kör amd, som man bör fila på. T.ex off med cool n quiet.

Kör du XP eller win2k?

Jag fick 9400p i 3dmark05 med min processor i 1.8ghz. Så ni som snackar om flaskhals, ni har bara fel.

Han har inget SLI moderkort, därav problematiken med kortet.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

För det första så MAN behöver inte ett SLI moderkort till ett 7950gx2 det finns en lista över vilka moderkort som är kompatibla med kortet bara man har rätt bios. Fast med ditt moderkort vet jag inte..Sök på google samt att det finns några trådar om detta här på swec.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

"Hello Erik.
Thank you for contacting us. With a properly configured SBIOS, the NVIDIA® GeForce® 7950 GX2 should work with any PCI Express-compliant motherboard.

Best regards,
NVIDIA Customer Care "

Man behöver inte SLI-mobo men det är klart värt att testa ett annat.... fast om det är listat på nVidias hemsida så borde det ju inte vara någe problem, jag är osäker men prollen borde inte vara flaskhals.. men jag är osäker... skumt.... har du hört med supporten..de hjälper säkert.

Nån sa något om dirvisar...vart har du hört det? Låter fel.... de stödjer inte quadSLI fullt ut än.. alltså två gx2.... men har du nån säker källa så...

EDIT: Enligt sweclockers test av kortet så säger de att det räcker med ett 400w tror jag... max 450w nätagg... så nån av supporten och Örjan på sweclockers har fel... jag hoppas att din support har fel faktiskt då jag har beställt ett 450w nätagg.. iofs är det ju inte bara det som spelar in... vad har ditt nätagg mer för spec?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Ska åka och prova kortet i morgon i min gammla burk .
Det moderkortet är också kompatibelt enligt Nvidias hemsida så man får väl se vad som händer . Det är inte ett Sli kort men man kan ju alltid försöka . då får jag också chans att prova mitt gammla 6800GT. och då får jag väl kanske svar på om Moderkortet inte pallar med.

Till Banco :
Mitt PSu är speccat.
: +3.3v och 5 v Max 150w
: 440 w Totalt ut.
:Max 30 amp på 3.3v och 10 amp på 5v
eller max 3amp på 3.3 och max 28 amp på 5v
Suporten jag surrade med var BFG´s telefon support i USA .
Hans förslag var i allafall att jag skulle byta nätagg.
Jag kan dock tänka mig att det är lite svårt att försöka leta fel med en persson på andra sidan jorden som inte är världsbäst på engelska .
Men på hemsidan så står att man inte behöver mer än 450 om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

400w och 27amp på 12v linan är kravet.

Vet inte om det säger dig något men det funkade bra för mig med 450w ocz och 26amp på 12v.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Vad jag har hört ska man ha ett sli moderkort med det kortet?

räcker det med ett sli moderkort. även ett till en intel 478 bara det är sli. jag får inte till mitt 7950gx2 på min dator, den har inte sli

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
räcker det med ett sli moderkort. även ett till en intel 478 bara det är sli. jag får inte till mitt 7950gx2 på min dator, den har inte sli

wtf....ignorerad! :/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banco
[B]Hello Erik.
Thank you for contacting us. With a properly configured SBIOS, the NVIDIA® GeForce® 7950 GX2 should work with any PCI Express-compliant motherboard.

Best regards,
NVIDIA Customer Care "

Man behöver inte SLI-mobo men det är klart värt att testa ett annat.... fast om det är listat på nVidias hemsida så borde det ju inte vara någe problem, jag är osäker men prollen borde inte vara flaskhals.. men jag är osäker... skumt.... har du hört med supporten..de hjälper säkert."

[/B]

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Nu är felet konstaterat
Det var moderkortet som många av er sa.
Jag satte graffe kortet på mitt gamla Gigabyte moderkort som ej har Sli . Ej updaterat BIOS . och med min gammla Athlon 64 3200+ och 1024 ram .Allt i standard hastighet. (den nye ägaren var snäll nog att låta mig prova )och fick Ca 8800 poäng i 3DMark05 . En klar skilnad mot dom 3000 jag får på mitt asus kort.
Så det är väl bara att bita i den sura pungen och gå och köpa ett vettigt moderkort.

Tack igen för alla snabba svar

Permalänk
Medlem

Dåligt ändå tycker jag, får 4271 poäng med mitt Gainward 6600gt, Amd 64 3000+ @ 2.4ghz, 1024mb ddr @ 450mhz. Asus A8N-E
Mitt kort kostar 1500kr eller något och inte närmare 6000kr som ditt.