Permalänk

Blokera trafik (WoW) med m0n0wall

Goddag,

Har tröttnat på min brors ständiga WoW-spelande. Han kan verkligen inte slita sig. Verkar ha blivit som en drog för honom. Mor och far är hjälplösa.

Min tanke var då att blokera WoW-portarna i routern(m0n0wall). I "Rules" har man möjlighet att blokera trafik på en specifik port.

(Högerklicka -> Öppna i nytt fönster)

Som jag har förstått det så är det port 3724 som WoW använder?

Har testat att ange 3724 både i source port range och destination port men det har inte fungerat. Någon som kan guida mig?

Tack

Permalänk
Medlem

Testa lägga det under LAN, den ska blocka paketen som kommer inifrån LAN:et.

Permalänk
Medlem

ta reda på wow servrarnas ip range o blocka hela serier istället, borde vara mest effektivt.

Permalänk

Det finns en "Parental Control" funktion i WoW som ni kanske kan använda? Kolla här: http://www.wow-europe.com/en/info/faq/parentalcontrols.html

Där kan du bestämma exakt vilka tider WoW ska kunnas spelas. Då du skapar och har lösenordet kan din bror inte ändra något

Du måste dock ha lösenordet till hans WoW-konto först för att aktivera funktionen, det kanske han inte har lust att ge dig

Permalänk
Medlem

action = Block / interface = LAN / source type = any / source ports = allihope (tomt i rutorna då gissar jag) / destination type = any / destination ports from = wow_porten

borde fungera kanske?

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk

porten till wow skall vara: 3724 har jag för mej, testa på

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk

Jag testar för fullt. Lite svårt när jag själv inte har tillgång till WoW dock

Permalänk
Medlem

Kanske kan hitta något på någon fansite eller något WoW forum?

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Om det inte går så bra att blockera portarna testa att blockera WoW's login server: eu.logon.worldofwarcraft.com (80.239.178.113) antingen i monowall eller i hosts filen på hans dator.

EDIT: ändrar du hosts filen blir blockade såklart permanent, du kanske bara ville blockera det vissa tider på dynget...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soir
Testa lägga det under LAN, den ska blocka paketen som kommer inifrån LAN:et.

Det fungerade bättre. Tack!

Skulle vara optimalt om man kunde blokera det under vissa tider på dygnet. Men hittar ingen sådan funktion i m0n0wall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RippleCarry
Det finns en "Parental Control" funktion i WoW som ni kanske kan använda? Kolla här: http://www.wow-europe.com/en/info/faq/parentalcontrols.html

Där kan du bestämma exakt vilka tider WoW ska kunnas spelas. Då du skapar och har lösenordet kan din bror inte ändra något

Du måste dock ha lösenordet till hans WoW-konto först för att aktivera funktionen, det kanske han inte har lust att ge dig

Visa signatur

Main: GA-P35-DQ6, Q6600,8800GTS, 2gig Balistik 8500
Server: "4300, 12TB Lagring

Permalänk
Medlem

hur gamla är du respektive din bror? skulle jag hafft en storebrorsa som gjorde så skulle jag nog klippa hans nätverkskabel eller dyligt

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4K
hur gamla är du respektive din bror? skulle jag hafft en storebrorsa som gjorde så skulle jag nog klippa hans nätverkskabel eller dyligt

Han är 16. Men han verkar inte ha nån koll på att det är jag som gjort något. Får se hur jag ska göra i forsättningen...

Permalänk
Medlem

Sorry, men hur kan dina föräldrar vara hjälplösa i denna frågan?

Det är väl förfan bara slå näven i bordet? Herregud

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damp81
Sorry, men hur kan dina föräldrar vara hjälplösa i denna frågan?

Det är väl förfan bara slå näven i bordet? Herregud

Det här är sweclockers, här löser vi alla livets problem med hjälp av datorer

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Parent controll ftw! leta bara upp hans nyckel han fick med boxen när han köpte det och ring suporten, finns ett 020-nummer men du får praktisera din egelska dock. Hur vida era föräldrar är chanslösa eller ej tänker jag inte lägga mig i, okej lite då men bara lite. Han bor ju hemma så är fan är problemet? Bor man hemma så får man finna sig i regler ovavsett ålder.

Permalänk
Medlem

Vill egentligen inte heller lägga mig i och hoppas att du inte tar illa upp då jag gör det, men seriöst, vem bestämmer i huset? De som betalar hyran och allt annat där, eller de som bara njuter av att bo där mer eller mindre gratis?
Har du prövat att bara sätta dig ned och tala med brodern?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soir
Vill egentligen inte heller lägga mig i och hoppas att du inte tar illa upp då jag gör det, men seriöst, vem bestämmer i huset? De som betalar hyran och allt annat där, eller de som bara njuter av att bo där mer eller mindre gratis?
Har du prövat att bara sätta dig ned och tala med brodern?

Självklart. Ett flertal gånger. Eftersom han inte lyssnar på morsan och farsan så är det jag som får sköta snacket. Har dessutom suttit i samma sits. Det hjälpte i 2 veckor. Han gjorde sig av med sitt account till en polare sen bytte han tillbaka det igen och spelade "i smyg".

Permalänk
Medlem

Låter precis som min bror. Han har suttit bunkrad inne i sitt rum de senaste 10 åren. Han kan inte ens umgås med folk längre och vet inte hur han ska regera och får panik när folk pratar med han. Nu käkar han anti depresiva medeciner och skit men verkar inte hjälpa. Hadde jag vart dig hadde jag satt den spärren innan det blir försent. Han spelar WOW as we speek faktiskt. Innan det så var det CS. Synd om ungar vars föräldrar inte säger ifrån i god tid. Min mor ångrar det starkt vid den här dagen. Nu är det hopplöst. Han är beroende. Får han inte spela får han utbrott. När datorn "går i sönder" tittar han på TV. Får han inte titta på TV så sover han eller ligger i soffan och tittar upp i taket. Att gå ut och umgås är inte på frågan. Jaja... tänkta bara varna iaf. Skicka ut ungen! Det är sommar ju.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P