6400 vs M70 lr någon annan i samma klass

Permalänk
Medlem

6400 vs M70 lr någon annan i samma klass

Är nu så när att köpa en 6400 då man får dubbla minnen etc, de verkar skönt med core cpu men gillar att toshiban e snyggare. Har svårt att bestämma mig lr om det finns någon annan som kan vara bättre. Har ca
10000 att köpa för ink moms. Tankar o nackdelar med dessa datorer önskas. Tack!

Permalänk

Dell 6400 är för det första en Del dator, det säger allt att man inte ska röra den alls!
För det andra så har den ett integrerat IntelGMA950 grafikkort och det suger.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
Dell 6400 är för det första en Del dator, det säger allt att man inte ska röra den alls!

Varför?

Visa signatur

/Spelfreak

Permalänk

Det är en Dell, hata Dell, det bara är så, fråga inte varför.
De är dyra och tar bara överpris, de tror att de är bäst vilket de knappast är.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Citat:

Det var ju ett produktivt svar

Visa signatur

/Spelfreak

Permalänk
Medlem
Citat:

Dell gör snarare prisvärda bärbara datorer, speciellt om man har turen av att handla när de har bra rabatter.

Sedan går det att välja till ett x1300xt eller ett x1400xt om man nu skulle tycka att ett Intel GMA950 inte duger.

Det vore intressant att veta vad du baserar dina uttalanden om att ett GMA950 suger på, likväl som att Dell skulle tro att de är bäst.

för att vara lite mer onT och inte bara spy ur sig smörja som någon annan verkar göra i den här tråden *hint hint*:
Funderar själv på om man ska köpa en 6400 eller en M70.
6400 har juh fördelen av att ha dual core, medan m70'n har ett betydligt bättre grafikkort.
Det är riktigt svårt det där, men det lutar ändå åt M70 hållet just nu, då den faktiskt är billigare.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Jo men så stor är skillande är det så inte i priset. Styrde en dell 6400 precis o 80gb hd 1024 ram x1300 kort blåtand 9300 kr lr m70 för 8800 kr, anledningen som talar för m70 är kvalitet. Vet inte hur batteri tiden är på de olika

Permalänk

Bunz: att det kortet inte är något bra baserar jag på alla kommentarer och liknande jag har läst om det här på swe. inte en enda bra sak har jag hört om det, ala säger att det är dåligt, och eftersom det är ett integrerat så brukar det inte vara nå bra heller.

och jag är väl on Topic!
"Tankar o nackdelar med dessa datorer önskas. Tack!"
TANKAR!!! det här är mina tankar, alltså är jag inte offT

lite funderingar bara: är det någon som har en länk till M70:an?
vad har den för spec? letar efter en bärbar själv som ska kosta runt 9-10K,
så den kanske kan vara intresant

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Your wish is my command!

Billigast enligt buggy (inte orkat kolla pricerunner lr prisjakt): http://www.netoutlet.se/netoutlet/default.aspx?cmd=showproduc...(b1)

Mer info: http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?Id=e956530

Btw om du inte läst tråden så är det ett X700 256 mb i den! Hoj!

Visa signatur

Whatever!

Permalänk
Medlem
Citat:

Bunz: att det kortet inte är något bra baserar jag på alla kommentarer och liknande jag har läst om det här på swe. inte en enda bra sak har jag hört om det, ala säger att det är dåligt, och eftersom det är ett integrerat så brukar det inte vara nå bra heller.

och jag är väl on Topic!
"Tankar o nackdelar med dessa datorer önskas. Tack!"
TANKAR!!! det här är mina tankar, alltså är jag inte offT

lite funderingar bara: är det någon som har en länk till M70:an?
vad har den för spec? letar efter en bärbar själv som ska kosta runt 9-10K,
så den kanske kan vara intresant

Nu skrev jag iofs aldrig att du var off topic, jag menade att det jag hade skrivit innan i inlägget inte direkt var så onT...
Men det där om att spy ur sig smörja som var i samma mening, det kan du gladeligen ta åt dig av...

Du kanske borde ta o läsa lite mer nogrant här på swec forumet om du nu hävdar att alla kommentarer du läst om GMA950 är dåliga.
För som jag ser det så är det bara folk som inte har kört den kretsen som säger att det skulle vara skit, medan folk som faktiskt har en dator med den kretsen bevisat gång på gång att det går att spela spel på den, även om man inte kan spela de allra senaste spelen, och inte heller några superupplösningar.

http://www.inet.se/artikel/1967741
där har du en länk med spec. Dock så stämmer det inte det där med x700128mb, toshiba slutade tillverka 128mb versionen för ett tag sedan, och alla kommer numera med 256mb minne (inte för att det gör sådär superstor skillnad på det kortet, men ändå).

S1W-G
Netoutlet har inte den modellen utav M70 som det talas om, det är alltså M70-144 som gäller, inget annat.... Den du länkar till har GMA950 kretsen....

Visa signatur

Permalänk

Bunz:

hej, okej okej, förlåt då, men nu kan vi väll lämna det där bakom oss.
datorn du länkade till, är du säker på att den har 256 MB VRAM?
såg att den bara hade 512 MB RAM men om man gick in på "Tillebehör/Komplettera med" så kunde man lägga till ett 512MB RAM minna för 669kr så då har man ju en dator med 1GB RAM, men snackar vi en Celeron eller en Pemtium processor, står bara Centrina, och det är en teknik inte en processor (teknik att man har NB, CPU och nätverkskort av Intel) för jag tycker att den var ganska så billig endå.
måste bvara säga att den ser mycket bra ut

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Oooops my bad, länken va visst kass. Får skylla på värmen lr nåt.

Tips! Köp en lös minnessticka med, de gjorde jag, gav 675:- inkl moms o frakt för 1 gb corsair value minne, funkar kalas, har nu 1.5 gb ram.

Visa signatur

Whatever!

Permalänk
Visa signatur

Intel Core Ultra 9 285k, Asus TUF Z890-Plus, Asus RTX 4070 OC, Corsair 32GB DDR5, Noctua NH-D15 G2, be quiet Dark Base 900, Asus Rog Strix 1000w, LG UltraGear 32GP850

Permalänk

S1W-G: vart hittade du 1GB RAM för 675kr?
jag har hittad 512MB RAM för det priset ungefär.

kollade på den som var på Inet men jag hittade ingenstnas där som man kunde köpa nån försäkring, vill ju gärna ha en heltäckande 3årig

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Hur är det med Dell, går det att sätta in en eftermarknads 512 MB sticka i Inspirion 6400?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Vad jag har läst i forumet här ska det funka finfint.

/D

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

tack för det! Har väldigt svårt att bestämma mig mellan de två datorer som nämns i denna tråd och även http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA6Q12KMUH , någon som har erfarenhet av ASUSen?

BTW ni som har Dell 6400, låter den mkt, dvs går fläkten ofta?

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

raaaz: vad sjutton ska du ha Asusen för? Den har ju en budgetprocesor som förmodligen inte är lika strömsnål som en Pentium M, och sämre grafikkort, för bara några hundralappar mindre än M70.

Permalänk
Medlem

hoppas de kmr en bra deal snart så e köpet klart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagis
Jo men så stor är skillande är det så inte i priset. Styrde en dell 6400 precis o 80gb hd 1024 ram x1300 kort blåtand 9300 kr lr m70 för 8800 kr, anledningen som talar för m70 är kvalitet. Vet inte hur batteri tiden är på de olika

Ville bara påpeka att det också är ganska stor skillnad på grafikkorten, till M70s fördel.
http://kettya.com/notebook2/gpu_ranking.htm

Permalänk
Medlem

Såg konstigt ut, jag trodde X1300 var ett nyare kort än X700, borde väl då ha bättre prestanda, iaf bore väl X1400 ha deT?

Anledningen till att ASUSen var intressant var btw att den fanns hos den lokala datoraffären

Visa signatur

NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Såg konstigt ut, jag trodde X1300 var ett nyare kort än X700, borde väl då ha bättre prestanda, iaf bore väl X1400 ha deT?

Anledningen till att ASUSen var intressant var btw att den fanns hos den lokala datoraffären

En Ferrari F40 är lite drygt 30år äldre än en splitt ny Fiata Panda... men det betyder juh inte att Fiat Panda är den snabbare bilen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
En Ferrari F40 är lite drygt 30år äldre än en splitt ny Fiata Panda... men det betyder juh inte att Fiat Panda är den snabbare bilen

Det där var ju bara löjligt Jag har iaf inte varit med om att ATI gått bakåt i utvecklingen, då X1400 ska vara deras nya "värsta" grafikkort för bärbara datorer, iaf som jag förstått det, kanske är det deras nya budgetvariant och isf har du ju rätt?

Visa signatur

NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Det där var ju bara löjligt Jag har iaf inte varit med om att ATI gått bakåt i utvecklingen, då X1400 ska vara deras nya "värsta" grafikkort för bärbara datorer, iaf som jag förstått det, kanske är det deras nya budgetvariant och isf har du ju rätt?

Det är väl två helt olika serier. De heter väl x1xxx och x1xx eller nåt. Dom där siffrorna lär ju spela mindre roll.

@ dig som länkade till en asus: skall du bara ha 128 kb cache?

Visa signatur

That's nasty!

Permalänk
Medlem
Citat:

snarare sagt är x1400 lite budget/kort de slänger in i mer mobila datorer.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

en liten men väldigt iriterande sak med toshiba är att de envisas med att ha ljudutgångarna på fronten. Annars en kalasdator för dom pengarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Nej det var verkligen inte löjligt...
Ett X700 är ett i mobilsammanhang låg-segments prestandakort.
Medan ett X1300 och X1400 är budgetkort, dock ska x1400 vara ett lyft från x1300, men att trimma en Fiat Panda gör den fortfarande inte lika snabb som en F40...

Du kanske borde ta o kolla upp fakta lite innan du uttalar dig om vad som är löjligt eller inte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad jag menade var löjligt var inte att X700 är bättre än X1400 utan att jämföra X1400 med en Fiat Panda och X700 med en Ferrari F40, så stor skillnad är det inte

EDIT: ont: BTW visst är processorn i M70 sämre än processorn i Dell Inspiron 6400? Den har högre klockfrekvens men den har inte dubbla kärnor eller?

Visa signatur

NileCity 105,6 Playlist

Permalänk

raaz: det är ty så här:

9000,..9200,...9600,....9700,..9800
X100,..x200,....x600,...x700,...x800
x1100,.x1200,.x1600,.x1700,.x1800

Ja, jag vet att jag inte tagit med alla kort men det orkar jag inte i skrivandets stund och jag tror att han förstår.
Det är inte alltid de här stämmer precis, men det är en ganska enlkel förklaring på prestandan i de olika serierna.
Men tex. X700 Mobility är på vissa punkter bättre än ett X1600 Mobility men på andra punkter så är X1600 Mobiliyt bättre än ett X700 Mobility.
Sen också att X1300 är ett nyare kort så det stödjer då nyare tekniker tex. Pixel shader (Smart Shader) mfl. men att ett X700 har bättre prestanda då det är ett "7" kort och det andra är ett "3" kort så "7"an är högre i serien.

Hoppas at det här hjälpte dig så att du förstår.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

jaja jag förstår :)...
Svårt att välja fortfarande,
Dell för: Större HDD, Bättre CPU, Bra service(?)
Dell mot: Kanske inte alltid passar med eftermarknadsgrejer?

Toshiba för: Bättre grafikkort, billigare, kvalitet?
Toshiba emot: Hörlursuttag fram verkar rätt irriterande

Ska i vilket fall beställa i dag när jag bestämt mig

Visa signatur

NileCity 105,6 Playlist