Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

NTFS-3g

Här är någonting för er som håller på att gå från Windows till Linux, eller kör dual-boot: http://sourceforge.net/mailarchive/forum.php?thread_id=238360...

En liten sammanfattning: NTFS-3g är en "stabil" NTFS-modul under GPL till Linux som arbetar genom FUSE (Filesystem in User Space). Eftersom den jobbar genom FUSE krävs endast FUSE-stöd i kärnan; NTFS-3g kör alltså i user space i stället för kernel space (krashar NTFS-3g så går hela systemet inte ner).

Permalänk

Låter mycket bra. Tack för tipset.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB

Permalänk
Medlem

Det ser riktigt mysigt ut.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

YEEESSSS

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Tänkte återuppliva tråden lite, någon som använt NTFS-3g ett tag och kan ge lite kommentarer angående eventuella problem eller om det har fungerat perfekt?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Jag har använt det sen Szakacsits Szabolcs skrev det brevet och jag har ännu inte stött på några problem.

Permalänk
Medlem

fungerar bra här, kör det dock bara på en extern disk.

Permalänk
Medlem

Installerade det med hjälp av en guide på ubuntuforums, fungerar fint än så länge.

Permalänk
Medlem

Hur är det med prestandan, någon som har några reflektioner?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Det går otroligt mycker snabbare än med Captive NTFS. I jämförelse med linuxkärnans inbyggda drivrutin så har jag inte märkt någon skillnad. Det känns som att arbeta mot vilken annan disk som helst.

Permalänk
Medlem

Otroligt skönt att höra. Detta underlättar ju lite om man tänkt föra över lite filer till en externt USB-disk som kör NTFS.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

när tror ni det blir standard i linux kärnan?

Permalänk

Inte snart, och faktum är att han (som skrev filsystemsdrivisen) inte ens vill ha in det i kärnan.

Givetvis skulle någon annan kunna försöka göra det, men se det inte som något som kommer att hända inom snar framtid.

Detta är vad han har att säga om det;

Citat:

> And of course you use recursion which you cannot use in kernel context so
> the code could never be moved to a kernel driver (even ignoring the fact
> that it does not do locking or

Currently I'm not interested in the kernel driver. It's a lost case for
over a decade. Full read-write could be done in user space pretty fast and
I can't see drawbacks, only benefits:

- NTFS is huge and complex, not for the kernel. Crash in kernel
(hw error, corrupt ntfs, etc) and game is over. Crash in user
space then just restart the service.

- kernel has a lot of limitations, restrictions which are all gone.

- fedora/redhat users have never ending hassles with installing
the driver. Instead they could install ntfs-3g once and forget
the issue forever.