Är det JBOD jag söker?

Permalänk
Medlem

Är det JBOD jag söker?

Jag vill ha X-antal diskar(4-5) diskar under en enhetsbokstav. På dem ska det lagras film, musik mm. Men jag vill inte att en fil sprider sig över flera diskar. Om en disk går sönder ska det bara vara att byta den. Filerna på de friska diskarna ska vara kvar. Det ska inte vara någon redundans överhuvudtaget. Går en disk sönder återställer jag från backupen bara. Det ska också gå att lägga till diskar om det blir lite utrymme.

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd

Njae jag tror inte det.
Kör do JBOD vet du aldrig vart datan hamnar, eller på vilken disk. Visst, den fyller upp en disk i taget (antagligen) men du vet aldrig vilken. Det bästa du kan göra i ditt fall är att skippa raid och bara montera alla hårddiskar i mappar. De behöver inte få någon enhetsbokstav om du gör så utan ser ut precis som en vanlig mapp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Njae jag tror inte det.
Kör do JBOD vet du aldrig vart datan hamnar, eller på vilken disk. Visst, den fyller upp en disk i taget (antagligen) men du vet aldrig vilken. Det bästa du kan göra i ditt fall är att skippa raid och bara montera alla hårddiskar i mappar. De behöver inte få någon enhetsbokstav om du gör så utan ser ut precis som en vanlig mapp.

Det har du ju rätt i. Om en disk går sönder blir det ju hopplöst och veta vilka filer som ska återställas. Har provat att din idé med att montera diskar som mappar. Det funkar ju skapligt.