Stänga av nätaggregatets fläkt

Permalänk
Medlem

Stänga av nätaggregatets fläkt

mitt nätaggregatet låter mycket.. jag tänkte om man kunde stänga av fläkten i den och köra med uppet lock..kan man göra så?

Permalänk
Medlem

Du måste ha någonting som blåser bort värmen som nätaggregatet bildar.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem

Ingen smart idé att köra ett nätagg utan lock, det är hög spänning där i. Man bör inte öppna ett nätagg inom 24 timmar efter att man kopplat ur det ur dator och nätutag pga att det finns kondensatorer (?) som håller kvar strömen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Re: Stänga av nätaggregatets fläkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicer
mitt nätaggregatet låter mycket.. jag tänkte om man kunde stänga av fläkten i den och köra med uppet lock..kan man göra så?

Precis som ampariii sa. Nätaggregat är inga leksaker.
Att öppna ett nätagg och köra det utan lock är förenat med direkt livsfara!

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Hedersmedlem

Samt att fläkten där av en anledning :), att trycka bort den varma luften. Jag testade själv att köra utan fläkt i ett nätagg för något år sen, det fungerade. Men blev ganska varmt, så jag kopplade in en svag fläkt istället. Fungerade dunderbra.

DOCK inget som rekomenderas om du inte vet vad du gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Ingen smart idé att köra ett nätagg utan lock, det är hög spänning där i. Man bör inte öppna ett nätagg inom 24 timmar efter att man kopplat ur det ur dator och nätutag pga att det finns kondensatorer (?) som håller kvar strömen.

Nja, nog sitter det kondensatorer i ett nätagg, men knappast så stora att de håller ström mer än ett par minuter. Definitivt inte 24 timmar.
Byt som sagt i stället till en tyst(are) fläkt, för en sån bör du ha.

Permalänk
Medlem

Jag hade nåt gammalt nätagg för nåt år sedan och fläkten lät som fan så jag kopplade ur den och nätagget pajade någon dag efter så jag skulle rekomendera att byta fläkten mot en tystare istället.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Det går att ladda ur kondingarna genom att kortsluta nätagget (efter att sladden till vägguttaget är urdragen) tryck in en mejsel eller nåt mellan + och - i en molex kontakt funkade när ja skulle byta fläkt i en kompis nätagg men ett tips är ju att skaffa en multimeter å mäta lite i nätagget innan man stoppar ner fingrarna!

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag pillade med mit nätagg 2 timmar efter jag använt det och fick en liten ström i mig. Vad var det om inte en kondensator som höll kvar ström?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av penke62
Nja, nog sitter det kondensatorer i ett nätagg, men knappast så stora att de håller ström mer än ett par minuter. Definitivt inte 24 timmar.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penke62

Kondingarna i nätagget kan hålla spänningen i flera timmar. När nätagget sitter i en dator brukar man lösa det genom att dra ur sladden och trycka på startknappen (på framsidan av datorn) ett par gånger. Om nätagget är utanför datorn kan göra som Rouge of Darknes skrev, kortsluta det.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

timmar.. kan säga att de kan hålla i dagar.. vet att tex en ctr skärm kan hålla utan probs i veckor o till o med månader.. står stora fina varningsskyltar på de

bytt fläkt till en som flyttar lite mycket luft vid lägre varvtal så ska de ordna sig

Visa signatur

I am Extrazz.