ATi Radeon X1950 snart här?

Permalänk
Melding Plague

ATi Radeon X1950 snart här?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

SHIT VA SNYGG KYLARE!
Ärligt!

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Medlem

Flänsen ser stor ut! Tyst stockkylare?

Permalänk
Medlem

sjukt vilken kylning de trycker på, när jag fick mitt 9800pro var det då bara en liten 40mmfläkt med nån liten tanig fläns till som kylde't

menmen, tiderna förändras.. tror ni priserna på övriga ati-kort sänks nått när dehär kortet släpps eller krävs det en helt ny kort-serie för att nått sånt ska hända? hoppas kan man ju

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
SHIT VA SNYGG KYLARE!
Ärligt!

Tänkte på det också. Blev väldigt förvånad.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem

Mega dregel... Om Nvidia inte kommer med något bättre inom 1,5 månad så blir det ett X1950 XTX i min kommande conroe burk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
sjukt vilken kylning de trycker på, när jag fick mitt 9800pro var det då bara en liten 40mmfläkt med nån liten tanig fläns till som kylde't

menmen, tiderna förändras.. tror ni priserna på övriga ati-kort sänks nått när dehär kortet släpps eller krävs det en helt ny kort-serie för att nått sånt ska hända? hoppas kan man ju

X1950 sägs kosta $4000 (~3800-4000:- i svenska butiker), Det sägs också att ATI ska lansera X1900XT med 256MB för $300 (<3000:-) så du kan nog se fram emot bättre priser framöver.

Intresant med GDDR4 minnen, 45% lägre strömförbrukning och klockfrekvenser på 3.2Ghz (även om vi inte kommer se det från fabrik) bådar gott för överklockning.

Mycket bra med en nya kylare för ATI, helt ofattbart att dom användt den gamla (dåliga) kylaren så länge, det skulle varigt så enkelt att utvecklat denna redan till X1800 lanseringen och det skulle gett ATI en klart bättre possision mot nvidia men inte då... jag blir så arg på sådana idiot grejor!

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

WOW! SHIT VA SNYGG KYLARE! Måste bara köpa det så jag kan sätta det INNUTI en plåtburk UPPOCHNER där absolut INGEN kan se det! Come on dudes... Lite nördvarning på detta va?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
WOW! SHIT VA SNYGG KYLARE! Måste bara köpa det så jag kan sätta det INNUTI en plåtburk UPPOCHNER där absolut INGEN kan se det! Come on dudes... Lite nördvarning på detta va?

"Nördar e vi allihopa, allihopa, allihopaaaaaaaaaaaa" .. sorry var bara tvungen att bryta ut i en sång

Permalänk
Medlem

känns som ett ännu patetiskt försök av grafikkortmakarna att bli nummer 1 (nvidia/ati)

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem

Dålig kommentar tuffING, givetvis tävlar dom om att bli Nummer 1, det gör ju alla i allt de är bra på, eller :)?

Grafikkortet var snyggt, dock ser jag gärna att de vänder sig åt DirectX 10 stöd och GDDR4 istället.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

är det inte lite korkat att köpa detta nät dx10 korten inte är ALLT för långt borta?

//Stefan

Permalänk

Borde de inte börja köra med HDMI-utgång på grafikortet?
Känns som att det kan börja behövas....

Permalänk

750Mhz på coren ska dem ligga på och ca 1800Mhz på minnena @ default enligt www.google.se

Frågan är bara då om detta är identisk Gpu som på X1900XTX, kan man klocka dom mycket mer då om 750Mhz stämmer ?? Tror inte det, tror det är minnena som gör susen på detta kortet isf.

Man köper inte ett nytt kort för 4000:- som bara är ca 10% snabbare än ett XTX som förmodligen kmr ligga på en 3500:- då XT versionen idag ligger på 3400:-

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Kan inte de lägga av med dessa löjliga ciffror? snart kommer 2235, 9555, 10001. Namnge de istället....

Applet Det är en bit kvar till dx10 korten. Dessutom vet vi inte om Vista lanseras i tid och många lär nog inte gå över till vista på ett bra tag så nej det är nog ok at skaffa dessa nya kort både från Ati och Nvidia. Man kan ju alltid sälja de om nåt halvår/år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
750Mhz på coren ska dem ligga på och ca 1800Mhz på minnena @ default enligt www.google.se

Frågan är bara då om detta är identisk Gpu som på X1900XTX, kan man klocka dom mycket mer då om 750Mhz stämmer ?? Tror inte det, tror det är minnena som gör susen på detta kortet isf.

Man köper inte ett nytt kort för 4000:- som bara är ca 10% snabbare än ett XTX som förmodligen kmr ligga på en 3500:- då XT versionen idag ligger på 3400:-

Tror man TheInq så kommer inte X1950XTX ha snabbare core överhuvudtaget (förutom att de skall komma ett CF masterkort i XTX hastighet). Tycker definitivt inte att 750MHz på kärnan låter rimmligt. Måste vara ett jävla drag i den där kylaren i så fall.

Det där "+" bakom R580 verkar enbart vara pga GDDR4 minnena.

Inget direkt märkvärdigt med detta kort men om kylningen är tystare och det kommer hamna på en hyffsat prisnivå så kan det säkert sälja. De lär ju vara rätt tvingade att lägga priset lägre då de inte kan konkurrerra med nVidia om prestandakronan.

Permalänk
Avstängd

det kommer nog ej va dx10 på det men inget dåligt kort ändå,kanske en ersättare till x1900xtx.

men jag tror ett 7950gx2 kort är bättre ändå o inte så mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

dreggel, DOH nu måste jag torka.. !,

längtar tills kortet släpps på marknaden. blir att slänga in en sådan till mitt blivande conroe system om inte tester visar att det bara e skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
det kommer nog ej va dx10 på det men inget dåligt kort ändå,kanske en ersättare till x1900xtx.

men jag tror ett 7950gx2 kort är bättre ändå o inte så mycket dyrare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rackarungen
dreggel, DOH nu måste jag torka.. !,

längtar tills kortet släpps på marknaden. blir att slänga in en sådan till mitt blivande conroe system om inte tester visar att det bara e skit

Alltså det är inget nytt kort direkt...en liten refresh av X1900 med nya typ av minnen. Har alltså inte DX10 stöd och lär med högsta sannolikhet inte rå på 7950gx2 men å andra sidan lär det förhoppningsvis vara billigare.

Permalänk
Medlem

En till sak som nästan hör till den nyheten är att dom samtidigt kommer lansera en X1900XT med 256mb minne som ska få en prislapp på 300 dollar (ca 2200kr)

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Och du anser dig inte vara datornörd, som hänger på sweclockers, ett forum för datorentusiaster (datornördar)?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Har man BTX och plexi går det nog att se den utan problem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Och du anser dig inte vara datornörd, som hänger på sweclockers, ett forum för datorentusiaster (datornördar)?

Nej verkligen inte? Varför skall jag vara det? Jag loggar bara in här då och då för att kolla upp saker innan köp eller få lite hjälp med en hemsida jag driver.

Jag menar att bli helt upphettsad över en plastbit med en fläkt i är ganska löjligt. Specielt när det sitter innuti ett plåtchassi där man alldrig ser det, och om det nu skulle vara så att man har uppet chassi ser man det inte ändå då kortet är upp-och-ned. Get real liksom.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Tror man TheInq så kommer inte X1950XTX ha snabbare core överhuvudtaget (förutom att de skall komma ett CF masterkort i XTX hastighet). Tycker definitivt inte att 750MHz på kärnan låter rimmligt. Måste vara ett jävla drag i den där kylaren i så fall.

Det där "+" bakom R580 verkar enbart vara pga GDDR4 minnena.

Inget direkt märkvärdigt med detta kort men om kylningen är tystare och det kommer hamna på en hyffsat prisnivå så kan det säkert sälja. De lär ju vara rätt tvingade att lägga priset lägre då de inte kan konkurrerra med nVidia om prestandakronan.

Satt med och funderade över det, måste blåsa på som fan den kylaren isf, fast den ser rätt effektiv ut. Vi får la se helt enkelt

EDIT: Inte någon information om Nvidias flaggskepp med Dx10 stöd som skulle lanseras innan årets slut ?

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen

Varför ska man behöva kalla folk för datornördar? Bara för att folk har datorer som ett intresse & hobby? Enligt mig (som själv gillar datorer) låter det mer som mobbing/nedtryckning att kalla folk för "datornördar" bara för att de har datorer som hobby. Det är ju exakt samma sak som att kalla de som har fordon som intresse & hobby för fordonsnördar... vad sägs som att döpa folks intressen till namn? Hej på dig din naturnörd!!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D (-15 CO), ASUS B850 TUF Gaming Plus, 2x16GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000/CL30, Gigabyte RTX 5070 Ti Windforce SFF (.935v @3000MHz core, +3000 mem)

Permalänk
Medlem

Nej nej, denna köper jag inte. Samma ineffektiva kärna som drar mycket ström, blir het och en fläkt som låter som en damsugare.

Blir tveklöst snabbt som fan, men sånt passar inte i mitt effektiva och tysta system

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Alltså det är inget nytt kort direkt...en liten refresh av X1900 med nya typ av minnen. Har alltså inte DX10 stöd och lär med högsta sannolikhet inte rå på 7950gx2 men å andra sidan lär det förhoppningsvis vara billigare.

hmm, den kanske inte har DX10 stöd men jag hade inte tänkt skavva vista iaf så det spelar ingen större roll, och att den inte skulle rå på 7950gx2 hmm, kanske kanske inte, för tidigt att säga nu iaf väntar och ser vad testerna säger sedan.

Hur som helst skaffar jag nog denna om den är bättre än x1900XT och klockar bättre. Inte för att jag tror att man behöver klocka ett sådant kort men iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
Varför ska man behöva kalla folk för datornördar? Bara för att folk har datorer som ett intresse & hobby? Enligt mig (som själv gillar datorer) låter det mer som mobbing/nedtryckning att kalla folk för "datornördar" bara för att de har datorer som hobby. Det är ju exakt samma sak som att kalla de som har fordon som intresse & hobby för fordonsnördar... vad sägs som att döpa folks intressen till namn? Hej på dig din naturnörd!!

Själv ser jag inte direkt ordet nörd som nedtryckande, men den allmänna uppfattningen är väl att det är så. Skitsamma. Stör mig bara på posts som den högre upp: "lite nördvarning på det va?". Åh gud vad hemskt, vi får verkligen inte vara nördiga... På ett sånt här forum får man förvänta sig att folk är nördiga, för fan, och var ligger felet i det?

Överklocka, lite nördvarning där va?
SLI, lite nördvarning där va?
Flasha grafikkortet, lite nördvarning där va?

Välkommen till Sweclockers, vi är dator-nördar/entusiaster/intresserade/människor.

Citat:

Nej nej, denna köper jag inte. Samma ineffektiva kärna som drar mycket ström, blir het och en fläkt som låter som en damsugare.

Curly skrev ju att GDDR4 ska (teoretiskt?) minska minnenas effektförbrukning med 45%, så strömsnålare BORDE det vara. Men vi har väl hört det förut

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Pure Love! Blir till att köpa...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 5950X | Sapphire Pulse RX 9070 XT | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x16gb | Intel 600P 256GB | PNY CS900 2TB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G213 | Logitech G502 X | QPAD FX 36 Pro Medium | Win 11 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
En till sak som nästan hör till den nyheten är att dom samtidigt kommer lansera en X1900XT med 256mb minne som ska få en prislapp på 300 dollar (ca 2200kr)

En sådan blir de i Conroe burken min, framm till visSSSSsTa^^