Vilket passivt kult nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Vilket passivt kult nätaggregat?

Vilket passivt kylt nätaggregrat / passivt vid "medium" load rekommendrar ni?
Jag behöver inte mer än 300W, så ett passivt med fläkt kanske aldrig ens behöver starta fläkten?

Men det finns ganska många olika, vilket ska jag köpa?

Visa signatur

Uppdatering: Denna uppdatering är uppdaterad version av den uppdatering
som släpptes för för en månad sedan ungefär.

Permalänk
Medlem

Det finns tre bra passivt kylda nätagg på marknaden idag.

Antec Phantom 500W (350W-modellen har utgått men kan finnas kvar). Den är semi-passivt kyld men byggd för att egentligen klara helt passiv användning. Det enda som skiljer 350W-modellen från 500W-modellen är just fläkten.

FSP Zen. Hög effektivitet. Fungerar bra om det får lite flöde rakt genom sig då det är en rätt öppen konstruktion. Sjukt korta kablar (kan vara både bra och dåligt) men lite problem att starta med strömsnåla system. Jag fick det inte att fungera själv.

Silverstone ST30NF, lite mer som Antec phantom då det inte behöver flöde genom sig utan snarare RUNT sig då det leder värme till nätaggsväggarna och speciellt baksidan. Designat för ATX1.3 vilket ger förhållandevis lite ström till 12V. Fungerar bra med gamla och inte allt för strömkrävande system (Klarar ett vanligt AMD X2-system med t.ex. ett 7900GT. Intel Pentium D 8xx + X1900XTX = dålig ide)

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

100% passivt kylda nätagg är att se upp med om du har dåligt luftflöde i datorn. Annars har Seasonic tysta nätagg, speciellt S12 serien.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det finns tre bra passivt kylda nätagg på marknaden idag.

Antec Phantom 500W (350W-modellen har utgått men kan finnas kvar). Den är semi-passivt kyld men byggd för att egentligen klara helt passiv användning. Det enda som skiljer 350W-modellen från 500W-modellen är just fläkten.

FSP Zen. Hög effektivitet. Fungerar bra om det får lite flöde rakt genom sig då det är en rätt öppen konstruktion. Sjukt korta kablar (kan vara både bra och dåligt) men lite problem att starta med strömsnåla system. Jag fick det inte att fungera själv.

Silverstone ST30NF, lite mer som Antec phantom då det inte behöver flöde genom sig utan snarare RUNT sig då det leder värme till nätaggsväggarna och speciellt baksidan. Designat för ATX1.3 vilket ger förhållandevis lite ström till 12V. Fungerar bra med gamla och inte allt för strömkrävande system (Klarar ett vanligt AMD X2-system med t.ex. ett 7900GT. Intel Pentium D 8xx + X1900XTX = dålig ide)

Men du glömde NesteQ serie som finns från 450W till 620W. Dom är ATX V2.2 klara och klara en hel del på 12 volten. Visserligen är dom inte helt passiva men om Antec Phantom passar in i din redogörelse av passiva power så gör även NESTEQ det. Sedan så är ju t.ex 520W powern billigare än Antec Phantom hos DB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barca
Men du glömde NesteQ serie som finns från 450W till 620W. Dom är ATX V2.2 klara och klara en hel del på 12 volten. Visserligen är dom inte helt passiva men om Antec Phantom passar in i din redogörelse av passiva power så gör även NESTEQ det. Sedan så är ju t.ex 520W powern billigare än Antec Phantom hos DB

Antec Phantom 500W är å andra sidan designat som ett passivt nätagg i grunden, medan NesteQ (fd. ElanVital) är designat som ett vanligt nätagg utan större kylflänsar, där fläkten kommer gå på bra mycket oftare. Många har rapporterat att fläkten går igång med jämna mellanrum, medan Antec Phantom 500W kan hitta ett läge där de klarar av att avge all värme utan att behöva starta fläkten.

Att fläktlösa nätagg är hutlöst dyra är dock något som stämmer. De är verkligen inte till för alla, de är inte heller prisvärda på något sätt. Det är egentligen bättre att satsa på ett nätagg som konstant låter så pass lite att du inte hör det, men ändå kyler sig själv och ditt system, än ett som först dumpar värme i lådan och sedan spinner upp så det hörs. Ett dynamiskt ljud är dessutom mycket lättare att uppfatta och störa sig på än ett statiskt ljud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Att fläktlösa nätagg är hutlöst dyra är dock något som stämmer.

Man kan dock komma ganska billigt undan.

FSP Zens hos Inet kostar bara 810:- via postorder och 895:- i butik.

Jag har ett sådant och det har fungerat väldigt stabilt - när det fungerar (har haft problemet Ackelind nämner ovan)

Jag köpte dock ett av de första exen som kom till sverige - så jag utgår från att de åtgärdat det problemet nu (?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Man kan dock komma ganska billigt undan.

FSP Zens hos Inet kostar bara 810:- via postorder och 895:- i butik.

Jag har ett sådant och det har fungerat väldigt stabilt - när det fungerar (har haft problemet Ackelind nämner ovan)

Jag köpte dock ett av de första exen som kom till sverige - så jag utgår från att de åtgärdat det problemet nu (?)

Man kan hoppas de har gjort det. Jag köpte mitt nån gång sent under hösten 2005 om jag inte minns fel, då fungerade det inte. Blev RMA och dyr returfrakt samt ett ännu dyrare Phantom 350W tillslut.

Visa signatur