Nytt chassi, P180 eller Gigabyte 3D Aurora?

Permalänk
Medlem

Nytt chassi, P180 eller Gigabyte 3D Aurora?

Suck, ju mer man letar och läser desto svårare blir det...

Både Antec P180 och Gigabyte 3D Aurora verkar vara väldigt bra chassin, någon som kan ge mig råd? En sak vet jag själv och det är att jag antagligen måste byta nätaggregat om jag tar P180:n - så om ni rekommenderar den så får ni gärna lista några bra och tysta nätaggregat också...

Har även funderat på Armor och till och med Tai-Chi, men jag är osäker på kvaliteten på Armor och Tai-Chi är väldigt dyrt (fast verkar riktigt gediget)!

Jag är nybörjare på det här med att bygga datorer och byta chassin, så ett lättjobbat chassi är också en fördel.

Snälla hjälp mig!

Permalänk
Medlem

P180 tycker jag. Det är stilrent och bra konstruerat.

Som nätagg passar Antec NeoHE riktigt bra. Dels har den fläkten "inline", dels har det modulära kablar och dels är det helt enkelt ruskigt bra (hög effektivitet, bra fläktkontroller, bra fördelning till 12V fördel).

Edit: Oj, missade raden "Jag är nybörjare på det här med att bygga datorer och byta chassin, så ett lättjobbat chassi är också en fördel."

I så fall är nog P180 inte det absolut bästa. Det må vara det mest svårmekade chassit på marknaden Det modulära nätagget skulle dock hjälpa en del för det är just kabeldragningen som kan bli tuff.

Om du vill ha ett enklare och mer konventionellt chassi, har du tittat på Antec P150?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Jo, jag har tittat lite på P150, men är lite orolig över kylningen. Min originalkylning till nordbryggan pajade (Asus A8N sli, verkar vara ett vanligt problem) så nu har jag den där passiva stora blåa Zalman kylningen som tyvärr får rätt lite luft på sig (sitter väldigt tätt mot grafikkoret, xfx 7800gt).

Så i så fall skulle det hänga en del på hur ventilationen i P150 är. Det är också så att jag funderar på att göra flera saker när jag ändå håller på, exempelvis byta ut original cpu-kylaren, men det är en annan sak.

edit: Ackelind, ser att du har ett Phantom nätagg, antar att det nya 500w också fungerar i P180? Är lite sugen på den kombinationen...

Permalänk
Medlem

jag sitter med ett Antec Solo (p150 fast svart) och jag anser att det har tillräckligt bra luftgenomströmmning... jag kan dock inte ge någta mätningar el.dyl men det är iaf min åsikt

det rekomenderas iaf varmt
(bland annat underbara hårddiskupphängningar )

//Stefan

Permalänk
Medlem

Intressant, kanske blir ett SOLO för mig med då, kostar ju till och med under 1000-lappen, då kan jag också använda mitt nuvarande nättagg. Men vet du om exempelvis TT Big Typhoon eller Zalman 9500 cpu kylare får plats? Läste just i en recension att det var trångt mellan cpu och nätaggsplatserna.

Permalänk
Avstängd

Re: Nytt chassi, P180 eller Gigabyte 3D Aurora?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OBK
Suck, ju mer man letar och läser desto svårare blir det...

Både Antec P180 och Gigabyte 3D Aurora verkar vara väldigt bra chassin, någon som kan ge mig råd? En sak vet jag själv och det är att jag antagligen måste byta nätaggregat om jag tar P180:n - så om ni rekommenderar den så får ni gärna lista några bra och tysta nätaggregat också...

Du kommer inte bli missnöjd med Antec P180, köpte ett sådant chassi till en dator och bytte därefter ut de två andra till samma chassi eftersom jag tyckte det var så bra.

http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=L740368

bra nätaggregat (knäpptyst) är Antec Phantom PSU 500W
http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=0761345-05500-0

Har själv dessa, bytt fläkten på processorn (opteron) till denna:
http://www.sbs.o.se/default.asp?artnr=307

det går knappt och höra datorn efter det

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Är det en sådan här förlängningssladd man kan tänkas behöva om det nätagg man har har för korta sladdar för ett P180?

http://www.microstore.se/ItemInfo?itemId=69042189

Mitt nuvarande nätagg har dessutom en fläkt nedåt (och en bakåt) mot lådan, fungerar det på ett P180 när nätagget står i botten på lådan?

Vore tacksam för svar, eftersom det blir åtskilligt billigare om jag slipper köpa nytt aggregat...

edit: Att köpa ett NeoHe är uteslutet då jag har ett av de Asus moderkort det kan krångla med och jag vill inte chansa...

Permalänk
Medlem

En sån där förlängningssladd kan du komma att behöva. Fast jag rekomenderar dig inte att köpa den där, köp istället Silverstones kit som finns bla på komplett, då får du med förlängning för 4-pins 12V-kontakten också, det är oftare just den som är för kort. Nätagg med fläkten nedåt fungerar i P180. Nätagget sitter på en liten ställning så det är en lucka både under och ovanför nätagget.

P150 har bra luftgenomströmning. Inte lika bra som P180 men ändå väldigt bra. I fronten har du 2st 92mm-fläktar staplade på höjden vilket kommer ge dig bra kylning på nordbryggan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukast för alla svar, det blir nog ett P180 så småningom. Tror dock att jag väntar tills den nya versionen blir tillgänglig. Är i och för sig också sugen på ett vattenkylt tai-chi chassi, men det blir en aning dyrare och är säkert inte värt pengarna.

Permalänk

P180 är det ultimata chassit. Finns bara några saker dom borde ha tänkt på. I den nedre kammaren blir det lite trångt med fläkten, och galler så kablarna inte åker in i fläkten finns inte. Man kan heller inte dra kablarna ordentligt från nätagget till den nedre kammaren, man måste "bugga" igenom kabeln

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
P180 är det ultimata chassit. Finns bara några saker dom borde ha tänkt på. I den nedre kammaren blir det lite trångt med fläkten, och galler så inte kablarna åker inte i fläkten finns inte. Man kan heller inte dra kablarna ordentligt från nätagget till den nedre kammaren, man måste "bugga" igenom kabeln

Inget chassi är ju nånsin perfekt för alla, så man får alltid modifiera lite. Det går att få kablarna förbi fläkten och direkt till hårddiskarna om man filar ned lite på metallramen som mittfläkten sitter i.

I nya versionen (1.1) så är fläkten i nedre kammaren utbytt från den tjocka 38mm-fläkten till en vanlig 25mm-fläkt så det har blivit lite mer utrymme där.

Det är bra att det nya chassit har ventilerade PCI-täckluckor, det gör rätt mycket för temperaturen på grafikkortet(-en). Mitt kort kyls passivt, tar jag bort en lucka just under kortet så sjunker temperaturen med 10C (!).

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
P180 är det ultimata chassit. Finns bara några saker dom borde ha tänkt på. I den nedre kammaren blir det lite trångt med fläkten, och galler så inte kablarna åker inte i fläkten finns inte. Man kan heller inte dra kablarna ordentligt från nätagget till den nedre kammaren, man måste "bugga" igenom kabeln

Jag tycker inte det var några problem med de två punkterna som du beskriver.
Kika på min lilla städningstråd så ser du bilder på det:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=601559

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk

Jo, mycket möjligt att dom har fixat det nu, men borde dom inte ha tänkt på det innan dom releasade chassit? Ibland kan man inte tro att dom testar sakerna...

Så här ser det iaf ut för mig: (Dammet finns inte där, det är en illusion )

Permalänk
Medlem

Säkert en mycket dum fråga, men jag frågar ändå!

Finns sådana där kabelstrumpor (kallas det väl?) som håller ihop kablarna att köpa löst? Kollade på Komplett, men har lite svårt att veta under vilken rubrik man i så fall skulle hitta dem. De ser ju verkligen bra ut!

Permalänk

Jag har inte sett några, men buntband funkar alldeles utmärkt

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

ackelind: Jag hittar inte det kitet du nämde ovan från silverstone.
kan du länka det för jag kommer säkerligen behöva det nu när jag har beställt ett p180

tackar på förhand

Visa signatur

SB 2500k 3.3ghz @ 4.3ghz med stockkylare | ASRock P67 PRO3 | A-Data 1600mhz | Gigabyte Geforce GTX 460 @ stock | R3 chassi

Permalänk
Medlem

Det tog mig lite letande också, men här är förlängningskablarna:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310589

Permalänk
Medlem

ahh tack. såg inte bilden där nere med loggan.

Visa signatur

SB 2500k 3.3ghz @ 4.3ghz med stockkylare | ASRock P67 PRO3 | A-Data 1600mhz | Gigabyte Geforce GTX 460 @ stock | R3 chassi