Problem! grafikkortet misstänkt.

Permalänk
Medlem

Problem! grafikkortet misstänkt.

Så här ligger det till:
Min dator vart en dag helt plötsligt väldigt varm. så jag stängde av den, och nästa dag när jag startade igång den så vart det varmt ganska så fort.
"dags att blåsa ut damm" tänkte jag. men då jag inte vågar ta till med dammsugaren för rädslan över att förstöra någonting så blåste jag ut det på munvis. inte mycket försvann, men lite granna. Det vart fortfarande varmt, när man spelade spel eller såg på film så bara stannade allting och bara strömbrytaren hade effekt.

Nästa dag bestämde jag mig för att skaffa lite lufttryck och spraya in i datorn, en sjuhelvettes massa damm försvann då. väntade ett par timmar och startade sedan igång datorn igen. det vart ganska mycket bättre, ca 15-20 grader kallare på CPUn MEN när jag skulle spela mitt kära guildwars så blinkade skärmen till ett par gånger och horisontella linjer i alla möjliga färger dök upp och ljudet loopade. så där satt jag i chocktillstånd och såg alla dessa färger samtidigt som man hörde ljudet av någonting som nästan lät som ett automatgevär. okej, jag stängde av datorn, lät den vila, startade igång den för att se att grafikkortet fortfarande fungerade. det fungerade jättebra nu, tills jag startade igång giuld wars igen d.v.s.

samma sak hände och nu vet jag inte vad jag ska ta mig till, är grafikkortet för varmt? skulle man kanske kunna sänka prestationen så det inte blir lika varmt? kan varken spela spel eller se på filmer nu. så jag sitter bara med webläsare och en MUDclient och tråkar. hjälp mig nu, SNÄLLA!

Jag har:
ASUS A7V333
AMD athlon 1800+
ATi Radeon 9800 PRO.
512 mb ram.
hoppas att de upgifterna kan hjälpa, kan inte särskillt mycket om datorer.

-Tomas.

Visa signatur

Jag vill ha en signatur, och nu har jag en.

Permalänk

Gissar på att grafikkortet blir för varmt. Har du testat och monterna bort fläkten på g kortet och blåsa rent både fläkt och kortet?

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Medlem

nej det har jag tyvärr inte, hade tänkt pröva det senare om jag inte har en enklare lösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Spontant så låter det som värme problem iom att datorn fungerar fint utan belastning. Om du vill ta reda på var problemet är så testa att köra ett program som ganska strikt belastar gfx/cpu.

Finns ett program som räknar ut pi och som ger 100% cpu belastning... typ "super-pi" eller något sånt heter det. Kör det i 30-60 min och kolla om du får problem. Sen provar du något 3D test program och kör det.

Gärna om du har ett program igång som mäter temp samtidigt.

På det här sättet kan du få reda på mer exakt var problemet är.

Sen när du vet var du skall kolla så tycker jag att du skall kolla närmare på den fläkten. Troligen så är det så att fläkten är utsliten och inte snurrar eller snurrar dåligt. Typ kullager (motsv) som har slitits ut.

Verkar fläkten vara okej, så kanske det är glapp mellan kylfläns och CPU/GPU, dvs att någon skruv är lös och kylpastan har släppt. Tror dock inte så mycket på det, fläkten är förmodligen trasig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det låter verkligen som värmeproblem för din del... har du sett till så att ALLA fläktar snurrar medans datorn är på?
För att ta reda på vad som får datorn att krasha kan du göra som Linqon sa, att testa olika program som belastar grafikkortet samt processorn.

Till processorn tipsar jag dig till Prime95. Den låter processorn göra flera olika beräkningar, och sätter processorn i full belastning = max LOAD temp. Detta program är mer att se ifall ens överklockning på processorn fungerar som det ska, men med denna kan du se ifall det är processorn som spökar.
http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

Sen för grafikkortet kan du antingen använda ATi tray tools eller ATi tool. Dessa 2 grafikkorts-program har många, många olika finesser, och en sak som du kan ha användning för. Det är en slags Artefakt-scan som sätter grafikkortet till arbete. Med denna funktion kan du få ut max LOAD = temp på kortet.
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=725
http://downloads.guru3d.com/download.php?det=733

ATi tool = starta programmet sedan klicka på "scan for artifacts". Detta kommer belasta ditt grafikkort.

ATi tray tools = Starta programmet, leta upp ATi tray tools ikonen nere i höger hörn. Höger Klicka på den och gå till Hardware > overclocking settings. Där hittar du "Show 3D Render". Den belastar ditt grafikkort till max.

Hänger sig datorn vid något av dessa test hittar du lätt vilken del i datorn som är boven.

Permalänk
Medlem

Nätaggets fläkt snurrar inte, sen så öppnade jag chassit och kollade på Gkortets fläkt.. det är bara en plastbit som hänger där.. den är ju tillochmed för stor för "hålet" som den sitter och snurrar i! om den skulle snurra så skulle den bara repa i kanterna.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taku
Nätaggets fläkt snurrar inte, sen så öppnade jag chassit och kollade på Gkortets fläkt.. det är bara en plastbit som hänger där.. den är ju tillochmed för stor för "hålet" som den sitter och snurrar i! om den skulle snurra så skulle den bara repa i kanterna.

Eh? Menar du att du inte har någon fläkt, originalkylningen måste väl ha nån fläkt??!
Bara en plastbit? Det låter som att du har ett litet problem.
Har nätagget en fläkt men den snurrar inte alls?

Permalänk
Medlem

nätagget har en fläkt, som inte snurrar.
grafikkortets fläkt är en plastbit formad som en fläkt som sitter i en lien cylinder.

har en fläkt på chassit och CPU fläkt som fungerar.

Visa signatur

Permalänk

nätaggregatets fläkt bör ju snurra. snurrar inte fläkten på grafikkortet så lär det bli rejält varmt rätt fort.
Fungerande fläktar är ju ett måste i datorer

Visa signatur

AMD Phenom II X2 550 upplåst till X4 @3,6Ghz. ASUS M5A78L, 12Gb Kingston DDR3, 250GB SSD KIngston, 500GB Seagate, ASUS GTX 670, ACER K242HL, WIN7 x64

Permalänk
Medlem

mjo. hade tänkt skaffa nya någon gång.. i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så varken nätaggregatet samt grafikkortet har ingen fläkt... där har du problemet. Om nätaggregatet blir överhettat kan det leda till stora problem. De frysningar du har haft beror mest troligt på grafikkortet. Nätaggregatet kan du själv sätta in en fläkt på. Det är mest troligt en 80mm fläkt som ska in där, så det är lätt fixat. Du kan behöva några sladdar för fläkten du sätter in samt den fläkt som redan är i. Det är bara göra lite hemma-snickeri för att fixa detta. För grafikkortet kan du alltid köpa en ny fläkt åt. Det finns bra fläktar för ca 150kr som passar bra till 9800pro kort.

Permalänk
Medlem

150:- !? fasen så mycket billigare än jag trodde tackar!

Visa signatur