Vilken Projektor man köpa?

Permalänk

Ansilumen runt 600 till 800 funkar bäst i ett helt mörklagt rum. Kontrasten ska vara så hög som det bara går. Är lampan för stark så blir bara hela rummet upplyst och svart blir inte svart. Då får man kompensera det med en grå duk istället för vit. Det funkar bra redan vid 1000 ansilumen.

Har du ljust i rummet så kan du dock inte ha en för ljusstark projektor. Då är 3000 ansilumen bra.

Permalänk
Medlem

Har sett dom alla när de hängde bredvid varandra och var kalibrerade av proffs enligt D65 och Hitachi PJ-TX200 var överlägsen i bildkvaliten.

De som är insatta i ämnet rekomenderar också samma projje, så enligt mig är valet enkelt. Med det sagt så är inte de andra dåliga, bara att TX200 rockar lite extra vid en direkt jämförelse när de är optimalt inställda...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cternow
Mina tankar kretsar runt KONTRAST och ANSILUMEN, vad bör man ha? Hur fungerar dom gentemot varandra? Vad är viktigt?

Kontrast är skillnaden mellan svart och vitt, ju högre desto bättre.
Generellt iaf, jag personligen gillar inte IRIS-lösningar på projar som ger
en hög on/off-kontrast på pappret men som har lägre native kontrast.

För hemmabio bör du ha minst 2000:1 native kontrast tycker jag,
annars blir svärtan inte svart utan grå. Rummet spelar också roll här. Och duken.
Z4:an eller Tx200 som här föreslagits har båda tillräcklig kontrast för de flesta.

Jag kör själv en 2600:1 DLP som har 700ANSI fullt öppen, det räcker bra.;)

För hemmabio behöver du inte mer än runt 700-800 ANSI-lumen om vi förutsätter
att ditt vardagsrum är normalstort och att vi därmed pratar duk i storlekar
runt 100".

Mörkläggning och dämpning av ljusreflektioner är viktigt att tänka på.

Mvh

Permalänk
Medlem

Går det att använda en projektor som vanlig tv eller är det bara bortkastade pengar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Kontrast är skillnaden mellan svart och vitt, ju högre desto bättre.
Generellt iaf, jag personligen gillar inte IRIS-lösningar på projar som ger
en hög on/off-kontrast på pappret men som har lägre native kontrast.

För hemmabio bör du ha minst 2000:1 native kontrast tycker jag,
annars blir svärtan inte svart utan grå. Rummet spelar också roll här. Och duken.
Z4:an eller Tx200 som här föreslagits har båda tillräcklig kontrast för de flesta.

Jag kör själv en 2600:1 DLP som har 700ANSI fullt öppen, det räcker bra.;)

För hemmabio behöver du inte mer än runt 700-800 ANSI-lumen om vi förutsätter
att ditt vardagsrum är normalstort och att vi därmed pratar duk i storlekar
runt 100".

Mörkläggning och dämpning av ljusreflektioner är viktigt att tänka på.

Mvh

Själv kör jag med en lågupplöst projektor som har 1200ANSI & 800:1 i kontrast (TW-10H) & använder en 160cm bred tupplur som duk..

Mörkt rum är A & O.. även om projjen klarar av att köra i dagsljus.. man får lixom ingen biokänsla i ett ljust rum..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Har själv en Sanyo Z4, även om jag inte sett dom andra tror jag du gör rätt i att köpa en Z4. Verkligen bra projektor!