Kan det vara farligt att bara öppna ett mail?

Permalänk
Medlem

Kan det vara farligt att bara öppna ett mail?

Eller måste man vara dum nog att manuellt downloada attachment?

Tjejen råkade av misstag öppna ett mail i telia-inboxen och där stod det "här kommer något...." och så var det en fil bifogad vilken hon inte såg när hon öppnade, så hon stängde fort som fan bara.

KAN det ha kommit ner nåt skit eller? Vet inte så noga hur såna där mail-virus fungerar. Tycker det vore ju skumt om nåt skulle hända av att bara läsa ett mail :S

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem

I tidigare versioner av Outlook och Outlook Express kunde otrevligheter komma in i datorn bara genom att läsa ett mail, alltså utan att ens dubbelklicka på det (för att få i eget fönster). Numera ska det vara bra skydd i även Microsofts mailklienter, så faran ligger i om man öppnar en bifogad fil.

Det beror alltså på vilket program hon kör och hur nypatchat det är.

Permalänk
Medlem

Nej inga mailprogram existerar på våra burkar överhuvudtaget.
Det var vanlig webmail.

100% safe då eller? WinXP med en iofs rätt gammal Firefox men ändå....

Har aldrig brytt mig så mycket för man öppnar ju aldrig skumma mail, men av misstag kan det tydligen hända och då vill man ju veta om man gjort nåt riktigt dumt eller ej

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Nej inga mailprogram existerar på våra burkar överhuvudtaget.
Det var vanlig webmail.

100% safe då eller? WinXP med en iofs rätt gammal Firefox men ändå....

Har aldrig brytt mig så mycket för man öppnar ju aldrig skumma mail, men av misstag kan det tydligen hända och då vill man ju veta om man gjort nåt riktigt dumt eller ej

Eftersom hon använder Fx borde ingenting ha hänt, nej. Scanna efter virus och spyware ska man alltid göra regelbundet, gärna i realtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Eftersom hon använder Fx borde ingenting ha hänt, nej. Scanna efter virus och spyware ska man alltid göra regelbundet, gärna i realtid.

Ok

Men är det teoretiskt möjligt att nåt kunnat tankas ner automatiskt sådär via webmail? Hur fasen skulle det gå till i så fall?
Finns det exempel på såna virus, eller bygger ALLA på att man kör typ Outlook/Thunderbird eller att man snällt tankar bilagan manuellt och kör lilla exe-filen i den....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ok

Men är det teoretiskt möjligt att nåt kunnat tankas ner automatiskt sådär via webmail? Hur fasen skulle det gå till i så fall?
Finns det exempel på såna virus, eller bygger ALLA på att man kör typ Outlook/Thunderbird eller att man snällt tankar bilagan manuellt och kör lilla exe-filen i den....

Teoretiskt är väl allting möjligt, men jag är inte den som använder och vet mycket om just webmail. Använder du rätt browser måste risken vara väldigt låg.
Oftast/alltid tror jag virus distribuerade via mail bygger på att folk ska exekvera bilagor, ja.

Permalänk
Medlem

Hmmm....kan ju hoppas att Telias webmail är rätt säker också. Borde ju ligga i deras eget intresse att deras kunder inte drar på sig massa skit, jämfört med om det varit yahoo/hotmail hon öppnade det i.

Fan man blir ju nojig, vill ju inte ha ner nåt jäkla virus/spyware i nätverket hemma...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Ett text-mail har nog ingen chans att infektera dig. Men jag kan tänka mig att html-mail kan det. Det finns ju vissa sidor som kan äga IE eller FF bara genom att man besöker sidan. Men generellt behöver du nog inte oroa dig.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eighty
Ett text-mail har nog ingen chans att infektera dig. Men jag kan tänka mig att html-mail kan det. Det finns ju vissa sidor som kan äga IE eller FF bara genom att man besöker sidan. Men generellt behöver du nog inte oroa dig.

Borde ju va samma sak som att va ute och surfa då.
Webmail där man inte aktivt väljer att ladda ner attatchment borde väl inte vara värre än att gå in på en skum webbsida?

Tyvärr hade hennes antivirus update lagt av sen två månader, så även om det kör så är det två månader gamla defs i det. Slängde in Avast på den burken nu och skannar hela, får se om det hittar nåt. Adaware hittade inget iallafall.
Antar att det är lugnt, men ändå lite otrevligt

Tur hon inte valde att tanka ner filen iallafall

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Borde ju va samma sak som att va ute och surfa då.
Webmail där man inte aktivt väljer att ladda ner attatchment borde väl inte vara värre än att gå in på en skum webbsida?

Tyvärr hade hennes antivirus update lagt av sen två månader, så även om det kör så är det två månader gamla defs i det. Slängde in Avast på den burken nu och skannar hela, får se om det hittar nåt. Adaware hittade inget iallafall.
Antar att det är lugnt, men ändå lite otrevligt

Tur hon inte valde att tanka ner filen iallafall

Teoretiskt sett är det möjligt men då måste det finnas både en svaghet i Telias mailsystem som släpper igenom farligt kod/javascript och i Firefox som kör denna kod. Och att hämta en fil kan inte skada en heller