Asus P5B onboard sound eller Sound Blaster Live ?

Permalänk
Medlem

Asus P5B onboard sound eller Sound Blaster Live ?

Vad är bäst:

Att använda det inbyggda ljudkortet i moderkortet på ett Asus P5B
eller
sätta i ett PCI Sound BLaster 5.1 Live digital ljudkort ?

Vilket blir bäst prestanda?

Blir de nån skillnad med separat ljudkort eller avbelastar det systemet inget dvs är det inbyggda såpass bra så det inte bli nån skillnad ?

Tackar för svar !

Permalänk
Medlem

Är det inbyggda ett AC97 så blir det skillnad.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt använt mig av live kortet, där har du "avancerade inställningar" i volymkontrollen så du har möjlighet att ändra bas/diskant.

Visa signatur

Laptop: MSI GT70-0NE, (i7, 8 GB RAM, GTX680M, 128GB SSD + 500GB HDD)

Permalänk
Hedersmedlem

Då moderkortet bygger på Intels p965 chipset med en ljuddel av HD Audio-typ med ganska så många finesser och bättre spec, bl a 24-bitars ljud, 7.1 surround m.m. så skulle jag nog köra på det istället för ett antikt kort från Creative.
SB Live duger bra att lägga som halkskydd under dörrmattan.

Skruvis: Alla kort idag, även SB Live är specade MINST enligt AC97-standarden som bara talar om att kortet uppfyller vissa minimikrav. Har inte så mycket att göra med om ett kort är bra eller dåligt.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Om du kör på det inbyggda slipper du Creatives hemskt usla drivrutiner också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Då moderkortet bygger på Intels p965 chipset med en ljuddel av HD Audio-typ med ganska så många finesser och bättre spec, bl a 24-bitars ljud, 7.1 surround m.m. så skulle jag nog köra på det istället för ett antikt kort från Creative.
SB Live duger bra att lägga som halkskydd under dörrmattan.

Skruvis: Alla kort idag, även SB Live är specade MINST enligt AC97-standarden som bara talar om att kortet uppfyller vissa minimikrav. Har inte så mycket att göra med om ett kort är bra eller dåligt.

Tänkte mer på realtek kretsarna..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |