Debatt: Content is king?
Som alla aspirerande designers säkert märkt, så brukar jag kritisera websidor som låter banner, logo, meny och andra grafiska element ta för mycket plats. Istället för att flama sönder "kritik, tack"-trådarna med mitt rantande tänkte jag öppna upp för debatt.
Mitt antagande, och detta är delvis baserat på boken GUI Bloopers, stämmer ur att jag anser webdesign enbart handla om att presentera information. Det behöver inte enbart röra sig om löpande text - grafiska portfolios, rockband eller poeter har andra presentationsbehov än dagstidningar och webshops, men det finns ändå saker som förenar dem. Om presentationen tar överhanden faller hela idén som ett korthus - därav att en logga på 800x400 pixlar sällan känns motiverad.
"Designen ska visa vägen, inte vara målet"
God webdesign handlar om att förstärka innehållet - inte dominera det. Om man exempelvis lägger flashanimationer, interaktiva menyer och popups på en sida som primärt tillhandahåller statisk information (t.ex. låttexter eller webshop-artikar) distraheras användaren konstant av saker som inte hör till det han försöker läsa.
"If all you have is a hammer, everything looks like a nail."
Ett vanligt argument är att det handlar om "målgrupp", "syfte" och "fokus" med sidan. Det ligger självklart relevans i detta, men många gånger används det som ett svepskäl att vräka på med allt sitt designkunnande. Oavsett vilken sida du gör är målgruppen alla som har en webläsare, syftet att presentera information och fokus ligger på användarens behov.
"Men alla andra gör ju...?" / "Äh, jag vill inte göra som alla andra!"
Här har vi det kanske mest skrattretande problemet med webdesign - att man i strävandet efter originalitet bryter trender och överger standarder som finns där av en anledning, men i nästa sekund adapterar ett designmässigt dåligt koncept för att "det är standard." Det finns många exempel på detta - högerorienterade menyer, frames och splashsidor är de vanligaste.
Synpunkter på detta?