Permalänk
Hedersmedlem

Debatt: Content is king?

Som alla aspirerande designers säkert märkt, så brukar jag kritisera websidor som låter banner, logo, meny och andra grafiska element ta för mycket plats. Istället för att flama sönder "kritik, tack"-trådarna med mitt rantande tänkte jag öppna upp för debatt.

Mitt antagande, och detta är delvis baserat på boken GUI Bloopers, stämmer ur att jag anser webdesign enbart handla om att presentera information. Det behöver inte enbart röra sig om löpande text - grafiska portfolios, rockband eller poeter har andra presentationsbehov än dagstidningar och webshops, men det finns ändå saker som förenar dem. Om presentationen tar överhanden faller hela idén som ett korthus - därav att en logga på 800x400 pixlar sällan känns motiverad.

"Designen ska visa vägen, inte vara målet"

God webdesign handlar om att förstärka innehållet - inte dominera det. Om man exempelvis lägger flashanimationer, interaktiva menyer och popups på en sida som primärt tillhandahåller statisk information (t.ex. låttexter eller webshop-artikar) distraheras användaren konstant av saker som inte hör till det han försöker läsa.

"If all you have is a hammer, everything looks like a nail."

Ett vanligt argument är att det handlar om "målgrupp", "syfte" och "fokus" med sidan. Det ligger självklart relevans i detta, men många gånger används det som ett svepskäl att vräka på med allt sitt designkunnande. Oavsett vilken sida du gör är målgruppen alla som har en webläsare, syftet att presentera information och fokus ligger på användarens behov.

"Men alla andra gör ju...?" / "Äh, jag vill inte göra som alla andra!"

Här har vi det kanske mest skrattretande problemet med webdesign - att man i strävandet efter originalitet bryter trender och överger standarder som finns där av en anledning, men i nästa sekund adapterar ett designmässigt dåligt koncept för att "det är standard." Det finns många exempel på detta - högerorienterade menyer, frames och splashsidor är de vanligaste.

Synpunkter på detta?

Permalänk
Medlem

tack Teetow..
sånt här ska man tänka på rätt mycket när man designar och utvecklar webbsajter..

jag säger det inte mot någon annan, jag säger det mycket mot mig själv just för att jag inte är någon direkt designer..
är programmerare själv..

hoppas på bra debatt här med många kommentarer som kanske gör så att vi alla lär oss något nytt och kanske tänker på något bra sätt när vi sätter oss med en design nästa gång..

Permalänk
Medlem

helt rätt teetow, det ska bli intressant att se eventuella motangrepp. Typiska konstnärer har ju en tendens att ha något som enligt mig är väldigt konstiga syner på vad webbsidor är för något.
Spännande spännande.

Permalänk
Medlem

även jag håller med. det är väldigt vanligt att man inte tänker på hurvida design och innehåll hör ihop. en websida ska va en websida ingenting annat.

och en annan sak som är viktig är fokus på användarvänlighet.
bara för att det är "snyggt" så betyder det inte att det är snyggt.

ser fram emot mycket läsande i den här.

Permalänk
Medlem

www.456bereastreet.com , Ägaren till sidan som dessutom jobbar på NetRelations skriver väldigt mycket om "accessibility" och "usability" på sin blogg.
Värt att kolla.

Permalänk

I åtminstone 99% av fallen så stämmer det. Hela HTML/CSS/Javascript-grejen (alltså structure/presentation/behaviour-layers) är ju uppbyggd med tanke på innehållet som det sist och slutligen viktigaste. Att någon kommer och påstår saker som "alltså, det är inte meningen att innehållet ska presenteras väl på min sida, för den handlar mer om design liksom", det ser i alla fall jag som ett erkännande att designern i fråga inte klarar av att kombinera design med användbarhet.

Sidenote: kloka kommentarer som "min sida behöver inte vara användarvänlig, den ska bara användas av datorvana" förekommer också. Mer BS. Användarvänlig betyder inte nödvändigtvis stora neongröna knappar och övertydliga instruktioner för Farmödrar Vid Datorer©, användarvänlig betyder typ "anpassad för användaren". Eftersom det inte vore speciellt vettigt att anpassa en webbsida för någon annan än användaren, så bör man alltid sträva efter användarvänlighet.

(Jag kanske blandar ihop en massa fina begrepp som "användarvänlighet", "användbarhet", "usability" osv., men jag tycker liksom att ett begrepp som "användarvänlighet" förklarar sig självt, oberoende av vad någon bloggande webbdesigner nånstans deklarerat att det betyder.)

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Klart innehållet är viktigast. Går jag in på en sida är det för att söka information. Sen är det inte så viktigt om det är en ren text-fil eller ett superavancerat menysystem så länge jag lätt kan få översikt och hitta den information jag vill. Men sen vet jag inte om jag använder Internet som denna MTV-generation som verkar gilla att kolla på blinkande bilder och olika färger på Internet. För att inte tala om usla smilies som är ren spyware.

Kolla bara på MTV2:s hemsida. Jättelångt töntigt intro, reklam precis överallt och vitt och svart flimmer. Massor av flumm och informationen om programmen är extremt sparsam. Då kan man lika gärna använda Wikipedia och skippa i deras sida. Stänger man av JavaScript får man inte upp ett dugg av någon anledning.

Förövrigt är Discovery Channels sida och forum extremt sega och dåliga enligt mig:
http://www.discovery.com/
http://community.discovery.com
Inget av dem fungerar utan JavaScript och visserligen så finns det en sökfunktion på discovery.com men den fungerar knappt. Kanske för att jag är så galen att jag inte kör MS Windows XP SP 2 build 4123 med Explorer 6.323123113 som de kräver utan att sidan slutar fungera totalt.

Permalänk
Medlem

En sida jag tycker är extremt dåligt designad:

http://www.nma-fallout.com/

Jag ogillar stora banners väldigt, väldigt mycket. Just den här sidan verkar vara under någon slags utvecklingsfas just nu... det var mycket snyggare för bara någon vecka sedan.

Permalänk
Medlem

Jag försöker designa i enlighet med en dagstidning, fast webbanpassad. En datorskärm är jobbigare att läsa så innehållet måste anpassas därefter. En liten portion info i taget verkar vara det bästa.

Många webbsideskapare verkar glömma bort att väl formulerad text är oumbärligt om man ska kunna få ut något av den. Ofta tycker jag att text placeras ut på hemsidor mest för att den gör att sidan ser proffsig och strukturerad ut. Texten i sig kanske är helt meningslös...

Visa signatur

Jorden är rund, det är jag säker på.
Kolla min blogg vettja. http://eboberg.blogspot.com

Permalänk

Nu är ordet mitt. Jag förstår hur ni "kodare" tänker. Självklart är det informationen på en sida som är det viktiga. Men presentationen av informationen är _minst_ lika viktig. Jag använder följande liknelse. Två personer ska framföra en redovisning i skolan. Den ena går fram, börjar läsa direkt ur papprena. har helt monoton röst och gör inget för att underhålla publiken. Han läser hela sin 12-sidors rapport helt stillastående, tråkigt och många i publiken kollar på klockan och bara längtar efter rast. Näste man upp börjar med att dra ett skämt. Han får direkt kontakt med publiken och publiken blir intresserade av vad som komma skall. Han framför nu sin rapport med gester, ett och annat skämt och rörelse. Han kanske använder någon ur publiken för att visa något. Denna presentation var 100 ggr intressantare än den förste även fast den förste säkert hade lite bättre information.

Denna liknelse är inte helt rättvis eftersom man frivilligt söker efter sakerpå internet men tanken är den samma.
För mig handlar det om att få besökaren att stanna. Varje gång jag går in på Teetows sida blir ja trött och gäspar. Inget som "fångar" besökaren och får den att stanna. Visst, jag kanske inte är den mest intresserade av det som står på hans sida. Men om man kan "fånga" besökaren en extra minut så får han chansen att hitta fler saker att bli intresserad av.

Jag tycker det är precis som med resten av livet. Ska du på en jobbintervju så _tror_ jag att det blir svårt att få jobbet om du presenterar din information så som förste killen i exemplet. Jag tror faktiskt att den andre killen får jobbet.
Detta får förståss inte gå till överdrift. Jag gillar inte själv banners som är 500 px höga. Men bilder och "snygga" detaljer hör hemma på en hemsida enligt mig.

Thats just my 2 cents.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Nu är ordet mitt.

[...]

Thats just my 2 cents.

Jo det spelar ju egentligen roll vilken sida det gäller också. Ska man sitta och läsa någon torr RFC tror jag inte ett skämt i början hjälper utan då är man där för informationen och inget annat. Gäller det mer underhållningssidor kan det säkert löna sig med en lite extra design för att besökare ska stanna på och utforska sidan. Men det spelar ju ingen roll om det ändå inte finns något vettigt på sidan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av superchu
Aggemannen:

Självklart hör snygga detaljer hemma på en websida, men om detaljerna
tar över det egentliga innehållet på sidan så har man gjort något fel. Men att
presentera sitt innehåll på ett _snyggt sätt_ är ju en helt annan sak... att innehållet
är det viktigaste på sidan behöver ju inte innebära att sidan i sig måste vara ful?
Men en massa tunga flashobjekt, snurrande gif-animationer och flygande tefat hör
liksom inte alltid hemma på en sida. Om det inte nu är så att sidan handlar om flygande
tefat - då skulle det ju kunna förstärka innehållet lite,

Glöm inte några ögon eller liknande som följer muspekaren.

Permalänk
Medlem

Jag är helt klart kodar-typen. Jag blir trött på snygga designade sidor där alla menylänkar utom en ger under-konstruktion-meddelande.. Visst kan jag få förstå att det är kul att göra om en sidas design om och om igen, men finns det inget innehåll av värde så är jag inte intresserad. Det är inte många kritik-trådar jag orkar läsa längre.

Sidorna jag byggt själv (till mina egna projekt) har ett tydligt fokus på innehållet. Designen ser jag ofta som något som får fixas till i efterhand, vilket oftast inte blir av..

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk

Sweclockers-folk har blivit något utav ett jobbigt folk enligt mig.

Först var det "Hata - Telia, Microsoft hysterin. Finns fortfarande kvar, många kan inte ge ett exempel på _varför_, _vad_ som är så dåligt, utan det har blivit coolt att hata dem.

Sedan kom "Hata tabeller" hysterin, idag får man knappt använda tabeller till tabulär data utan att någon skriver något klyftigt liknande: "KODA CSS FFS", eller något annat som inte ens stämmer.

Sedan kom "Valideringsprocessen". En hemsida som inte validerar är det ingen mening att lägga upp på sweclockers, kommentarerna haglar.

Och nu handlar det om upplägg. Läs tråden om Datorbutikens senaste hemsida.
"My eyes!!! Fyfan vad ful den var..."
"datorbutiken:s nya site är så ful!"
"sämst..."
Och min personliga favorit: "jag hoppas han inte får betalt för den designen..."

(Måste kännas skönt för snubben som gjort db:s hemsida att läsa såna här konstruktiva kommentarer.......)

IceDude: "det var ruskigt ful sajt nu"
Sedan läser man i denna tråden att IceDude hellre vill ha en clean sida utan massa krimskrams. Dubbelmoralen har aldrig varit värre och kommentarerna har aldrig varit hårdare. Lite tråkigt att behöva skriva det här.

Peace out...

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Hedersmedlem

...Speciellt som det var helt offtopic. Skärpning.

AggeMannen: Jag tweakar din berättelse lite, eftersom det jag inte förespråkar "anti-design", utan god design.

Två snubbar söker ett jobb.

Den ena är lugn, saklig och verkar ge ett seriöst och lite småcharmigt intryck. Han har en trevlig röst, och lätt att göra sig förstådd. Han har dessutom bemödat sig med att raka sig dagen till ära, och kostymen verkar ny.

Den andre killen seglar in i vattenkammat, flirtar med sekreteraren och säger "Här har du kardan! Kjelle var namnet, när börjar jag?" Dessutom avbryter han personalchefens frågor med att be om kaffe, vatten eller en macka. Hans mobiltelefon ringer oavbrutet. När han går ut snyter han sig i papperskorgen, och snor dessutom en pennvässare.

Nu säger jag heller inte att detta är det du förespråkar - men det är detta jag vill bekämpa, och varför jag tror att en passande design trumfar en snygg design.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
...Speciellt som det var helt offtopic. Skärpning.

AggeMannen: Jag tweakar din berättelse lite, eftersom det jag inte förespråkar "anti-design", utan god design.

Två snubbar söker ett jobb.

Den ena är lugn, saklig och verkar ge ett seriöst och lite småcharmigt intryck. Han har en trevlig röst, och lätt att göra sig förstådd. Han har dessutom bemödat sig med att raka sig dagen till ära, och kostymen verkar ny.

Den andre killen seglar in i vattenkammat, flirtar med sekreteraren och säger "Här har du kardan! Kjelle var namnet, när börjar jag?" Dessutom avbryter han personalchefens frågor med att be om kaffe, vatten eller en macka. Hans mobiltelefon ringer oavbrutet. När han går ut snyter han sig i papperskorgen, och snor dessutom en pennvässare.

Nu säger jag heller inte att detta är det du förespråkar - men det är detta jag vill bekämpa, och varför jag tror att en passande design trumfar en snygg design.

Det var väl kanske att ta i lite för mycket:P Det du kallar en ny kostym får jag intrycket av att du menar sidor helt utan bilder och högst 2 färger. En ny kostym för mig är något elegant, modernt (ny) och något som folk lägger märke till. Självklart kan det vara något simpelt när det gäller webbdesign men jag ser tyvärr oftast stor skillnad på designer-simpelt och kodar-simpelt. Det första har bilder som bakgrunder oftast i någon gradient eller liknande. Det andra har tyvärr oftast inte särskilt mycket bilder och mycket "stelare"(kanske tråkigare?). Inte lika tilltalande enligt mig.

Och att ha snygga detaljer eller grafiska element på en sida kan jag inte hålla med om att din liknelse med det diviga, arroganta puckot stämmer särskillt bra överens med.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

För att bryta strömmen av alla "Jag håller med", "Visst är det så" och "Som du säger gör jag":

Citat:

Ett vanligt argument är att det handlar om "målgrupp", "syfte" och "fokus" med sidan. Det ligger självklart relevans i detta, men många gånger används det som ett svepskäl att vräka på med allt sitt designkunnande. Oavsett vilken sida du gör är målgruppen alla som har en webläsare, syftet att presentera information och fokus ligger på användarens behov.

Här blir det luddigt. Du kan inte ha alla i världen som din målgrupp. Den största målgruppen som en svensk hemsida kan ha är de som kan svenska. Den största målgruppen som en webbdesigner bryr sig om är företag som vill anlita honom. Sedan finns det flera sätt att imponera på uppdragsgivaren. I webbdesignerns fall är det nog bäst att följa trenderna på nätet och göra en väldigt stilren sida. För ett par år sedan var trenden svart bakgrund och midimusik i bakgrunden. Det imponerade i alla fall mig och många andra just då. Så visst skall man följa trenden - men det finns inte bara en!

Det jag försöker att säga är att målgruppen styr hemsidan. I och med att målgruppen styr hemsidan går en hemsida fylld med information hem hos vissa och en flashig portfölj hem hos andra.

Gör en enkel sökning på google efter grafisk design. Vilka sidor kommer upp? http://www.computerart.se/ http://www.forsbergsskola.se/ osv. Varför är designen övervägande här? Jo för att det går hem hos köparna. Gör istället en sökning på "civilingenjör". Varför är sidorna som kommer upp övervägande content-fyllda? För att det passar deras målgrupp - det säljer

(Trevlig debatt, mer sånt här!)

Visa signatur

MVH Adam
Kulturstrategisk aggregator

Permalänk
Medlem

Innehåll är det viktigaste -- i de flesta fall, men inte alltid. Jag skulle snarare vilja påstå att allt handlar om målgruppen. Det viktigaste är att få besökaren nöjd, och det är inte nödvändigtvis genom att ha så lättåtkommen information som möjligt. Det är förhastat att utgå ifrån att någon går in på en sida för informationens skull.

Tänk ett litet företag som ska anställa en grafiker för ett projekt. Företagsägaren har fått höra om ett namn på en kille och fått en adress till killens sida. När han går in på sidan bemöts han av en snyggt designad sida med avancerade grafiska detaljer och så vidare -- lovande. Killen har större chans att få jobbet tack vare sin snygga sida som inte helt orimligtvis kompenserade ett och annat textligt innehåll.

Självklart är informationen något man skall ha i åtanke, och allt för ofta tycks designers glömma bort det, men det är knappast någon generell sannning att det är vad som i slutändan allt skall kretsa kring.

Jag skulle vilja föreslå slagordet "Målgrupp is king". Är besökaren ute efter information så är information att satsa på. Vill besökaren se häftiga flashanimationer så är flashanimationer vad man ska ha på sin sida. Vad som är bra och vad som är dåligt beror helt på målgruppen.

Som jag skriver detta inser jag att "content" eller "innehåll" är ett väldigt luddigt begrepp. Menar man content som i information i form av text/bilder så har jag redan argumenterat emot det. Menar man content inkluderat all form av data som finns på en sida (menyer, animationer, kod osv.) så blir det snarast en truism. Det vore som att säga att det viktigaste på en websida är websidan.

[edit] Jag ser nu att kernel var inne på likande grejer.

Permalänk
Hedersmedlem

Content är vad sidan ska förmedla. Text är så gott som alltid del av det - men sjävklart kan, som jag tidigare nämnde, content även handla om grafiskt, audiellt eller till och med abstrakt information.

Återigen, jag fnyser starkt åt att mitt ställningstagande förknippas med gohper:// och civilingenjörer. Det handlar i grund och botten om interfacedesign, även om webdesign rent teoretiskt är en annan skola. I interfacedesign talar du om hur du interagerar, i grafisk design hur det ser ut. Webdesign har, precis som begreppet "producent" inom musikvärlden, konsoliderat de två positionerna till en och samma - med inte alltid helt lyckat resultat.

Och att döma av "the state of the web" så är det jag pratar om långt ifrån en truism. Visst, en flashanimation räknas till content om sidan handlar om flashanimationer (YouTube, 2advanced et al.), men då ska allt övrigt på sidan reflektera det. Försökt läsa en CNET-artikel på sistone?

Men, jag kan ge dig en poäng att syftet med sidan spelar in på hur den designas. Återigen vill jag peka på ett av vår tids största fenomen - webshops. Gå till Amazon.com och försök hitta exakt det du söker, och få ut maximal information om det objektet. Det är helt kört - varför? Jo, för att Amazon.com inte handlar om informationssökning, utan om shopping. Distraktion är ett av deras designelement. Om Amazon byggde om sin sida a'la Google skulle deras försäljning antagligen minska...

...Men nån riktig webdesign är det inte!

Permalänk

Alltså, jag tycker att folk verkar prata om två olika saker i den här tråden.

En del diskuterar webbdesignerns fokus (på presentation/innehåll). Dvs, ska han lägga ner massor med tid på att göra sin vackra design eller ska han lägga ner tid på att skriva välformulerade texter.

Andra debatterar webbsidans fokus, dvs. kan designen vara ett mål i sig själv eller ska den alltid vara ett medel för att presentera innehållet så bra som möjligt.

Eller är det bara jag som är förvirrad :)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, du har rätt. Folk pratar om helt olika saker, som vilken "debatt" som helst.

Teetow: Okej, jag förstår din definition på content. Makes sense.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Alltså, jag tycker att folk verkar prata om två olika saker i den här tråden.

På sätt och vis, men jag anser ju att de tangerar varandra på tillräckligt många punkter för att höra till "scopet."

Min grundpoäng är att webdesigners, som ju i många fall är väldigt grafiskt orienterade, tenderar att sätta form före funktion, och att detta leder till dåligt designade sidor ur ett användarmässigt perspektiv. En sidodebatt uppstod om huruvida man kan göra något annat än användarcentrerade sidor.

Men för att återigen förtydliga min ståndpunkt: En sida kan ha ett godtyckligt syfte, men den har alltid någonting att presentera.

Permalänk
Medlem

"Tusse" Torvald:
Den vackra designen och det välutformade innehållet ska slås ihop.
Ett flertal har varit inne på det bl.a. Teetow.

Men jag måste hålla med Agge. Killen som håller en föreläsning och bara står och läser rakt av får en att somna.
Och den andra killen som börjar med ett skämt och därmed genast får publikens uppmärksamhet "vinner" ju helt klart.
Men detta exempel går heller inte ihop med vad som helst.
Om man går på en jobbintervjuv och börjar med att skämta, snacka i mobilen och tigga kaffe får ju garanterat inte jobbet utan här krävs en mer rekordelig kille som ger ett seriöst intryck på ett mer "allvarligt" sätt.

Därmed samma sak med hemsidorna som kernel va inne på.
Om du googlar fram civilingenjör blir det såklart mer den andra killen som var på intervjun. Om du söker på grafisk design så blir det mer den första killen.

Det gäller att slå de båda delarna ihop och få design att passa ihop med textinnehåll.

Om jag ska göra en sida som handlar om byrokratiska saker satsar jag nog mer på innehåll... MEN... jag måste även kunna få dit design så båda delarna är bra tillsammans.

Ett enastående exempel är ju datorbutikens design.
Den är fullkomligt gräslig. Ifall dom kanske tänkt mindre på vad som ska stå och mer på hur sidan ska se ut hade det blivit bättre. Eller ännu bättre:
Om dom hade tänkt på båda sakerna hade sidan blivit genuint användarvänlig och bekväm.

Det får räcka så annars blir det för mycket text.

Permalänk
Medlem

Teetow, du argrumenterar väl för din sak och mycket av det du säger stämmer. Jag läser en del i ämnet och i mångt och mycket förespråkar jag det samma som du gör här. Men som jag upplever det ser du den här aspekten av webbdesign i svart och vitt. Du drar en alldeles för snäv gräns om vad som är acceptabelt och vad som inte är det. Nyligen var det logotypen och menyn som tillsammans var 300 pixlar höga. Vips så föll ditt mentala korthus ihop och den sidan var förkastad som "inte vettig webbdesign".

God webbdesign handlar i mina ögon om att sammanfoga information och design till ett välbalanserat innehåll. Störiga animationer och popups har vi nog alla lärt oss att hata vid det här laget och det är inget som bör användas. Ingen gillar att bli distraherad, men somliga tycker faktiskt om att bli ebjudna något extra, utöver den där låttexten eller produktinfon. Må det vara i form av en känsla förmedlad av en bild, en cool upplevelse given av en interaktiv meny eller vad det nu kan vara.

Det är här målgrupp, syfte och fokus kommer in (målgrupp, inte "målgrupp"). Efterfrågar och behöver användarna i målgruppen den där extra känslan eller upplevelsen? Ingår det i syftet med webbplatsen att förmedla dessa? Om svaren är ja så är det en mycket god anledning att inkorporera funktionerna. Och har man gjort sitt jobb rätt kan man omöjligt ha alla webbläsarutrustade som målgrupp (kernel hade en bra poäng här). En riktigt analys av en klar målgrupp är ofta en förutsättning för ett lyckat projekt.

Permalänk

Okej, då tänker jag ungefär så här... tror jag:

* Vare sig sidan är ett community för datorspelare i åldern 14-14 år, en essä om kullageroljans betydelse för vindkraftverkens verkningsgrad eller en grafisk designers portfolio så har sidan ett syfte. Att dela med sig av information, visa upp design, bli av med Skåne... whatever. Ett syfte.

* Om syftet med sidan är att visa upp något för andra människor så har den ett innehåll, nämligen det som du vill visa upp.

* Har den ett innehåll så kan väl ingen säga något annat än att detta skall fokuseras på och göras så lättillgängligt som möjligt för besökarna.

Logiskt, eh?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Debatt: Content is king?

Citat:

Jag skulle vilja kontra med att sidans syfte är bland det viktigaste. Varför skulle du bry dig om att göra sidan om den inte fyller något syfte, är ju helt meningslöst?

Vad är syftet? Till vilka vill du förmedla detta? Hur uppnår du det på bästa sätt?

Detta är något som alla bör fundera på, oavsett ambitionsnivå. Det hela behöver inte resultera i ett mastodontprojekt för ett stort företag, utan kan mycket väl sluta i t.ex.

- En sida som ger information om senaste festen till polarna
- Sidan är rätt tillfällig så du är inte särskilt intresserad av lägga ner massa tid på den.
- De som kommer besöka sidan skiter i princip hur den ser ut, bara de hittar de utflippade festbilderna.

Vips har du definierat syfte, målgrupp och fokus, och kan matcha det till önskad arbetsinsats. Det behöver inte vara märkvärdigare än så.

Punkterna målgrupp, syfte och fokus kan man analysera hur mycket som helst om man vill, men det ena utesluter inte det andra. Tänker man igenom vad man vill uppnå innan man slänger sig in och börjar koda så ökar chansen att man får ut så mycket som möjligt av sin nerlagda tid. Alldeles oavsett om sidan är en kul grej bara eller ett större kommersiellt projekt.

Citat:

Content är vad sidan ska förmedla. Text är så gott som alltid del av det - men sjävklart kan, som jag tidigare nämnde, content även handla om grafiskt, audiellt eller till och med abstrakt information.

Exakt detta är vad jag ofta försöker få fram i liknande diskussioner.

Jag tror vi i grund och botten har ganska lika syn på saker och ting Teetow, men vi är nog allergiska mot lite olika saker. "Content is King" är något som jag absolut ställer mig bakom. Problemet för min del är att det känns som varje gång jag hör det, så är det från någon som drar till med det som argument för att ta bort allt grafiskt från en websida...

Många "kunniga" gör misstaget i att fokusera alltför mycket på enbart texten, att källkoden är snyggt skriven samt att sidan ska väga så lite i kB som möjligt. I jakten på maximera dessa o heliga parametrar får de ett tunnelseende, och gör t.ex. alltför primitiva sidor som går ut över användarvänligheten.

Bilder, illustrationer, stödlinjer, riktmärken m.m. är exempel på grafiskt innehåll som kan förtydliga det som står i texten, och göra det mycket lättare att hitta rätt snabbt.

Ett exempel:
På en personlig hemsida är oftast inte textinnehållet så himla intressant i större mängder. En lagom stor bild på förstasidan där personen i fråga hoppar med en mountainbike sätter blixtsnabbt tonen för vad hans liv kan tänkas bestå av. Visst väger sidan några kB mer men mervärdet blir så mycket större.

Givetvis är tung grafik som inte tillför något vettigt av ondo, eftersom det gör sidan långsammare och kan distrahera från det man egentligen vill förmedla. Min åsikt är dock att de här webdesignsdiskussionerna tenderar att kantra väl mycket åt andra hållet istället, därav detta inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Med risk för att låta tjatig: Det jag pratar om är inte minmalism, överdriven bakåtkompatibilitet eller att på annat sätt sätta onödiga restriktioner för webdesigners. Jag älskar runda hörn, diskreta flashobjekt och AJAX-funktionalitet - men det får aldrig ta överhanden. Kort sagt - den grafiska designen alltid är underordnad innehållet.

Frux: Du tar upp ett par scenarion när det inte är viktigt att designa sidan väl - partyhemsidor är ju ett bra exempel, eftersom just dessa ju brukar se förjävliga ut. Vad jag inte håller med om att det skulle vara jobbigare eller svårare att designa vettigt - ungefär som att jag medvetet skulle skriva dålig musik varje gång jag inte tar betalt för det. Jag tror nästan det blir tvärtom - det är mer jobb involverat i att göra en alltför komplex och snårig design, främst med inträdet av CSS där krångligheten ofta ökar exponentiellt.

Oavsett vilken design du gör fattar du beslut, och jag propagerar för att man fattar content- och användarcentrerade beslut snarare än rent grafiska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det jag pratar om är inte minmalism, överdriven bakåtkompatibilitet eller att på annat sätt sätta onödiga restriktioner för webdesigners. Jag älskar runda hörn, diskreta flashobjekt och AJAX-funktionalitet - men det får aldrig ta överhanden. Kort sagt - den grafiska designen alltid är underordnad innehållet.

Jag smakar, äter och smaskar i mig dessa ord och nickar jakande.

M.a.o./"Cut the crap": Jag tycker precis som du!

"Amen"; som det heter i kyrkan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Med risk för att låta tjatig: Det jag pratar om är inte minmalism, överdriven bakåtkompatibilitet eller att på annat sätt sätta onödiga restriktioner för webdesigners.

Delen angående minimalism och kompatibilitet var inte riktad mot dig, har inte uppfattad dig direkt som en hängiven anhängare av den falangen.

Citat:

/../ Oavsett vilken design du gör fattar du beslut, och jag propagerar för att man fattar content- och användarcentrerade beslut snarare än rent grafiska.

Håller med till 100%. Men...!

Det finns väldigt många exempel på sidor där det grafiska avsiktligt fått stå tillbaka väldigt mycket, vilket ger användaren en sämre upplevelse. Då menar jag inte bara snygga knappar och toningar, utan också layout, navigation, läsbarhet.

Det jag menar är att på samma sätt som du påpekar att det finns sidor som lutar för mycket åt det grafiska, så menar jag att det finns minst lika många sidor som lutar för lite åt det grafiska. Sidor som är onödigt svårlästa och svårnavigerade eftersom skaparen tycker att "Content is King", att det grafiska är oviktigt. Tycker den sidan av saken lätt glöms bort i debatten.

Permalänk
Medlem

Satt precis och läste en sida som jag tycker passar ihop ganska bra med jämförelsen om de två föreläsarna.
http://www.harveycartel.org/metanet/tutorials/tutorialA.html

Det är i princip bara ett långt textdokument men det kommer hela tiden interaktiva exempel på hur det fungerar vilket får en att vilja fortsätta läsa texten.
Skulle de inte funnits där hade jag antagligen slutat läsa efter första stycket, nu orkade jag läsa igenom allting.

Permalänk
Hedersmedlem

...Men jämförelsen är inte korrekt! Läs tråden igen är du snäll, jag vill inte bli en tjatkärring.

Frux: Jojo, men jag ser det som the lesser of two evils. Kanske därför vi pratar förbi varandra - jag är knappast orolig över att dagens hemsidor går mot för lite grafik