Permalänk

Tystaste chassit?

Vilket chassi är tystast i standardutförande? Jag tänkte köpa Antec P150. Finns det något som är tystare? (P180 räknas inte)

Permalänk
Medlem

Inte tystare Jack, men åtmindstonde betydligt billigare och samma tillverkare som de två du nämner.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1717&session=64f7c2...

Recension
http://www.silentpcreview.com/article210-page1.html

Iofs frågade du standardutförande...men det här är oxå ett chassi du kan få tyst med lite moddande.

Finns faktist på computercity för en 100 :- mindre än Gtek...ett kap faktiskt.
Beställde du dina grejor från Sgh ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Inte tystare Jack, men åtmindstonde betydligt billigare och samma tillverkare som de två du nämner.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1717&session=64f7c2...

Recension
http://www.silentpcreview.com/article210-page1.html

Iofs frågade du standardutförande...men det här är oxå ett chassi du kan få tyst med lite moddande.

Finns faktist på computercity för en 100 :- mindre än Gtek...ett kap faktiskt.
Beställde du dina grejor från Sgh ?

Jag har inte beställt än, tänkte göra det snart. Jag får ändå vänta på några delar till den 25:e så under tiden kan jag kolla om jag hittar något bättre.

Det som gör Solo (skrev fel tidigare, menade Solo men det är ju samma låda i princip) så intressant för mig är hårddiskdämpningen. Ska man göra motsvarande sak i en annan låda så måste man sätta diskarna i 5.25"-plats och då förlorar man kylningen från frontfläktarna.

Sen är pengarna inte så viktigt i sammahanget. Jag tittade tidigare på Antec Sonata II (vilket är väldigt lik den låda du länkar till) men valde bort den eftersom den "bara" har gummidämpning på hårddiskarna och för att P150/Solo fick bättre review på silentpcreview.com

Permalänk
Medlem

Ok, jo Solo och P 150 är väl samma, exclusive nätagg och det är förmodligen bättre än det jag länkade till.

Tyckte bara att jag ville visa dig detta om du missat det eftersom det är extremt prisvärt för ett såpass bra chassi som det faktiskt är.

Vilken kylare bestämde du dig för ?

Förmodar att du kommer få en mycket tyst dator, smart av dig att förbereda dig såpass...bara alltför vanligt att folk köper det dom tycker ser bra ut, och sen dröjer det inte länge innan dom är här och frågar hur dom skall få tyst på det skrikande monstret dom byggt *S*

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ok, jo Solo och P 150 är väl samma, exclusive nätagg och det är förmodligen bättre än det jag länkade till.

Tyckte bara att jag ville visa dig detta om du missat det eftersom det är extremt prisvärt för ett såpass bra chassi som det faktiskt är.

Vilken kylare bestämde du dig för ?

Förmodar att du kommer få en mycket tyst dator, smart av dig att förbereda dig såpass...bara alltför vanligt att folk köper det dom tycker ser bra ut, och sen dröjer det inte länge innan dom är här och frågar hur dom skall få tyst på det skrikande monstret dom byggt *S*

Jag kanske väljer det chassit nästa gång jag bygger en speldator åt någon annan. Har det som en liten hobby. Tack för tipset iaf.

Själv är jag väldigt kräsen och vill ha så tyst som möjligt eftersom jag jobbar vid datorn nästan varje dag (och natt).

Kylaren blir nog Thermaltake Big Typhoon, den fick nästan lika bra som Ninjan i ett större test som någon här länkade till. Ska tydligen bli nästintill ljudlös om man sänker varvantalet lite.

Chassit får nog bli ett P150/Solo ändå, såg att det rankades riktigt högt på SilentPCReviews.com.

Sen blir det en Zalman VF900 på grafikkortet.

Och ett par papst 92mm i fronten på chassit, tänkte koppla dem till en revoltec fläktkontroller som jag har här så att de blir tysta. Bättre än att inte ha någon kylning alls på diskarna.

Permalänk
Medlem

Mmm en tyst dator är ett måste för mig oxå.

Den som gav dig tipset om Typhoonen och länkade till testet var jag, det var oxå jag som körde den i 800 Rpm istället för 1300-1350 *S*

Har följt ditt slit med att få råd om div saker, det är oxå därför jag länkade till detta chassi.

Den Gkort kylaren är bra.

Har du kollat in Nexus fläktar ? Dom ligger i samma division som Papst

Hoppas du blir nöjd med dina saker.

Edit: snacka med Ackelind om tysta datorer eller läs hans inlägg här extra noga, för han vet vad han pratar om.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Mmm en tyst dator är ett måste för mig oxå.

Den som gav dig tipset om Typhoonen och länkade till testet var jag, det var oxå jag som körde den i 800 Rpm istället för 1300-1350 *S*

Har följt ditt slit med att få råd om div saker, det är oxå därför jag länkade till detta chassi.

Den Gkort kylaren är bra.

Har du kollat in Nexus fläktar ? Dom ligger i samma division som Papst

Hoppas du blir nöjd med dina saker.

Jag hade mina aningar att det var du som tipsade mig om kylaren, annars hade du nog inte nämnt det. Tack för tipset!

Jo, jag läste flera reviews men en review på silentpcreviews om vf900 fick mig att välja den kylaren. Körde på vf700 tidigare och den var suverän.

Jag tänkte egentligen köpa ett par Nexus Real Silent men de finns inte hos SHG.biz så det får bli Papst (eller kanske NorthQ för omväxlings skull, kan vara kul att testa vad de går för). Är jag inte nöjd får de bli ett par Real Silent.

Permalänk
Medlem

Du skriver att p180 inte räkas, men jag vill ändå svara på topicen: Antec p180 (enligt mååånga tester)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Angående Nexus fläktar (allting beror väl visserligen på den som lyssnar och på skicket på det enskilda exemplaret) men i vilket fall, den 120mm Nexus fläkt jag har i botten av min låda, var sannerligen inte speciellt tyst innan jag sänkte fläkttalet till ca 1100rpm. Nu är den hyffsat tyst.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Angående Nexus fläktar (allting beror väl visserligen på den som lyssnar och på skicket på det enskilda exemplaret) men i vilket fall, den 120mm Nexus fläkt jag har i botten av min låda, var sannerligen inte speciellt tyst innan jag sänkte fläkttalet till ca 1100rpm. Nu är den hyffsat tyst.

"Tysta" fläktar är inte tysta om man kör dem p höga rpm.
Det skiljer oftast bara någon decibel mellan en tyst och en standardfläkt på samma rpm. Dock uppfattas detta som klart tystare.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Du skriver att p180 inte räkas, men jag vill ändå svara på topicen: Antec p180 (enligt mååånga tester)

Jo, jag vet men jag visste redan att den troligen var vinnaren så jag ville veta om det fanns några alternativ

Sen är det som sqtspiff säger, man måste sänka varvantalet på alla fläktar för att få dem tysta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Jo, jag vet men jag visste redan att den troligen var vinnaren så jag ville veta om det fanns några alternativ

Sen är det som sqtspiff säger, man måste sänka varvantalet på alla fläktar för att få dem tysta.

P150 har faktiskt bättre hårddiskupphängning än P180!

P150 kan alltså med enkla medel och ett svalt system bli tystare än ett P180!

P180 är bättre lämpat om man ska försöka hålla ett hett system hyfsat tyst och svalt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
P150 har faktiskt bättre hårddiskupphängning än P180!

P150 kan alltså med enkla medel och ett svalt system bli tystare än ett P180!

P180 är bättre lämpat om man ska försöka hålla ett hett system hyfsat tyst och svalt.

Dessutom så är väll p180 ganska mycket mer rymligt?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Dessutom så är väll p180 ganska mycket mer rymligt?

Du menar väl att den tar mer plats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande

Det var ju väldigt lustigt, eftersom dom är specade till 1000rpm på 12v

Men visst har du rätt. På 12v är inte ens nexus fläktar ljudlösa. Tysta, ja, men inte tillräckligt. Kan ju vara att ditt moderkort har felkalibrerat bios eller nåt. För mer än 1100rpm ska dom inte ens kunna gå så länge du hämtar spänning från nätaggregatet.

OnT: SOLO är ett utmärkt val. Ska du ha något tystare får du nog gå på något Acousticase-schabrak (om nu inte P180 faktiskt är bättre dämpat, har ingen större koll). Men då blir det dyrare. Och bökigare att få bra luftflöde. Nej, håll dig du till SOLO't.