Permalänk
Medlem

Hjälp med dator som inte vill starta

Innan ni läser vidare vill jag bara säga att detta inte är den gamla vanliga idiotfråga "min dator startar inte men ojdå jag har inte stoppat i nätsladden". Läs vidare och ge mig tips på vad jag kan göra.

Bakgrund
Skall flytta öven min gamla "filmdator"en P3 1ghz till ett nytt chassi. Den är kopplade direkt till datorn och har därför upplösningen 720x576. Att flytta grejerna går utan problem och jag kopplar in den till tv:n och kör igång. Den startar upp precis som vanligt men den stannar upp i uppstarten. Eftersom den inte kommit in i windows ännu så har jag ingen bra bild på tv: utan jag kan bara se suddig text och bios loggan. Jag misstänker att det är nåt som inte är inkopplat korrekt så jag stänger av och kopplar in den på den vanliga skärmen för att se vad som är fel. Det visar sig att den inte kan hitta floppyn. För att underlätta går jag in i Bios och inaktiverar att den skall stanna på detta felmeddelande. sparar i bios och stänger sedan av datorn. När jag sedan tar ut strömsladden knäpper det till någonstans ifrån. Har hört detta ljud många gånger tidigare just när man drar ut nätsladden men det har inte varit några problem. När jag sedan kopplar in datorn till tv:n igen är den helt död.

Felsökning
-Har öppnat chassit och kollat om det finns några synliga skador men hittar inget.
-När jag kopplar in nätagget och sätter på det lyser en diod på moderkortet (det har del alltid gjort). När jag sedan trycker on-knappen blinkar en grön diod till(brukar lysa när datorn är igång) och det knäpper till i nätagget. Om jag sedan trycker en gång till händer ingenting, ingen blinkande diod eller knäpp från nätagg.
-Har tagit ut nätagget från min andra dator och provat med det med exakt samma resultat.

Potentiella orsaker
-Jordning, behöver man använda de små "papp brickorna" när man skruvar fast chassit i distanserna? Gjorde inte det från början.
-Brännt moderkort, när jag drog ut sladden pajade någonting på moderkortet.

Vad tror ni? Ge mig alla tips och förslag ni kan komma på.

Tack på förhand.

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare

Permalänk
Inaktiv

Ett hett tips är ju att prova andra komponenter i ett referenssystem. Minnen etc för att utesluta att det är dessa det är fel på. Då återstår moderkortet att bytas.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*Flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015