Permalänk

Externt ljudkort - fråga

Jag tänker köpa denna till min laptop vars mic-ingång är trasig

http://www.kjell.com/?item=38726&path=

Frågan är nu om min inspelningskälla i WIndows kommer att påverkas av krockar när jag trycker i denna i min USB-ingång? Jag vill alltså välja mic från detta externa ljudkort som inspelningskälla när jag spelar in t ex gitarr, då min laptops är trasig. Frågan är nog egentligen om denna kommer dyka upp som en egen windows ljudkontroller och inte laptopens egna inbyggda? Verkar ju vara plug 'n play liksom, inga drivrutiner eller så?

Permalänk

okej (är inne på tredje omskrivningen innan jag förstod vad du menade) men det kommer nog inte att krocka. men då måste du använda usb ljudkortets ljudutgång oxo för att få ljud om du nu vill dt..du kan alltså inte använda laptopens högtalare..// men jag kan ha fel....
hade varit intressand att veta lite mer inveklat vad du ska göra med detta ljudkort mer ingående... det känns inte som man får någon bra ljudkvalitet eller latency med ett sånt här ljudkort

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiAnti.V
okej (är inne på tredje omskrivningen innan jag förstod vad du menade) men det kommer nog inte att krocka. men då måste du använda usb ljudkortets ljudutgång oxo för att få ljud om du nu vill dt..du kan alltså inte använda laptopens högtalare..// men jag kan ha fel....
hade varit intressand att veta lite mer inveklat vad du ska göra med detta ljudkort mer ingående... det känns inte som man får någon bra ljudkvalitet eller latency med ett sånt här ljudkort

jag använder datorn till simpla inspelningar genom min gitarrmixer. Jag spelar alltså in via line in/mic in direkt in till ett multitrackingprogram.
Men min mic-ingång har dött i laptopen och jag behöver alltså en ny, och det går bara genom att köpa ett externt ljudkort har jag insett, då jag inte orkar lämna in laptopen på service för det lilla sketna problemet.

Jag vill alltså kunna välja det externa ljudkortet som inspelningskälla, tänkte bara om det som jag länkade till var nåt billigt skit som inte dök upp i windows ljudkontroller eller nåt.

Permalänk

jo nog dyker det upp i windows alltid... men dessvärre så är det nog fortfarande skit... men ifall du har klarat dig med datorns interna redan...
tja men om du vill höja nivån lite ska du nog kolla efter ett usb ljudkort som är anpassat till inspelning... ditt interna/ usb ljudkortet från kjell ligger mer på nivån " det är ett ljudkort"