HTPC till LCD? VGA, DVi eller HDMI?

Permalänk

HTPC till LCD? VGA, DVi eller HDMI?

Nu ska sladdarna bort, en donator är hittad inom familjen.
En Intel P4 2,0 med 1Gb Ram någon hårddisk blir det ca 150Gb. Sitter ett grafikkort Radeon 9600 pro 256Mb. Får skaffa ett ljudkort så att man iaf får ut 5.1. Samt ett TV-kort.

TV:n kommer om ett par veckor blev en Sony 40" LCD som klarar 1366X768.

Frågan är, kräver TV-kortet mycket prestanda av datorn. Har läst lite varstans att för att kunna skicka en bra signal till TV:n så krävs det 64 bitars CPU eller dubbla kärnor etc. Självklart så ska det vara så bra bild som TV:n klarar av, mest DVD filmer kommer att tittas på förutom att ha möjligheten att spela inte lite TV-program å så.

Vad ska jag mata TV:n med jag har VGA, DVi eller s-video att välja på, vilket blir bäst. Om man spelar upp en film som är i 720p upplösning går det åt lika prestanda oavsett hur signalen kommer till TV:n?

Det var lite funderingar än så länge, fyll gärna på med mer frågor i ämnet så kan man få en mycket informativ tråd.

Tack på förhand

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Avstängd

den datorn fixar inte HDTV, iallafall inte 1080i, kanske 720p men osäkert.. Det där grafikkortet avlastar nämligen inte CPUn

Visa signatur
Permalänk

Okej, så det är grafikkortet som skulle behöva bytas ut då. Vad är det kortet måste ha???

1080i är väl ????X1080 i upplösning, det klarar ju inte TV:n av så det kan jag väl klara mig utan eller tänker jag fel nu??

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Egentligen är det CPU:n som behöver bytas då den är denna som "by default" tar hand om videoavkodning, MEN, nVidia har ett codecpaket/program som kallas PureVideo som ger nVidia-grafikkort i 6xxx-serien och över möjlighet att hjälpa till med avkodning. Men hur som helst rekommenderar jag nog en processoruppgradering först och främst.. Om jag kör utan PureVideo så går även min AMD 3500+ på knäna när 1080i-material ska spelas..

1080i innebär att det "i verkligheten" finns 1080 horisontella linjer, men dessa är "interlaced" vilket på ett eller annat vis gör att det funkar bra på din (och min) TV. Hur detta fungerar mer konkret låter jag någon annan förklara

Du ska mata TV:n via antingen DVI, HDMI eller VGA beronde på var du kan mata den med en pixelmappad signal (dvs 1360*768). På min Videoseven LTV37DA går detta endast via VGA, och det är ganska vanligt att så är fallet. Kör du via något gränssnitt som inte stödjer pixelmappad bild så blir det jobbigt om du t ex vill surfa på TV:n.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Pixelmappad, vad menas med det är det att man får exakt samma pixeluppsättning, alltså pixel till pixel, man slipper skala en fil. Som man t.ex. gör när man kör ut en 640X480 video till TV:n. Då blir väl 640 till 5XX o.s.v`?

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealElwood
Pixelmappad, vad menas med det är det att man får exakt samma pixeluppsättning, alltså pixel till pixel, man slipper skala en fil. Som man t.ex. gör när man kör ut en 640X480 video till TV:n. Då blir väl 640 till 5XX o.s.v`?

precis, pixelmappad betyder att varje pixel i bildsignalen är mappad till en fysisk pixel på displayen.

Visa signatur
Permalänk

Vad finns det som är i upplösning 1080i, är det speciella filmer på DVD, för jag antar att en vanlig DVD film inte blir bättre bara för att man har 1080i?

Det jag tänker på är att jag kanske inte har ett behov av 1080i än, eller får jag bättre kvalitè på filmer med lägre upplösning om jag har 1080i???

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad finns det som är i upplösning 1080i, är det speciella filmer på DVD, för jag antar att en vanlig DVD film inte blir bättre bara för att man har 1080i?

Det jag tänker på är att jag kanske inte har ett behov av 1080i än, eller får jag bättre kvalitè på filmer med lägre upplösning om jag har 1080i???

En 1080i/p långfilm tar ca 11-12 GB plats. SÅ det är lite jobbigt med DVD. HD-DVD och Bluray är väldigt efterlängtade format som jag tycker kommer lite försent. Men den som väntar på något gott...

Med din TV så blir 720p optimalt. När jag kör 720p på min HDTV (1920x1080 panel) så blir redan den sådan där riktig WOW!-kvalitet.
1080-material blir så man nästan lipar och bara sätter sig en meter framför teven och sätter på sig haklappen... HELT sjukt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
En 1080i/p långfilm tar ca 11-12 GB plats. SÅ det är lite jobbigt med DVD. HD-DVD och Bluray är väldigt efterlängtade format som jag tycker kommer lite försent. Men den som väntar på något gott...

Så egentligen finns det ingen idè att bygga en HTPC som klarar 1080i idag, då det inte finns media i det formatet. Så att om man tänker rent ekonomiskt så finns det ingen anledning att köpa ett saftigt grafikkort än, eller vinner man något annat på att ha 1080i möjlighet?

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem
Citat:

Så egentligen finns det ingen idè att bygga en HTPC som klarar 1080i idag, då det inte finns media i det formatet. Så att om man tänker rent ekonomiskt så finns det ingen anledning att köpa ett saftigt grafikkort än, eller vinner man något annat på att ha 1080i möjlighet?

Nej du har rätt. Det finns inte så mycket ännu i HD. Det är väl lite framtidsäkerhet man köper sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Nej du har rätt. Det finns inte så mycket ännu i HD. Det är väl lite framtidsäkerhet man köper sig.

Kanon, då sakerna ligger hemma och samlar damm kan dom lika gärna få göra lite arbete istället. Det dök upp en annan fråga, så nu är nog trådrubriken helt fel.

Är det stor skillnad på ljudkort, jag har kikat lite på Creative, det finns kort för hundralappar och kort för flera tusen. Det jag kräver är en schysst signal med minst 5.1 till receivern. Kommer jag ångra mig om jag skaffar ett billigt kort.

Edit: Köpte mig ett Audigy 2 kort, hittade det för 35kr på pricerunner, det hade 6.1 stöd. Någon som vet nå't om detta är nått att ha´? Det kom iof 2003

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

Det finns några få filmer i HD (720p, 1080i samt 1080p), men allvarligt talat tycker jag att efter att ha sett LOTR III i 720p på min 37" LCD-TV att det var värt de extra pengarna för att få den "HD-klar". Bilden är rent otroligt skarp och detaljerad, även xvid-komprimerad!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G