Permalänk
Medlem

Moderkortet paj?

Hejsan!

Jag fick ta över en trasig dator av brorsan som jag hoppades kunna fixa i ordning, men det verkade svårare än jag hoppats.

Det är en dator med gigabyte GA-7VAXP moderkort, socket A, 512 MB minne.

Problemet är att den inte startar. Först trodde jag det var PDU som var trasigt, men efter ha bytt och testat med min andra så vet jag att det inte är det.

När man sätter på datorn snurrar fläktarna ca 1 varv sen stängs allt av och sen går det inte upprepa det förrän man drar ut kontakten och sätter i den igen. Dioderna på moderkortet lyser som de ska när kontakten är i.

Vad tror ni är problemet? Är det moderkortet som är trasigt eller finns det något annat man kan testa? Jag har dragit ur alla kablar till hårddiskar och cd-spelare bara för att vara säker på att det inte skulle påverka.

Tacksam för förslag!

Permalänk
Medlem

Har fan samma problem på två jävla datorer. En P3 1ghz och en AMD socket A 1,5 ghz. Dioden på moderkortet lyser när nätsladden är i men så fort jag trycker på on.knappen knäpper det till och fläktarna försöker starta men slocknar direkt. Sen måste man dra ut sladden för att det skall funka igen. Jag har fan ingen jävla aning om vad problemet är.

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare

Permalänk
Medlem

Gee: Låter som om det är PSU-relaterat. Testa med ett PSU du vet fungerar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |