Imorse när jag startade datorn så började den ge ifrån sig ett väldigt högfrekvent och irriterande ljud. Det har fortsatt och nu har jag lokaliserat ljudet till nätaggregatet.
Det låter mer eller mindre hela tiden, men det verkar som att det låter mer vid hög belastning (t ex när hårddisken jobbar).
Om jag liksom trycker på nätaggregatet, antingen direkt på gallret eller genom att försöka trycka in elförsörjningssladden ännu mer, så slutar det pipa.
Vad är fel och finns det någon annan lösning än att tjacka nytt nätagg?
Säkert att det är nätagget då? Jag hade samma problem, men hos mig var det en chassifläkt som inte var ordentligt fastskruvad så den vibrerade. Kan även vara så att någon skruv på chassit är för hårt/löst ditskruvad.
Ljudet försvann efter några timmar så jag trodde det var över. Men ikväll har det börjat låta igen. Precis samma fel. Ett högfrekvent ljud vid hög belastning. Låter nästan som gnissel. Och det går över när man trycker på nätagget.
Jag är helt söker att det är i nätagget problemet sitter. Jag antar att jag får köpa ett helt enkelt.
Men om någon kan säga vad det är i praktiken som är felet, så mottar jag gärna svar. För det är en jävla gåta...