Ljud från dator till tv fungerar ej?

Permalänk

Ljud från dator till tv fungerar ej?

har kopplat ena änden med kontakt in i datorn och andra änden till tvn (2 kontakter audi L och R) men får inget ljud i tvn? ska man ställa in nåt speciellt i datorn eller? har testat alla möjliga ljuduttag på tvn...

Permalänk
Medlem

Är det 2 st RCA kontakter på TVn, så brukar väl det oftast vara extra utgång för ljudet.

Du får i så fall, köpa en scart-adapter, med RCA kontakter på, så att du kan koppla in ljudet den vägen.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk

finns 3 olika ljudingångar på tvn (typ 1 för dvi 1 för s-video etc) ..tvn är samsungs nyaste lcd borde väl funka med den kabeln jag har då?

Permalänk
Medlem

Du får nog konsultera din manual för hjälp i så fall eller på läsa på Samsung's hemsida, om det står nått där.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk

men rent teoretiskt.. 1 kontakt man kopplar i datorn och 2 till tv (left right)..borde väl rent teoretisk funka hur bra som helst eller?

det är en "1x stereo 3.5mm <-> 2x rca" sladd

edit: nu fick jag ljud i tvn för där va pc-audio in på tvn men jag har ju en R och en L kontakt..nu har jag bara ljud från vänster???

Permalänk
Medlem

Kolla att kontakterna är ordentligt intryckta.

Visa signatur

Permalänk

alltså..det finns bara 1 hål..men 2 kontakter så jag kan bara stoppa in en av dom och en annan sak angående bild...bilden hackar fram lite då o då när jag spelar upp film från datorn på tvn..vad beror det på?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
men rent teoretiskt.. 1 kontakt man kopplar i datorn och 2 till tv (left right)..borde väl rent teoretisk funka hur bra som helst eller?

det är en "1x stereo 3.5mm <-> 2x rca" sladd

edit: nu fick jag ljud i tvn för där va pc-audio in på tvn men jag har ju en R och en L kontakt..nu har jag bara ljud från vänster???

Fortfarande rent teoretiskt... men i praktiken är det så att rca-kontakter kan användas för både IN och UT-gångar. kolla på tvn om det står in eller out.

EDIT: Börjar visst bli trött... såg nu att du hade hittat ett PC audio in-uttag. Men bara ett uttag? En RCA? Eller är det nån annan typ?

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

jag puttade in RCA Left kontakten och då blev det ljud i vänstra högtalaren men ja..bara 1 uttag för pc audio... kan man vända på sladden och ha 2 sladdar i datorn och 1 tvn tro?

Permalänk
Medlem

Samsung har lite klurigt. Du får välja ljudkällan i menyn. Har jag för mig att jag fick göra så hos kompisen. Du får tom ha rätt bildkälla för att det skall funka. Tror att i VGA läga så kan du välja ljudkälla så kommer det att fungera. Du har kopplat rätt det är bara att LCD är sån.

Permalänk
Hedersmedlem

Offrade ett par minuter på samsungs sida med manualer och fann att ingen av deras tv har nån singel RCA för pc audio in, vilket iofs inte är så konstigt eftersom en RCA bara har två poler och inte kan leverera stereo. Det ser ut som en vanlig 3.5mm telehona. Du ska alltså ha en likadan kontakt i TVn som den du kopplar i datorn.
Nåt sånt här: http://www.kjell.com/?item=37212

Tillägg:
Enklast är om du talar om beteckningen på TVn. Så kan vi nog hjälpa dej mer exakt till vad du ska ha för kabel.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

beteckningen är LE40M71B!

låt oss säga att jag skaffar en förstärkare och högtalare..blir de inte stereo/surround ljud då efter som bara är RCA kontakter?