Permalänk
Medlem

Hjälp med bygge av htpc!

Har läst allt vettigt jag hittar på htpc och har lite frågor:
Hoppas nån kan svara på mina frågor:
Jag en videoseven 37 tums hd klar.
Och vill bygga en lämplig htpc .
Har även en digital parabol & marksänd digital mottagre och en dvd spelare + sourruond system som använder dvd spelaren som förstärkare.
Mycke skit vill ha helst all i ett.
lol Till frågorna:
Behöver jag dubbla tuner när jag har pip i tven (picture in picture) kan nu kolla på tex en film på dvd och samtidigt kolla på marksänd tv1.
För att få det fungera så bra som möjligt och kunna slänga bort minst 2 av apparaterna vad behöver jag då?

räcker detta :
P4 2.8
1024 ram
250 hd
moderkort abit 7
Intergrerat ,lan, ljud ,grafik
Eller behöver nytt ljud kort och grafik kort.
Tv kort och vad isåfall
Och sist men inte Ljudet vill ju gärna koppla in sourrund systemen dolby digital.
.......
INte lätt lol

Lasseboy

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Då ska vi se

Först och främst hoppas jag att du är lika nöjd med din V7 LTV37DA som jag är med min

Parabolen, är det Viasat eller Canal Digital?

Behöver du verkligen både marksänd digital-TV (DVB-T) och satellit (DVB-S)? Får du inte allt du behöver i ditt satellitpaket? I så fall räcker det med en DVB-S tuner i HTPC:n och du kan slänga bort båda digitalmottagarna.

Ljudet är lite knivigt. Har du någon ingång för ljud på DVD:n? Har du inte det lutar det åt att du får skaffa någon hemmabioreciever att ersätta DVD:n med och koppla denna till ljudkortet.

Processorn kan vara lite i klenaste laget för avkodning av 1080i material, men för övrigt ser det bra ut. Det integrerade ljudet duger ju, men har du ett fint hemmabiosystem kan du behöva häftigare grejer.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Jo för det priset 9900 kr är jag jätte nöjd helt suverän tv.

Parabolen kan jagbta in allt påfria viasat canaldigital osv.. har motor.
Marksända är en fria kanaler box. (vill inte binda mig på massa månader på boxer eller nån annan för att inom 6 månader så får jag fiber.med digital tv och telfoni och upp till 100mbit upp och ner om jga vill)

DVD är en förstärkare, det finns massa olika uttag men sladdarna från högtalarna är bara såna man klämmer fast kabeln,

P4 2,8 har en 478 socket lite svårt att hitta större processor till den men kan ju köpa moder kort nytt och processor i oförsig så att nån hade förslag på lite grejor han köpt från komplett:

AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket AM2, 512KB, BOXED m/fläkt och
Asus M2NPV-VM, nForce430+GeForce 6150, Socket-AM2,m-ATX,GbLAN,Firewire,PCI-Ex16.
skulle detta duga bättre för att avkodning av 1080i material?
Tack för att du svar
Lasseboy

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Ok

Vad gäller ljudet så kommer du ju behöva någon form av förstärkare iaf, om du har en optisk utgång på ljudkortet så är det ju att föredra en förstärkare med optisk ingång så du bara behöver en kabel mellan HTPCn och förstärkaren. Om det finns på din DVD så är det väl bara att köra på den isåf.
Om du ska köra allt genom HTPCn så kommer du inte kunna utnyttja TVns PiP överhuvudtaget eftersom den då visar innehåll från två olika källor och du kommer bara att ha en källa inkopplad även om den källan kan ha flera tuners. PiP för din del får isåf. bestå av någon mjukvarulösning vilket kommer kräva bra prestanda från datorn eller möjligtvis dubbla grafikkort.

Permalänk

Jag har iten så mycket att komma med. Men jag skulle vilja att du slutar med lol, lär dej ett riktigt språk istället. Nu till topic. Om du har ett bra surroundsystem, så skulle jag rekomendera ett lite vassare ljudkort, så att du får ut allt från ditt ljud system. Grafikkortet skulle jag också uppgradera, till ett med inbyggd hdtv decoder. Då slipper processorn arbeta så mycket.

Lycka till med din HTPC!

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Du tar alltså inte in några betalkanaler alls än så länge? Då räcker det med ett vanligt DVB-S kort och ett DVB-T, så är båda boxarna ur världen.

Ditt andra paket ser bättre ut, jag har själv ett sådant moderkort med en 3500+ på i min HTPC, och om jag kör med nVidia PureVideo så att det integrerade grafikkortet hjälper till med videoavkodningen så går avkodning av 1080i galant.

Som de andra säger blir du nog tvungen att byta ut DVD-spelaren mot en hemmabioreciver i stil med http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2330 för att kunna använda dina högtalare till HTPC:n.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK tackar för hjälpen !!
Då börjar man komma upp i pengar så man kan köpa ett helt nytt paket för att sätta ihop själv från komplett.. Typ denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316491 4295kr sen bara köpa tv kort os och fjärr ... borde duga ..

Visa signatur

love in him

Permalänk
Medlem

Enda grejen där är väl att det förmodligen är ett ATI-grafikkort. För bästa möjliga videoavkodningsprestanda bör du ha ett nVidia 6xxx eller över, eftersom dessa stödjer nVidias PureVideo-teknik (en typ av codecs som lägger över en del av bördan på GPU:n, och på så sätt avlastar processorn).

Visa signatur