Permalänk

Dvi vs vga

Hej!

Jag undrar Hur stor skillnad det blir mellan en skärm med dvi kabel och en med vga. Är det värt pengarna att köpa en skärm med dvi? Jag ska använda skärmen till att spela endel spel och så..

Mvh

Permalänk
Medlem

Ja, definitivt.

Permalänk

Kan någon förklara vad skillnaden blir mellan dvi och vga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShootgeaR
Kan någon förklara vad skillnaden blir mellan dvi och vga?

Har alltid undrat de ja me..kan någon förklara??

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem

DVI använder digital signal och VGA en analog.

Så använder du en tft skärm till en nyare dator blir det:

VGA
Grafikkort (digitalt) --> kabel (analog) --> Skärm (digital).

DVI
Grafikkort (digitalt) --> kabel (digital) --> Skärm (digital) --> ofta bättre signal kvalitét.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

och vad blir det för märkbar skillnad??

Visa signatur

NZXT Phantom 820 - Asus Rampage IV Black Edition - Intel i7 4930K - 32 GB Corsair Dominator Platinum 2133MHz - 2x EVGA 780 Ti SLI - Corsair AX1200W PSU - 2st Samsung 840 PRO 256GB SSD- Samsung 840 PRO 512GB SSD - 2st WD Caviar Black 4TB - Windows 10 Pro 64-bit - Acer X34 Predator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boman89
och vad blir det för märkbar skillnad??

Det beror helt på hur bra skärmen är på att konvertera från analogt till digitalt. Bilden kan bli jämnare och så blir den ju pixelmappad också vilket teoretiskt borde ge något skarpare bild. Hur väl man ser detta beror mycket på storleken på skärmen.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Finns ju olika dvi också. DVI-I singel/dual, DVI-A, och DVI-D Singel/dual

Tror det var någon som sa att DVI-D dual var bäst. Jag kör på DVI-I än så länge

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Är skilnaden SYNBAR?? Det tvivlar jag på...

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
Finns ju olika dvi också. DVI-I singel/dual, DVI-A, och DVI-D Singel/dual

Tror det var någon som sa att DVI-D dual var bäst. Jag kör på DVI-I än så länge

Det där är ju mest kompatibilitets grejer, t.ex är dual gjort för att klara skärmar med extrem upplösning altså tft på över 30 tum och liknande.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnarf

Tvivla på du, men efter att ha kört med DVI'n i snart 2år och nu temporärt blivit tvungen att köra med VGA'n i väntan på en GPU, känns det som om man tagit en och annan grogg för mycket...

Skillnaden är inte bara märkbar, kan inte tänka mig leva i den här dimman

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

STOR skillnad.
Provat båda (samma tft), dvi ger klart bättre skärpa.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Du har fel. Lyssna på oss som VET.

Jag höll på bli galen när jag gick till VGA, tillfälligt ... Skillnaden var iaf enorm för min skärm. Skillnaden är väl som att inte ha LCD i native upplösning, vilket tycker blir mycket sämre, av mina erfarenheter att bedöma. .

Permalänk
Medlem
Citat:

att konvertera i onödan ger alltid en förlust.

Sen beror det till viss del på vilka kretsar som sitter i skärmen.

Permalänk
Medlem

Märkte ingen direkt skillnad när jag bytte från VGA-DVI för några år sedan på 17" TFT. Men jag är ingen expert...

Visa signatur

---------------------------------------------
Antec Sonata II, Gigabyte 965-DS4,, Intel Core2Duo 6300, 2x1024mb DDR2, Samsung 250gb HD, Hyundai Q17s TFT, Sapphire 1900XT 256mb, Hauppage 150PVR

Permalänk

Tack för era svar. Det fick bli en Med dvi tillslut