Är X-Fi XtremeMusic för mig?

Permalänk
Medlem

Är X-Fi XtremeMusic för mig?

Har börjat bli lite mer "audiofilig" med åren, och har nu i uppgraderat min ljudanläggning med ny förstärkare och nya högtalare, och börjar därmed känna att integrerat AC97-kort är klent.

Därför funderar jag nu på ett X-fi XtremeMusic, men då det rör sig om större delen av studiebidraget vill jag höra med er som redan har ett om det passar mina behov och delar

Ljudanläggningen är 100% analog och 2-kanalig och används i stort sett uteslutande till musik (Film ser jag i vardagsrummet och spela gör jag med hörlurar). Förstärkaren är en klassisk NAD 3240PE som visserligen har några år på nacken, men som utan problem driver mina Dali 2002Blue högtalare med gott resultat.

Jag lyssnar huvudsakligen på metal/hårdrock och vill således ha ett klart ljud med god separation så att man faktiskt hör att det är två gitarrister osv.

Jag skulle helst även vilja ha en hyffsad signalkabel från ljudkortet till förstärkaren, och skulle därför vara väldigt glad om det finns RCA-utgångar. Det är dock inget krav.

Är X-Fi XtremeMusic för mig, eller finns det något annat i <700 Kr klassen som vore bättre?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Är X-Fi XtremeMusic för mig?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Jag lyssnar huvudsakligen på metal/hårdrock och vill således ha ett klart ljud med god separation så att man faktiskt hör att det är två gitarrister osv.

Ja, då letar du nog i lite fel ända - såpass stor skillnad är det inte mellan ljudkorten. Brusnivå och till viss del distorsion är de främsta vattendelarna mellan olika ljudkort.

Men visst kommer du bli nöjd, dock skulle jag säga att något av de senare Audigy-korten låter i runda slängar lika bra som X-Fi.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Jag har inget emot att köpa beg. lite äldre saker, och hittade detta på tradera: http://www.tradera.com/auction/aid_32225170

Vad tror ni om det? Eller är det då bättre att lägga lite till och få ett X-Fi?

Eller skulle kanske t o m det här räcka? http://www.tradera.com/auction/aid_31892597

Visa signatur

Permalänk

Creative E-MU 0404 rekommenderas ofta som ett utmärkt budgetval för ett stereoljudkort. Det är dock lite dyrare och kostar strax över 1000 kr. Kontakterna är tyvärr inte RCA utan 6,3 mm mono.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk

Vill bara säga att ett X-FI är ett mycket bra kort även om du får betala för en hel del funktioner du inte behöver. Dock tycker jag att det är ett bättre köp än ett äldre Audigy kort.

Permalänk
Medlem

Detta borde passa dig utmärkt.

Prisvärt utav helvete.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313612

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips!

Jag ska bjuda lite försiktigt på några Ebay-auktioner och se om jag kan fynda något X-Fi eller 0404 (min polare har ett 0404, och det låter onekligen väldigt vackert), annars verkar s0nicens tips väldans lockande!

Är det en ändå en märkbar skillnad mellan ett sådant och mitt integrerade?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Vill bara säga att ett X-FI är ett mycket bra kort även om du får betala för en hel del funktioner du inte behöver. Dock tycker jag att det är ett bättre köp än ett äldre Audigy kort.

Knappast om man går enbart på ljudkvaliteten. Ingen större skillnad där.

Jag står fast vid något av de nyare Audigy-korten, lägg resten av pengarna i sparbössan för att köpa bättre högtalare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Knappast om man går enbart på ljudkvaliteten. Ingen större skillnad där.

Jag står fast vid något av de nyare Audigy-korten, lägg resten av pengarna i sparbössan för att köpa bättre högtalare.

Ingen större skillnad jämfört med vad?

Jag kollar lite på olika Audigy-kort.

Hur stor är skillnaden mellan Audigy 2 och 4? Är det en stor nackdel att ha det externa Audigy 2 NX jäntemot dess interna syskon? Skulle kunna vara trevligt att kunna flytta det till HTPC:n ibland nämnligen, men är det en förlust så skiter jag i det.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat in något av M-Audios kort?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Det finns ju X-Fi Xtreme music Bulk (alltså bara kort och drivare) på webhallen för 750 kr,.... sånt ska jag köpa

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 BE @ 3.8 GHz[] 8 Gb Corsair XMS3 1600 MHz [] HIS 6950 2Gb [] Creative X-Fi Platinum [] Antec P182 [] Corsair 550W []

Asus EEE PC 1000H (2 gb minne)

Permalänk
Medlem

Hey, vet nån vad som skiljer bulk från retail? Ser ingen skillnad förutom kartongen?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Har du kollat in något av M-Audios kort?

Fick precis tips av min 0404-ägande polare om M-Audios 2496, och har även hittat några sådana. Av recensioner att döma skulle det passa mig perfekt, prisvärt, extremt bra ljud samt RCA-ut

Som den Ebay-älskare jag är ska jag försöka ropa hem ett sådant eller eventuellt ett E-Mu 0404 ikväll. Wish me luck!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Fick precis tips av min 0404-ägande polare om M-Audios 2496, och har även hittat några sådana. Av recensioner att döma skulle det passa mig perfekt, prisvärt, extremt bra ljud samt RCA-ut

Som den Ebay-älskare jag är ska jag försöka ropa hem ett sådant eller eventuellt ett E-Mu 0404 ikväll. Wish me luck!

GL

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sOnicen
Detta borde passa dig utmärkt.

Prisvärt utav helvete.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313612

köpte ett sånt då mitt interna gått sönder och ojj vilken skillnad det är, grymt bra ljud för att vara ett så billigt ljudkort. Hade då ett Icemat just nu sitter jag på ett ghettomoddad headset som är piss och skit rent sagt men ändå så känner man att det är bättre tryck i det än vad det var i det integrerade med icemat. Får snart mitt pc150 som jag hoppas ger lika bra resultat som icematet gjorde.

om ni undrar varför jag sitter på ett budget headset nu så är det för att jag hörde inte när farsan försökte säga till mig att det var mat och han hade en välling flaska i handen som blev "nära" kompis med mitt icemat om ni fattar
så farsan pejja mitt nya pc150

så jag säger som någon annan sagt köp ett som jag ha länkat och spar pengarna till nått roligare annars så är det ju inte så svårt att sälja vidare sen och inte så värst många kronor bortkastade

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE

Permalänk

Ska nog också köpa Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic och som nån annan sa man kan ju lika väl köpa bulk

Visa signatur

AMD Athlon 64 3500+, 2.6 GHz Winchester, 510W Chill Innovation, Asus A8N-SLI Deluxe, Kingston HyperX (2x512 matchad par), Seagate 200GB, XFX GeForce 6600 GT Dual-DVI, Thermaltake shark, PlextorPX-712A DVD brännare, 19" TFT Acer 12ms, Zalman S7700, Zalman Grafikkortsfläkt 3Dmark: 01: 21000 03: 10116

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YberlAggen
köpte ett sånt då mitt interna gått sönder och ojj vilken skillnad det är, grymt bra ljud för att vara ett så billigt ljudkort. Hade då ett Icemat just nu sitter jag på ett ghettomoddad headset som är piss och skit rent sagt men ändå så känner man att det är bättre tryck i det än vad det var i det integrerade med icemat. Får snart mitt pc150 som jag hoppas ger lika bra resultat som icematet gjorde.

om ni undrar varför jag sitter på ett budget headset nu så är det för att jag hörde inte när farsan försökte säga till mig att det var mat och han hade en välling flaska i handen som blev "nära" kompis med mitt icemat om ni fattar
så farsan pejja mitt nya pc150

så jag säger som någon annan sagt köp ett som jag ha länkat och spar pengarna till nått roligare annars så är det ju inte så svårt att sälja vidare sen och inte så värst många kronor bortkastade

Skulle du ha vällingen??

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 4Ghz // Gigabyte GA-890GPA-UD3H // Gigabyte Radeon AMD 6850 // Corsair Dominator DDR3 2x2GB PC12800 // Samsung SpinPoint F3 500GB // Corsair CMPSU-650TX 650W // Eizo FlexScan S2431W + NEC MultiSync LCD20WGX2 // Logitech Z-5400 // Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

Permalänk
Medlem

Jag körde först med mitt inbyggda ac97. Det lät riktigt pissigt, så jag köpte ett med optisk utgång för att få receivern att ta hand om signalen. Det blev såklart myckwet bättre. Men när jag köpte ett nytt ljudkort för att kunna spela in lite musik på, ett billigt Terratec 22, (Då kostade det 600:- på Jam), insåg jag hur det skulle låta. Den digitala utgången på det kortet fick musiken att bli klar och ljudet var helt plötsligt fantastiskt. Så mitt tips blir att köpa ett billigt kort för inspelning. Ljudkvaliteten på de korten är överlägset andra kort.

Visa signatur

Pentium Dualcore 1.6Ghz, XFX 9600GSO, 2 gb minne, Corsair 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pesadelo
Jag körde först med mitt inbyggda ac97. Det lät riktigt pissigt, så jag köpte ett med optisk utgång för att få receivern att ta hand om signalen. Det blev såklart myckwet bättre. Men när jag köpte ett nytt ljudkort för att kunna spela in lite musik på, ett billigt Terratec 22, (Då kostade det 600:- på Jam), insåg jag hur det skulle låta. Den digitala utgången på det kortet fick musiken att bli klar och ljudet var helt plötsligt fantastiskt. Så mitt tips blir att köpa ett billigt kort för inspelning. Ljudkvaliteten på de korten är överlägset andra kort.

Vad bra! Jag har nu (bl a tack vare ditt inlägg) bestämt mig för antingen ett M-Audio Audiophile 2496 eller ett E-Mu 0404, båda studiokort i 1000-kr klassen som fått mycket bra recensioner

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

bulk äger, kötpe mitt xfi extree music i bulk, nästan 500kr billigare i bulk än retail

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Lycka till.

Min far har ett Audiophile 2496 i sin burk och ljudet är verkligen kanon. Har själv köpt ett M-Audio Reolution 5.1 till min Conroe-burk. Det kortet kör med Envy 24HT-krets vilket borgar för bra ljudkvalité.

Audiophile är ju som sagt mer ett studiokort med grymt bra och rent ljud utan en massa "lull-lull".

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vad bra! Jag har nu (bl a tack vare ditt inlägg) bestämt mig för antingen ett M-Audio Audiophile 2496 eller ett E-Mu 0404, båda studiokort i 1000-kr klassen som fått mycket bra recensioner

Köp Audiophile, för #&%@£$! Stabilast drivrutiner på marknaden och extremt hållbara kort - framförallt jämfört med E-MU (dvs Creative) som haft drivrutinsproblem, och dessutom håller korten dåligt.

Ljudkvaliteten är huggen som stucken, så där förlorar du inte heller något.

Permalänk
Medlem

Missade ett 2496, men har ett annat på G Ni har verkligen fått mig att längta tills jag får hem ett!

Edit:

Då har historien avslutats

Fick till slut tag på ett M-Audio Audiophile 2496, som kom på posten idag. Efter att jag installerat de senaste drivrutinerna startade jag nervöst Winamp - skulle jag höra någon skillnad på min halvdana anläggning?

Ja!!

Snacka om skillnad! Allt jag irriterat mig på hos anläggningen tidigare försvann! Basen blev kontrollerad och ljudet oerhört klart, och utvolymen dessutom något bättre.

Är du efter 2-kanalsljud så behöver du inte titta länge än till Audiophile 2496!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev sugen på ett Audiophile 2496 nu faktiskt

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.