Permalänk
Medlem

Chipa Xbox 360

Vad jag förstår är det inte olagligt att chipa sin Xbox, så jag undrar om det finns några bra chip ute för xbox 360 eller om det kommer att komma under hösten?

Kan man själv sätta fast chipen eller är det något man ska lämna in boxen för att göra?

Permalänk
Medlem

De sk chip som finns ute i affärer till Xbox 360 är ingenting annat än dubbla firmware för DVD-läsaren.

De erbjuder alltså inte i närheten av samma funktioner som chips för Xbox 1.

Eftersom det inte är nödvändigt att ha dubbla firmware är dessa chips ingenting annat än lite "lurendrejeri".

Det kommer (med största sannolikhet) inte komma några "riktiga" chips under hösten heller.

Det "pirater" gör är att öppna upp sin Xbox 360 och flasha om firmware i DVD-läsaren - genom att koppla in den till en PC.

Det behöver man inga chips eller andra tillbehör för att göra.

Permalänk
Medlem

Man kan chippa själv och nej det är inte olagligt att chippa. www.console.se köpte jag mitt ifrån. Dock var det till gamecube. Men dem har till x-box360 och mycket mer. Om du har tur länkar dem till en manual också.

Som han över mig skrev. Men det kan vara en fördel med ett chipp så man kan shifta mellan orginal och det andra. Alltså två bootlägen.

Permalänk
Medlem

finns säkert på www.psxcare.com oxå...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver

Eftersom det inte är nödvändigt att ha dubbla firmware är dessa chips ingenting annat än lite "lurendrejeri".

det är riktigt nödvändigt om man vill kunna använda live! för om man startar live med en flashad dvd blir man bannad

Permalänk
Medlem

thompa89: rykten än sålänge, ingen har blivit bannad ännu, men det är väl en tidsfråga antar jag

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompa89
för om man startar live med en flashad dvd blir man bannad

Precis som ParaZide skriver så är det fortfarande ingen som blivit bannad.

Det går tom att spela backup-kopior på Live utan att bli bannad.

Allt detta går att få information om genom att läsa på Xbox-scene och i deras Forum

Där kan man även hitta personer som påstår att de blivit bannade - men det verkar vara personer som endast törstar efter uppmärksamhet.

Microsoft kommer säkerligen att göra någonting åt detta - frågan är vad ?

Permalänk
Medlem

svaret kommer nog snart...

här är en butik som sysslar med att chippa....

http://chipper.se/

Visa signatur

det man inte ser det lider man inte av , för det mesta :P

Permalänk
Medlem

finns chip som man kan välja om man ska boota med eller inte. fast det billigaste sånt jag hittade kostade 1300kr och butiken fanns i sthlm.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

fuer_frei - som vi beskrivit ovan så finns det inga "riktiga" chip.

Det handlar endast om dubbla firmware - tar butiken 1300:- så lär det vara inklusive montering.

Som ett exempel finns detta sk chip att köpa - men även det är endast ett dual-firmware chip.

Anledningen till att jag skriver att det är lite "lurendrejeri" är att många tror att det fungerar som det gjorde (gör) med Xbox 1 - man går till affären och köper ett chip.

Således finns det många tillverkare och affärer som gör/säljer "Xbox 360 Chip" - trots att de i själva verket inte är nödvändiga.

Permalänk
Medlem

okej, men som ja fatta var de ett chip. men ska nog skaffa sånt ändå tills vidare eller ha så länge MS inte släpper nåt på xbox live som dödar sånt.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

jo men det är fortfarande inget chip i ordets populära mening, utan bara ett extra minne som möjliggör en dualboot

/Daniel

Permalänk
Medlem

Hade ingen vanlig xbox och är ganska dåligt införstådd i hela chippingkulturen. Någon som har lust att förklara vad det är som inte går att göra nu som gick att göra förut?

Permalänk
Medlem

Chippning av första xboxen gav möjligheten att ta bort kravet på de programfiler som startas måste va signerade, därför kunde du köra nerladdade/backup-spel samt skriva egna program och köra, ett exempel på de är Xbox MediaCenter.
När de gäller 360n, så är de endast dvd-spelaren som är knäckt. Flashar du den, så kan du spela brända spel, under förutsättningen att du bränner dom på DVD-RW Dual Layerskivor. Du hittar mer info på www.xbox-scene.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Madoor
Någon som har lust att förklara vad det är som inte går att göra nu som gick att göra förut?

Listan går att göra hur lång som helst.

Som Majorn påpekat så är den stora skillnaden att det går att köra "egna" program.

Det går även att installera en större hårddisk - vilket är nödvändigt för att kunna utnyttja all potential.

En hel del personer började skriva program för Xbox vilket gör att man idag bla kan spela emulatorer för: Nintendo, Sega, Neo-Geo, Mame, PSX etc etc ("alla" finns)

Det finns program som kopierar spel från DVD till hårddisk - du kan alltså lägga in dina favoritspel på hårddisken och får då kortare laddningstider och slipper problem med repiga skivor mm.

Man kan köra en Xbox som en FTP-server, filserver.

Framförallt så finns XboxMediaCenter som är utvecklad av "entusiaster" och är en av de mest kompetenta media-spelarna idag - den spelar upp "alla" format (som en xbox orkar spela upp)

Faktum är att när utvecklingen av Xbox 360 startades så tittade Microsoft på en chippad Xbox med XBMC och utgick från den som mall eller "inspiration" (kalla det vad du vill)

Därför är Xbox 360 en mer kompetent "media-maskin" (med vissa begränsningar) än vad orginal-xbox:en var.

Sist men inte minst så kan man installera olika linux-distar om man vill - med allt vad det innebär.

Jag har själv skrivit inlägg här på sweclockers från firefox på en xbox

Hacket som finns till Xbox 360 klarar "bara" av att spela upp hemmabrända skivor - vilket betyder att det går att spela piratkopierade spel.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa detta paketet, är detta oxså bara ett firmware chipp?

http://www.billigakonsoler.se/prod_show.php?art_no=x360corem

Permalänk
Medlem

Jag skulle tippa på att det inte ens är det

Det som syns på bilden är ett Xecuter connectivity kit

Jag skulle tro att du får en Xbox 360 med flashad firmware och ett Xecuter kit så att du enklare själv kan flasha själv i framtiden.

Jag tror inte att paketet har dubbla firmware.

När de skriver:

Citat:

Chipet kan du själv uppgradera

Är det rent bullshit eftersom det inte finns något chip...

Permalänk
Medlem

Okay.. men går det att spela brända skivor i den?

Permalänk
Medlem

Jo, det ska fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Jo, det ska fungera.

Trevligt.

det är ju ingen hårddisk i det paketet, vad använder man den till egentligen?

Permalänk
Medlem

Hårddisken använder du för att spara det du åstakommit i spel, för att spara demos du tankat hem, repriser från spel som Project Gotham Racing och så vidare... Tror även du måste ha hårddisk för att kunna använda konsollen som Mediacenter Extender.

Beröm till pulver för det tydliga svaret, tänkte skriva ihop nått liknande tidigare, men jag orkade helt enkelt inte...men kort så kan vi sammafatta det såhär:
Chippa Xbox(1)= Möjlighet att byta hårddisk, köra "homebrew", allt hemmagjorda program och spel, att köra linuxdist-ar och så vidare, Spela nerladdade och backup spel från brända skivor OCH från hårddisk.
"Chippa" Xbox 360= Spela nerladdade och backupspel från skiva.

Permalänk
Medlem

Ja tackar för dom snabba svaren.

Jag hade inte tänkt använda lådan till att spela upp dvd och annat, för det har jag andra saker till.
Utan hade enbart tänkt använda den till att spela brända spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rabski
Ja tackar för dom snabba svaren.

Utan hade enbart tänkt använda den till att spela brända spel.

schhhh..*host* inte så högt va.:P

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 64AthloN
schhhh..*host* inte så högt va.:P

Ja sa inte att jag skulle spela nerladdade spel, utan bara backuper av mina egna
;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
jo men det är fortfarande inget chip i ordets populära mening, utan bara ett extra minne som möjliggör en dualboot

/Daniel

Hmmm... det var det jag trodde ett ett chip var.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
Hmmm... det var det jag trodde ett ett chip var.

För tydliggöra skillnaden lite mer:

SST minnes-chip för att köra dual-firmware i Xbox 360 - 95:-

SST minnes-chip inklusive montering - 1595:-

SST chippet må kallas ett chip - men det är inget "riktigt" chip i Xbox sammanhang - bara ett extra minne.

Priserna indikerar dessutom att monteringen knappast går till som på Xbox 1.

Detta är ett "riktigt" chip (för Xbox 1)

Permalänk
Medlem

Måste man ha några speciella skivor?

Permalänk
Medlem

Dual layer skulle jag gissa eftersom spelen är 5gb+

Permalänk
Medlem

duallayer är ett måste och verbatim är tydligen de som fungerar bäst

/Daniel

Permalänk
Medlem

Ok, vet ni vart man kan hitta dessa skivorna till hyffsade priser?

Behöver nog köpa mig en nya brännare oxså, eller klarar alla dvd-brännare av duallayer?