Permalänk
Medlem

Intel CPU uCode loading error

Jag har köpt en ny dator men stött på problem!
När jag slår på datorn så kommer felmeddelandet: intel cpu ucode loading error, press F1 to continue upp.
Jag har en Intel Celeron D 336 Processor på 2,8 GHz och moderkortet är ett Asus P5GPL-X.

Är det någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Avstängd

Inte hört om en sån sak förut. Men testa att uppgradera bios sller nåt.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jepp, uppdatera BIOS så löser sig problemet med microcoden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Japp uppdatera bios

Köpte ett asus P5LD2 deluxe och en cpu P4 3,2 D fick upp samma medelande som du skriver. Problemet är att dit moderkorts bios inte känner igen cpu n gör en uppdatering så kommer problemet att försvinna.

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt en dual core 2 cpu E6600 och får samma problem, det kanske låter löjligt men jag har ALDRIG uppdaterat BIOS förut så jag är lite rädd för det. Skulle någon vilja göra typ en 1-2-3 stegs beskrivning så vore jag evigt tacksam. Datorn startar och windows med men det är ju lite läskigt att ha felmeddelanden vid POST.
moderkortet heter ASP5B

Permalänk
Medlem

samma skit här!

Hej

känner mig lurad

Köpte ett asus p5b moderkort, där de tillockmed skröt på kartongen med att den var kompatibel med nya core 2. Men ändå ska man behöva uppdatera BIOS!!!
Har inte ens en diskettstation!

Hur ska jag göra....

Pontus

Visa signatur

| Conroe E6600 @ 2.4 | 7600GT 256mb Silent | Asus P5B | Segate 320gb SATA | 2*1Gb 533Mhz | Antec P150 | Windows XP pro |

Permalänk
Medlem

Du kan uppdatera med en cdskiva också, gå in på asus hemsida, leta upp ditt moderkort och klicka på BIOS-filer där finns en ROM-fil som du kan bränna på skiva. När du sedan startar upp datorn så tryck ALT + F2 så får du upp flashprogrammet, sedan väljer du bara din cdskiva. Lycka till

Permalänk
Medlem

Var inne i den s där saken man uppdaterar bios i. Dock fick jag bara alternativet a: som inte existerar på min dator... Suck finns de disketter att få tag på? har nog inga kvar. kapitlet var avslutat för mig... hade jag iaf hoppats på. Men får prova de du säger

om de går: TACK!

Pontus

Visa signatur

| Conroe E6600 @ 2.4 | 7600GT 256mb Silent | Asus P5B | Segate 320gb SATA | 2*1Gb 533Mhz | Antec P150 | Windows XP pro |

Permalänk
Medlem

Gå in på Asus sida och ladda ner bios-filen manuellt sen använder ni flashprogrammet som finns på skivan som följer med moderkortet.

Permalänk
Medlem

Re: samma skit här!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_v
Hej

känner mig lurad

Köpte ett asus p5b moderkort, där de tillockmed skröt på kartongen med att den var kompatibel med nya core 2. Men ändå ska man behöva uppdatera BIOS!!!
Har inte ens en diskettstation!

Hur ska jag göra....

Pontus

Köpte själv samma moderkort från komplett och fick uppdatera. Fungerar finfint med ett USB-minne. Starta datorn med flashminnet inkopplat och gå in i bios och välj EZflash eller något liknande.

Permalänk
Medlem

gick bra med live update när jag hittade den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag får upp samma meddelande. Nu är det så att jag inte har en floppy, sen hittar inte moderkortet usb-kontakterna. Är väl för att drivrutinerna saknas? Jag har även en IDE- Nec 3500 men den tror jag inte att jag ser i BIOS. Har USB-minne men det går väl inte om inte drivrutinerna till usb är installerade? Har E6300 förövrigt.

Edit:

Vad äckligt noobig jag känner mig nu Funkade ju, håller på att uppdatera bios :D.

Satte ihop datorn helt själv förövrigt. Ganska stolt :>. Återkommer säkert med fler frågor och felsökningar =P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av curl
Jag får upp samma meddelande. Nu är det så att jag inte har en floppy, sen hittar inte moderkortet usb-kontakterna. Är väl för att drivrutinerna saknas? Jag har även en IDE- Nec 3500 men den tror jag inte att jag ser i BIOS. Har USB-minne men det går väl inte om inte drivrutinerna till usb är installerade? Har E6300 förövrigt.

Edit:

Vad äckligt noobig jag känner mig nu Funkade ju, håller på att uppdatera bios :D.

Satte ihop datorn helt själv förövrigt. Ganska stolt :>. Återkommer säkert med fler frågor och felsökningar =P

Flasha från windows med det medföljande programmet, om du nu har win installerat dvs?

Edit: Verkar som det bara är Asus som har detta "problem" med vissa kort. På jobbet sätter vi ibland ihop Asus barebone datorer, vintage, dom klagar också på ucode trots att det bara sitter Cel 2,8 i dom. Finns inte bios uppdatering till dom heller så det suger rätt hårt. Lite offtopic kanske, sry

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Windows är inte installerat än ;p. Då det inte går att starta datorn för att den gnäller på att jag inte har någon proper boot device T_T.

Men jag lyckades ändå uppgradera BIOSET i BIOS

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem. ASUS P5B Deluxe + E6600. Uppdaterar BIOS idag, det lär hjälpa.

Jag har ett annat skumt problem, troligen relaterat till DirectX. När jag startar mitt musikprogram (Cubase SL3) startas datorn om ("återställs efter ett allvarligt fel) precis när den börjar ladda DirectX-plugins. Om det inte hjälper att installera om DirectX 9.x (vad det nu är nu för tiden...), vad kan det bero på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fetzo
Jag har precis samma problem. ASUS P5B Deluxe + E6600. Uppdaterar BIOS idag, det lär hjälpa.

Jag har ett annat skumt problem, troligen relaterat till DirectX. När jag startar mitt musikprogram (Cubase SL3) startas datorn om ("återställs efter ett allvarligt fel) precis när den börjar ladda DirectX-plugins. Om det inte hjälper att installera om DirectX 9.x (vad det nu är nu för tiden...), vad kan det bero på?

Vad kör du med förljudkort?.Kan hjälpa om du flyttar det till en annan PCI plats ibland.Den senaste DirectX är denna http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=s...

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Jag har inte ens installerat mitt studiokort. Det är ett externt (MOTU 828 mkII), och det interna ljudkortet som är det enda som är aktiverat nu är bara den inbyggda ljudkretsen på P5B dlx-kortet.

Jag ska testa att uppdatera DirectX när jag kommer hem från jobbet!

Permalänk
Medlem

har samma problem, ASUS P5W DH DELUXE E6600 och uppdaterade bios idag, de va då felet uppstod btw fel flashning lr är det ngt man ska ändra på inne på bios?

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk

personligen flashar jag aldrig bios i windows. vet inte riktigt varför men jag har en panisk skräck inför det (kanske beror på den djupa ondska som för evigt är etsad i windows källkod). saknar man floppy går det däremot utmärkt att flasha från usb.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

hej ! jag hittade felet, man ska ha microcoding enable inne på cpu configs ! (syftet med att jag skriver detta är för er stackars satar med samma problem och söker på forumet får svar hur man fixar detta !)

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
personligen flashar jag aldrig bios i windows. vet inte riktigt varför men jag har en panisk skräck inför det (kanske beror på den djupa ondska som för evigt är etsad i windows källkod). saknar man floppy går det däremot utmärkt att flasha från usb.

Har flashat otaliga gånger från Windows. Den enda gången det har blivit fel är när BIOS-filen varit kass.

Själv tycker jag det är värre att flasha från något som känns så gammalt och "skräpigt" som diskett.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norml
Själv tycker jag det är värre att flasha från något som känns så gammalt och "skräpigt" som diskett.

jag håller med. det är därför jag flashar från usb.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

En diskett, huva, får ju bara ångest. Jag brukar göra det läyy för mig och flasha i windows. Men å andra sidan flashar jag inte ofta biosen i onödan på moderkortet. Om å andra sidan jag hade ett system som inte är stabilt i windows hade jag nog kört usb eller diskett.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har samma problem, men det som gör saker och ting extra roligt för min del (eller inte!) är att jag inte ens kan starta upp windows. Jag kommer förbi POST, sedan så får jag välja om jag ska starta upp med felsäkert läge osv, men sen när jag väljer något av alternativen så startar bara datorn om. Vad beror det på?

Och jag kan inte välja min CD i flashprogramet heller så jag kan inte flasha om BIOS....

Suck, vet inte om det är så att min hårdvara inte funkar tillsammans eftersom jag testade med att stoppa in min HDD i en annan dator och då funkade det hur bra som helst, sammtidigt som jag har haft Linux tidigare i min burk och det har också funkat hur bra som helst. Har inte en aning om vad jag ska göra.

Någon som vet?

Permalänk
Avstängd

Hade du problemet med µcode? Isåfall är det flashning som gäller, och eftersom du inte kommer in i windows får du fixa en USB-sticka eller diskett på en annan dator att flasha med.
Instabiliteten i windows kan mycket väl bero på inaktuell bios.

Permalänk
Medlem

Okej, BIOS:et klart men jag har fortfarande samma fel i min uppstart, kommer till menyn där man får välja mellan att starta upp i felsäkert läge osv. :S Någon som har någon annan idé om vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

Blir galen snart...

Har köpt lite nya leksaker i form av
P5W DH DeLuxe
och Q6600 processor

Även nya SATA disk alá 500 gb + nya ramminnen

Men jag får samma felkod som han som startade tråden...

Nu till problemet:

Om jag startar
EZ Flash så får jag inte upp några sökvägr för tt hitta nya bios:et

Men om jag går den andra vägen genom POST och använder mig av ALT+F2 så startar den att leta efter nytt bios.
USB hittar den och även filen men vägrar installera.
Sätter jag däremot in CD-skivan hittar dne men sen skriver han bara:

"Reading File "P5WDH.ROM. Completed"

Ingen omstart, ingenting... :(:(
Börjar få lite panik nu...

Hur f-n löser man det här??

Tacksam för all hjälp!!

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |

Permalänk
Hedersmedlem

Har du gjort exakt enligt instruktionsboken? Rätt namn på biosfilen osv?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd

tycker ju det att completed ska räcka som bekräftelse ,dock får jag i allfall ett val att trycka ESC för att starta om datorn du kan ju testa det

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FezZy
Okej, BIOS:et klart men jag har fortfarande samma fel i min uppstart, kommer till menyn där man får välja mellan att starta upp i felsäkert läge osv. :S Någon som har någon annan idé om vad det kan vara för fel?

Ditt windows har kraschat, format c: är lättast antar jag.