DC++ ej active trots korrekt portforward

Permalänk

DC++ ej active trots korrekt portforward

Hallå! Jag har sökt en hel del på nätet efter det här problemet, men nu ger jag upp och skriver en tråd på Sweclockers.

Jag installerade om min dator för en vecka sen och efter det har jag inte lyckats gå i active-mode i DC. Innan ominstallationen fungerade det utan problem. Jag har (på samma sätt som innan ominstallationen) testat att portforward:a en rad olika portar, men med samma resultat - passive.

Mitt externa IP-nummer har inte förnyats, det var bland det första jag kontrollerade.

Mina inställningar:
* "Firewall with manual port forwarding"
* "TCP 1413, 411, 50000" (testat alla)
* "UDP 1413, 411, 50000"
* WAN-IP "62.101.x.x"

Jag har ingen brandvägg installerad på datorn och XP-brandväggen är inaktiverad.

Jag kan tillägga att det inte blir någon skillnad även om jag lägger just min dator i DMZ - "You must be in active mode to have the search ability!"

Jag tycker det här känns lite som ett problem utan lösning... HJÄLP!!

Permalänk
Medlem

sjv Kör jag med alternativet Direct connect!
Sen har jag skrivit in mitt ip nr (i external /wan rutan).
Kör med Zone alarm som brandvägg funkar perfa.
Dc version 0.691

http://www.whatsmyip.org/ för ip´n.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Zotac 5060Ti 16gb, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1080.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infocus
sjv Kör jag med alternativet Direct connect!
Sen har jag skrivit in mitt ip nr (i external /wan rutan).
Kör med Zone alarm som brandvägg funkar perfa.
Dc version 0.691

http://www.whatsmyip.org/ för ip´n.

Vad menar du för alternativ? Skillnad "Direct Connect!" och "DC++"?
Jag har med mitt externa IP i den rutan och har för tillfället ingen FW över huvud taget...
Jag kör däremot med version 0.694.

Permalänk
Medlem

I settings så har jag 3 alternativ.
Direct connection
firewall with upnp
Firewall with manual port forwarding

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Zotac 5060Ti 16gb, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1080.

Permalänk
Inaktiv

www.portforward.com kanske kan hjälpa för att kolla att du gjort rätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infocus
I settings så har jag 3 alternativ.
Direct connection
firewall with upnp
Firewall with manual port forwarding

Ja, egentligen 4... Passive är också ett alternativ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
www.portforward.com kanske kan hjälpa för att kolla att du gjort rätt.

Portforwardingen är det inget fel på. Det fungerar som sagt inte ens om datorn ligger i DMZ.

Ingen som vet vad som kan vara fel??

Permalänk
Inaktiv

Varför kör du portforward på portarna 1413, 411, 50000?

Jag kör portforward på 1 port bara port 10000.

Testa kör portforward på 1 port, och på nåt annat nummer än de du kört.

Det som är bra med www.portforward.com är att du kan gå igenom din router och dc++, steg för steg, och kolla om du missat något. Fast du verkar så säker på din sak att allt du ställt in är rätt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JBRAA
Varför kör du portforward på portarna 1413, 411, 50000?

Jag kör portforward på 1 port bara port 10000.

Testa kör portforward på 1 port, och på nåt annat nummer än de du kört.

Det som är bra med www.portforward.com är att du kan gå igenom din router och dc++, steg för steg, och kolla om du missat något. Fast du verkar så säker på din sak att allt du ställt in är rätt?

Portarna 1413, 411 och 50000 är bara några exempel på alla de portar jag har fösökt med. Jag kör bara med 1 port åt gången (jag har även testat olika för TCP och UDP).

Jag är helt säker på inställningarna och har även kollat igenom www.portforward.com utan något resultat. Och som sagt innan, inte ens skillnad trots dator i DMZ.

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?
En d-liunk 604?
isf, De brukar ju vara kända för att ej öppna de portar man ställer in att den ska öppna. Så prova att starta om routern en extra gång!

EDIT: Har du möjlighet kan du ju även prova att koppla förbi routern för att utsluta att det är den det är fel på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marcus89
Vad har du för router?
En d-liunk 604?
isf, De brukar ju vara kända för att ej öppna de portar man ställer in att den ska öppna. Så prova att starta om routern en extra gång!

EDIT: Har du möjlighet kan du ju även prova att koppla förbi routern för att utsluta att det är den det är fel på.

Det är en 3Com Office Connect 3CR860-95 jag har.

Routern har jag startat om många gånger och kopplat förbi den (och ändrat inst. i DC) ger ingen skillnad.

Hjälp!

Permalänk
Medlem

Skriver du in din WAN IP då?

Visa signatur

| Gibabyte GA-P55A-UD4 | i5 750 @ 3.6 Ghz | 8GB Corsair Vengance | Asus GTX570 DCUII | | DELL 2408WFP | Logitech z-5500|
"If it bleeds, we can kill it!" Arnold Schwarzenegger, the Predator

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teXmeX
Skriver du in din WAN IP då?

Jag tror jag skrev det några gånger där uppe.
Japp, jag skriver in mitt externa/WAN-IP.
Det börjar på 62 och inte på 127 eller 192 för er som tvivlar.

Permalänk
Medlem

Har du provat alternativet "Direct connection" bland inställningarna i Dc?
Kör iaf på det när jag sitter bakom en router och jag är active.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer00
Har du provat alternativet "Direct connection" bland inställningarna i Dc?
Kör iaf på det när jag sitter bakom en router och jag är active.

Jag har i min desperation provat samtliga alternativ.

Permalänk
Medlem

Men om du har provat att koppla förbi routern och dessutom använt "Direct connection" så måste det väl vara nåt annat än DC/routerinställningarna som krånglar? Vad har du för säkerhets- eller nätverksrelaterade program t.ex? Nyare versioner av t.ex Netlimiter har väl en inbyggd brandvägg om jag inte minns helt fel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer00
Men om du har provat att koppla förbi routern och dessutom använt "Direct connection" så måste det väl vara nåt annat än DC/routerinställningarna som krånglar? Vad har du för säkerhets- eller nätverksrelaterade program t.ex? Nyare versioner av t.ex Netlimiter har väl en inbyggd brandvägg om jag inte minns helt fel?

Ja, det är det som är det konstiga tycker jag. Datorn är helt ren och jag har ingen brandvägg igång och Windows inbygga "brandvägg" är också avstängd. Jag har inga paketfiltrerande program igång alls. Vid testtillfällena inte ens ett virusprogram.

Permalänk
Medlem

Ja har ett skumt problem jag med dc++

Då jag hade pppoe och adsl kunde jag va active även då jag körde trådlöst mot routern,men kopplade jag in en kabel direkt på routern gick det inte att va active.

Men nu då jag har bbb fiber är det tvärtom kan va active då jag kör med kabel direkt från routern men inte då jag kör trådlöst mot routern.

Någon som vet vart det kan va fel, har ju ställt in det i routern korrekt.

Permalänk
Medlem

Evilbertil, har du kollat att du pekar på rätt interna IP# när du forwardar? Din(a) dator(er) har antagligen fått nytt nummer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drummel
Evilbertil, har du kollat att du pekar på rätt interna IP# när du forwardar? Din(a) dator(er) har antagligen fått nytt nummer.

Det interna IP# stämmer. Har dubbelkollat många många gånger.

Permalänk
Medlem

Ingen som vet någe om mitt problem

Permalänk
Medlem

Testat byta klient till en nyare eller äldre för att se om det fortfarande är samma strul ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Testat byta klient till en nyare eller äldre för att se om det fortfarande är samma strul ?

Jag har testat tre olika och alla med nyare/äldre versioner.
Det är fö. inte endast DC som strular utan det är samtliga portar. Denna sida funkar bra å testa med http://www.utorrent.com/testport.php?port=32304 jag har 32304 öppen i fw:en men den visar rött ändå.

Permalänk
Medlem

Ehh har samma problem. Jag har 2 datorer med 2 olika IP:n men med samma WAN IP. I DC++ har jag kört portforwarding och skrivit in mitt WAN IP och sedan ändrat i routerns config att datorns IP skall kunna använda DC++ men jag kan inte ladda ner något med den andra datorn eftersom den har annat IP än den andra och routern tillåter bara ett IP.

Hur göra?

/tack

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk

Jag kan börja med att säga att jag har fått bukt med mitt olösliga problem med portforwardingen. Felet låg i att mjukvaran för portforwarding i min 3com OfficeConnect hade klappat ihop. Jag njuter för tillfället av en Linksys WRT54GL med OpenWRT.

Till ovanstående skribent kan jag ju tipsa om att skriva in LAN-IP:t som destination-IP och att du inte kan använda samma port och rikta till två LAN-IPn.
Två portranges, typ 411-412 och 413-414 och ange interna IPt.

ELLER, använd er utav uPNP om er gateway stödjer det. MYCKET SMIDIGT!

Permalänk
Medlem

Kör på "active" inte manual port forwarding

Permalänk
Medlem

På denna dator funkar det med manual portforwarding. Ska jag alltså köra active mode på den andra?

/tack

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smorris
Ehh har samma problem. Jag har 2 datorer med 2 olika IP:n men med samma WAN IP. I DC++ har jag kört portforwarding och skrivit in mitt WAN IP och sedan ändrat i routerns config att datorns IP skall kunna använda DC++ men jag kan inte ladda ner något med den andra datorn eftersom den har annat IP än den andra och routern tillåter bara ett IP.

Hur göra?

/tack

Svinenkelt.

Vi säger för enkelhetens skull att dina datorer heter D1 och D2.

D1
Ipnummer: 192.168.0.2
inställningar i dc:
UDP port: 4441
TCP port: 4441
Internet ip: 10.10.10.10

D2
Ipnummer: 192.168.0.3
Inställningar i dc:
UDP port: 4442
TCP port: 4442
Internet ip: 10.10.10.10

Routerns inställningar:
Forwarda porten 4441 till D1´s ipnummer 192.168.0.2 både UDP och TCP
Forwarda porten 4442 till D2´s ipnummer 192.168.0.3 både UDP och TCP

Voilá! Nu kan du sitta aktiv på dc med två burkar samtidigt då du nyttjar olika portar på klienterna.

Inställningar, dvs ipnummer och portar får du ju ändra som du vill så det stämmer överens med ditt nätverk.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket! Funkar nu!

GREEJJJT

Annan fråga nu:

Filöverföring tar väldigt lång tid mellan de 2 datorerna jag har hemma. Vad kan det bero på?

En fil på 3 mb kan ta över en halvtimma och jag har 2mbit hemma.

Någon som vet?

Visa signatur